Bukefalos 28 år!

Breesby kan inte ridas på bett – därför kan Amy inte tävla

Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett ett faktum. Nu står hon inför dilemmat att rida på bett eller inte kunna tävla alls.
– Det känns helt omöjligt just nu.
 
Lite samma diskussion alltid här också. Arrangörerna säger intresset med att tävla bettlöst är för litet. De få som inte skriker om bettlöst till allt och faktiskt vill tävla vill inte tävla i de speciella bettlösa klasserna.
 
Jag är helt okunnig men tycker att det låter dumt att inte få tävla i samma klasser som de med bett. Jag förstår att domarna ska titta efter huruvida hästen accepterar bettet men med tanke på hur dagens elit dressyr ser ut så är problemet större än så :cautious:
 
Lite samma diskussion alltid här också. Arrangörerna säger intresset med att tävla bettlöst är för litet. De få som inte skriker om bettlöst till allt och faktiskt vill tävla vill inte tävla i de speciella bettlösa klasserna.

Ofta för att de inte får tävla på det bettlösa de har.... (ganska strikta regler om vilka som är godkända)
 
Precis väldigt många vill tävla med bett med hävstång alltså lite skarpare , det duger alltså inte med de snälla bettlösa alternativen som är godkända.

Dock skulle jag kunna diskutera hur länge som helst vad ett skarpt bett är och vad ett milt bett är.

Min förra tyckte helt klart att ett två- eller tredelat var skarpt och riktigt obekvämt medan ett med tryck i nacken och rotation (hävstång och skarpt enligt de flesta) fick honom lugn och jobba på ett avslappnat sätt.
 
Jag blir mer provocerad av "så har tävlingssektionen beslutat att det inte är 'tävling på samma villkor' om några har bett och några inte.”

För mig är det som att säga att alla ska springa i NIKE-skor i maraton och påstå att det är "samma villkor för alla". Det är så jag tänker att avel för att passa utrustning blir till, snarare än avla individer och anpassa utrustning efter den.
 
Dock skulle jag kunna diskutera hur länge som helst vad ett skarpt bett är och vad ett milt bett är.

Min förra tyckte helt klart att ett två- eller tredelat var skarpt och riktigt obekvämt medan ett med tryck i nacken och rotation (hävstång och skarpt enligt de flesta) fick honom lugn och jobba på ett avslappnat sätt.

Jag blir så evinnerligt less när folk hävdar att allt med hävstång är skarpt. Ett bett med hävstång fördelar trycket annorlunda än bett med direkt verkan, dvs tränsbett. Bara för att ett bett också verkar på nacken och underkäken istället för direkt på läppar, laner och tunga gör det inte nödvändigtvis skarpt. Massor av hästar föredrar hävstångsbett framför tränsbett, men tyvärr är ofta ägarna så insnöade och okunniga gällande vad de egentligen stoppar in i hästarnas munnar att de vägrar inse det.
 
Jag blir så evinnerligt less när folk hävdar att allt med hävstång är skarpt. Ett bett med hävstång fördelar trycket annorlunda än bett med direkt verkan, dvs tränsbett. Bara för att ett bett också verkar på nacken och underkäken istället för direkt på läppar, laner och tunga gör det inte nödvändigtvis skarpt. Massor av hästar föredrar hävstångsbett framför tränsbett, men tyvärr är ofta ägarna så insnöade och okunniga gällande vad de egentligen stoppar in i hästarnas munnar att de vägrar inse det.
Det är potentiellt skarpare, hur mycket beror på hur stor hävstången är och om/när det finns ett stopp. Det är enligt fysikens lagar, hävstång används just för att få mer kraft. Handen betyder normalt mer dock, man behöver ju inte utnyttja kraften.

Givetvis kan hästar föreda olika bett.
 
Jag blir så evinnerligt less när folk hävdar att allt med hävstång är skarpt. Ett bett med hävstång fördelar trycket annorlunda än bett med direkt verkan, dvs tränsbett. Bara för att ett bett också verkar på nacken och underkäken istället för direkt på läppar, laner och tunga gör det inte nödvändigtvis skarpt. Massor av hästar föredrar hävstångsbett framför tränsbett, men tyvärr är ofta ägarna så insnöade och okunniga gällande vad de egentligen stoppar in i hästarnas munnar att de vägrar inse det.
Problemet med hävstång är tycker jag att det är svårt att veta hur stark man faktiskt är i handen, det är så mycket lättare att vara stark. Man vill ju inte rida på styrka vilket det lite blir per automatik när man rider på hävstång.

Behöver man inte rida på styrkan så bör man kunna rida utan hävstången. Det enda det är till för är ju för att få mera kraft.
 
Problemet med hävstång är tycker jag att det är svårt att veta hur stark man faktiskt är i handen, det är så mycket lättare att vara stark. Man vill ju inte rida på styrka vilket det lite blir per automatik när man rider på hävstång.

Behöver man inte rida på styrkan så bör man kunna rida utan hävstången. Det enda det är till för är ju för att få mera kraft.
Fast njae..
Nu använder jag främst träns. Och kan absolut jobba bettlöst utan hävstång etc ibland, precis som jag kan rida på kandar/stång.
Men nej, hävstång SKA inte vara till för att man ska få mer kraft. Stång ska ridas på i eftergift och verka förlängande av hals/få ut halsen ur manken och hjässan framåt i rejäl samling där hästen ev kan bli lite väl hög, bakåt och kort i hals/front.
Om man däremot använder stången fel så blir halsen kortare. Stången ska inte ridas på i kontakt hela tiden. Då tappar man dess förtjänster.
Sen går det givetvis att lära in hjälper så att man på hjälpen på träns eller bettlöst utan hävstång kan få hjässan fram och hals ur manke.
 
Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett ett faktum. Nu står hon inför dilemmat att rida på bett eller inte kunna tävla alls.
– Det känns helt omöjligt just nu.
Helt ärligt tycker jag det här låter som ett snyft reportage. Man har köpt en häst som man vet inte fungerar med bett i munnen för att tävla i en gren som kräver bett i munnen. Sedan är det plötsligt förfärligt för att man inte får tävla utan bett.
Med andra ord så är det ett felköp. En chansning som inte gick hem och egentligen inte fråga om bett eller inte vid tävling.
 
Fast njae..
Nu använder jag främst träns. Och kan absolut jobba bettlöst utan hävstång etc ibland, precis som jag kan rida på kandar/stång.
Men nej, hävstång SKA inte vara till för att man ska få mer kraft. Stång ska ridas på i eftergift och verka förlängande av hals/få ut halsen ur manken och hjässan framåt i rejäl samling där hästen ev kan bli lite väl hög, bakåt och kort i hals/front.
Om man däremot använder stången fel så blir halsen kortare. Stången ska inte ridas på i kontakt hela tiden. Då tappar man dess förtjänster.
Sen går det givetvis att lära in hjälper så att man på hjälpen på träns eller bettlöst utan hävstång kan få hjässan fram och hals ur manke.
Klart det går, skrev att det är svårt att veta hur stark man blir på hävstång. Hävstång i sej självt är ju till för att man ska kunna få mer kraft utan att för den skull behöva ta i mer. hävstång och ridning är inte riktigt något som går hand i hand tycker jag, det är ett hjälpmedel för att få hästen dit man vill precis som många andra bett är till för. Hästen har liksom inte styrka att sätta sig emot en hävstång.
 
Senast ändrad:
Klart det går, skrev att det är svårt att veta hur stark man blir på hävstång. Hävstång i sej självt är ju till för att man ska kunna få mer kraft utan att för den skull behöva ta i mer. hävstång och ridning är inte riktigt något som går hand i hand tycker jag, det är ett hjälpmedel för att få hästen dit man vill precis som många andra bett är till för. Hästen har liksom inte styrka att sätta sig emot en hävstång.

Jag kan inte hålla med. Varför är vitsen att kunna ta i mer? Vitsen är väl att hästen ska trivas med bettet?
Och jo.........de kan visst sätta sig emot en hävstång. Speciellt om de inte gillar bettet.
 
Det låter ju inte ens som att den blivit inriden ordentligt på bett om man läser artikeln? Så mer handhavandefel än något annat i mina ögon.

Är det så svårt att förstå att vissa hästar inte kan ha bett; något som vi liksom hittat på att de ska ha? Det är ju inte som att de är födda att ha ett bett i munnen.

Även om jag är glad att mina kan ha bett så är jag benägen att tänka att allt bettlöst egentligen är mer "naturligt" för en häst.
 
Dock skulle jag kunna diskutera hur länge som helst vad ett skarpt bett är och vad ett milt bett är.

Min förra tyckte helt klart att ett två- eller tredelat var skarpt och riktigt obekvämt medan ett med tryck i nacken och rotation (hävstång och skarpt enligt de flesta) fick honom lugn och jobba på ett avslappnat sätt.
Är nu inne på min andra häst som föredrar stångbett framför vilket tränsbett som helst.
 
Jag kan inte hålla med. Varför är vitsen att kunna ta i mer? Vitsen är väl att hästen ska trivas med bettet?
Och jo.........de kan visst sätta sig emot en hävstång. Speciellt om de inte gillar bettet.
Varför skulle tekniskt sätt en häst trivas pga hävstångseffekten? Det är lättare för ryttaren att rida hästen kanske, men måste man ha en hävstångseffekt på bettet så tycker jag att det brister i utbildningen, det är inte bettet som ska göra att hästen går i en bra form.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Är det så svårt att förstå att vissa hästar inte kan ha bett; något som vi liksom hittat på att de ska ha? Det är ju inte som att de är födda att ha ett bett i munnen.

Även om jag är glad att mina kan ha bett så är jag benägen att tänka att allt bettlöst egentligen är mer "naturligt" för en häst.
Känns dock lite tidigt att komma till slutsatsen att den inte ”kan ha” bett om man bara försökt ca 2 månader och den inte är inriden på bett sedan innan, plus att den är kollad i munnen och det inte finns några fysiska hinder för bett. Som sagt, låter mer som ett handhavandefel.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 043
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 262
Senast: Cambrie
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp