Bukefalos 28 år!

Akvarietråden IV

Har en trådfenshane som jag är lite orolig för. Han ser lite smal ut och simmar lite... annorlunda. Hoppas att det bara är för att han fått svårt att hävda sig vid matning. Jag gav lite extra nu och försökte se till så att det kom till honom också.

Nu har jag dessutom tagit några tunga stenar från ett akvarium och satt ner i mitt 200L, för att tynga ner roten som bestämde sig för att flyta. Dags att fylla upp helt :D Och försöka bestämma sig för vad som ska flytta dit. En physa-snäcka har redan flyttat in visade det sig, den kom visst med någon växt. Jag har så många alternativ :rofl: Dessutom har det blivit bestämt på jobbet att vi måste gå tillbaka till att beställa från Imazo, för "alla butiker ska göra lika" :grin: Jag är måttligt imponerad, MEN det gör trots allt att vi får ett större utbud av olika fisksorter att välja mellan, och när jag började googla på några fiskar som inte ens hade bild så hittade jag en helt otroligt fin fisk som nog skulle trivas bra i mitt 200L... Såklart sådär underbart ovanlig att det inte verkar finnas någon information på svenska om den, den finns inte ens på zoopet. Men jag är otroligt sugen... Så. Beslutsångest där med alltså!
 
Sakta men säkert...
1000057196.jpg
 
Jag skulle vara rädd att stöta till akvariet vid passeringar och om man har något i händerna som kan stöta till glaset.
Ah, sådant oroar jag mig inte för. Känns som att det i så fall är större risk att slå i när jag går "vanligt förbi" utan att komma ut genom någon av dörrarna. Hade jag bott med min vimsiga mor eller med barn, då hade det nog varit annat läge. Varken jag eller sambon är speciellt livliga av oss inomhus. Men det är klart, lika tryggt som akvarierna i hörnet står det inte, men vi har slut på hörn att ställa akvarier i tyvärr. Den dag vi bor i en 4a eller större, då får jag ett eget akvarierum :p
 
Då var jag på väg till en bekant för att lämna fiskar och hämta räkor. Känns lite sorgligt att låta mina förstfödda guppy-yngel flytta, men det är bäst för alla. Nu ska de få bo i ett 240(!) liter stort, välskött akvarium tillsammans med andra guppys och snälla tetror. Och i utbyte får jag ett gäng räkor som jag troligen slänger ner i mitt 200L.
 
Räkor upphämtade :rofl:
1000057542.jpg

Vi satte dem i en burk först, för att sedan ha över dem i en påse med en bit mossa. De här ska få flytta in i mitt 200L, för där behövs räkor nu och med kommande större fiskar är det nog en fördel om det är skräpräkor med bra kamouflage där.

Jag fick också med mig en hel del växter! Det kommer bli så lummigt och fint här nu. Och så hittade jag en skräpräks-bäbis i en växt :p

Bekanting hade också amanoräkor och en fjäderräka tror jag det hette. Otroligt stora räkor iaf! Jättehäftiga.
 
Har varit lite orolig att mina pygméguramis inte får i sig tillräckligt med mat eftersom de håller sig gömda så mycket och regnbågarna är så livliga. Så idag matade jag lite extra med fryst cyclops och jodå, nog såg jag de små simma runt och äta. De äter långsamt, men fick absolut i sig något i alla fall. Har också sett två ute på äventyr runtom i akvariet och jag tror(!) att det är en hane och en hona som i så fall nog ser sig som ett par. Jag hoppas lite på det.

I mitt 200L simmar nu nya räkorna omkring och mumsar på den beläggning som hunnit komma, och det vita "ludd" som roten bildat. Än så länge vid liv i alla fall... Känns så nervöst att stoppa i något levande i det här akvariet, lite oklart varför. Hoppas på att sätta i fisk på torsdag.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
32
· Visningar
3 920
Senast: warg
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 299
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 490
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
63 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp