Bukefalos 28 år!

Dressyrsnack 17

Träning igen. Jag hade någon förväntning om att få uppleva samma magiska wow-känsla som på förra träningen och blev initialt lite besviken när vi inte nådde dit, men Nelly kämpade fint och tränaren var nöjd så då får väl jag också nöja mig🤪

Det har inte gått så bra tidigare i veckan så ändå skönt att vi hämtade tillbaka lite👍

IMG_0744.png


https://www.instagram.com/reel/C7LqYjRu8h3/?igsh=OGtmd2I0MXFlZzU3
 
Träning igen. Jag hade någon förväntning om att få uppleva samma magiska wow-känsla som på förra träningen och blev initialt lite besviken när vi inte nådde dit, men Nelly kämpade fint och tränaren var nöjd så då får väl jag också nöja mig🤪

Det har inte gått så bra tidigare i veckan så ändå skönt att vi hämtade tillbaka lite👍

Visa bifogad fil 145776

https://www.instagram.com/reel/C7LqYjRu8h3/?igsh=OGtmd2I0MXFlZzU3
Oavsett så har ni verkligen kommit en bra bit på väg! Tyckte som nyss hon var skadad, bra jobbat🤩
 
Sååå fin artikel om @villhöver i Hippson idag🤩! Jag blir så där orimligt bukestolt😁! Tänk hur många år vi följt varandra här på forumet genom toppar och dalar, nu äntligen får Villhöver skina på riktigt😍

https://www.hippson.se/artikelarkiv...fLYcTgNrpbPp5axNst_RMMO4C4VLCb-IJtQPGIzfxVrIl
Tack :heart lite ”pinsamt” med intervjun :bag:, alltså det är ju egentligen inget stort med det hela alls. Men tänker samtidigt att det är kul när ”vanligt folk” också får vara med, det är ju såhär det är för många så jag hoppas att andra kan relatera.
Det som inte kom med i artikeln var delen att jag hade i princip tänkt lägga ner innan jag flyttade, och var så ridrädd att jag knappt vågade galoppera 🫣
 
Igår tyckte min tränare att jag red bästa passet hittills och frågade om jag fortfarande hade ont i höfterna, för så bra hade jag aldrig suttit. Det kändes inte helt fel att höra!

Idag provade jag ut ny sadel och insåg att det lär ta ett tag innan jag hittar rätt sits i den nya sadeln, det kommer bli en helt annan upplevelse. Men jag behövde inte ta de första fem minuterna till att långsamt pressa mig ner i sadeln. ;P Och inte sitter jag och svankar heller. Jag blev istället trött i andra muskler som kunde sträckas ut mer än vanligt.

Bommen blir samma som i den här sadeln vi testade, men i monoflap istället för att få ner bredden ytterligare lite.

image_67195393.JPG
 
Igår tyckte min tränare att jag red bästa passet hittills och frågade om jag fortfarande hade ont i höfterna, för så bra hade jag aldrig suttit. Det kändes inte helt fel att höra!

Idag provade jag ut ny sadel och insåg att det lär ta ett tag innan jag hittar rätt sits i den nya sadeln, det kommer bli en helt annan upplevelse. Men jag behövde inte ta de första fem minuterna till att långsamt pressa mig ner i sadeln. ;P Och inte sitter jag och svankar heller. Jag blev istället trött i andra muskler som kunde sträckas ut mer än vanligt.

Bommen blir samma som i den här sadeln vi testade, men i monoflap istället för att få ner bredden ytterligare lite.

Visa bifogad fil 145954
Förlåt måste fråga, har du lagt sadeln där den ligger eller har den åkt fram?
 
Förlåt måste fråga, har du lagt sadeln där den ligger eller har den åkt fram?

Det är möjligt att den åkt fram en aning men jag tror egentligen inte det. Den låg mycket mer stilla än min nuvarande och utprovaren var nöjd. Den är dock extra framskjuten.
 
Det är möjligt att den åkt fram en aning men jag tror egentligen inte det. Den låg mycket mer stilla än min nuvarande och utprovaren var nöjd. Den är dock extra framskjuten.
Ibland kan det ju vara så att man fastnar i gamla vanor och lägger sadeln där man brukar. Prova att dra tillbaka den ca 5 cm och se vad som händer.😉
 
Ibland kan det ju vara så att man fastnar i gamla vanor och lägger sadeln där man brukar. Prova att dra tillbaka den ca 5 cm och se vad som händer.😉

Det var inte jag som sadlade utan utprovaren. :) Jag tror inte sadelläget (eller snarare sadelgjordsläget) medger så mycket annat, men vi ska sätta en vinklad stropp på den jag beställer.
 
Inte helt rätt tråd, men smyger in en liten sadelfråga. Vi ska bestämma material på beställningen. Jag tror jag vill undvika kalvskinn, dels blir det ju väldigt mycket dyrare och dels tycker jag det blir för känsligt. Men hur är det med mocka på sits och längst fram på kåpan? Såg att de gjort några sådana och de var väldigt snygga, men har aldrig haft att göra med sadel med mockadetaljer förut.
 
Inte helt rätt tråd, men smyger in en liten sadelfråga. Vi ska bestämma material på beställningen. Jag tror jag vill undvika kalvskinn, dels blir det ju väldigt mycket dyrare och dels tycker jag det blir för känsligt. Men hur är det med mocka på sits och längst fram på kåpan? Såg att de gjort några sådana och de var väldigt snygga, men har aldrig haft att göra med sadel med mockadetaljer förut.

Det var ju väldigt vanligt förr, iaf med mocka på 'knästöden'. Det är hysteriskt svårt att hålla rent och kräver specialprodukter för att göra det. De slits också och ser inte snygga ut så länge.
 
Det var ju väldigt vanligt förr, iaf med mocka på 'knästöden'. Det är hysteriskt svårt att hålla rent och kräver specialprodukter för att göra det. De slits också och ser inte snygga ut så länge.

Ungefär det jag misstänkte. Tänkte (förutom att det var snyggt som nytt) att mocka på sitsen skulle ge lite mer grepp där, eftersom jag ju väljer bort kalvskinn. Men låter inte som en bra idé.
 
Är du säker på att det är mocka och inte buffel?? Aldrig hört om mocka på sadel de senaste 20 åren... Känns inte särskilt hållbart.
Inte helt rätt tråd, men smyger in en liten sadelfråga. Vi ska bestämma material på beställningen. Jag tror jag vill undvika kalvskinn, dels blir det ju väldigt mycket dyrare och dels tycker jag det blir för känsligt. Men hur är det med mocka på sits och längst fram på kåpan? Såg att de gjort några sådana och de var väldigt snygga, men har aldrig haft att göra med sadel med mockadetaljer förut.
 
Är du säker på att det är mocka och inte buffel?? Aldrig hört om mocka på sadel de senaste 20 åren... Känns inte särskilt hållbart.

Jag har syntetmocka i sätet på min Ghost Cavallin. Det går ju inte att putsa, men håller för att borsta av.

Man sitter tryggt också.

Men skulle jag nybeställa en dressyrsadel skulle jag ta helt i läder.
 
Är du säker på att det är mocka och inte buffel?? Aldrig hört om mocka på sadel de senaste 20 åren... Känns inte särskilt hållbart.

Det måste väl ändå vara mocka? Namnet på filen är mitt, jag organiserade lite olika bilder jag hittade på deras sociala medier.

Hur är buffel? Vet att de erbjuder det också. Annars lutar det åt deras standardval, som är präglad kohud.
 

Bifogade filer

  • #5 - Mockadetaljer.png
    #5 - Mockadetaljer.png
    74,7 KB · Visningar: 78
Jag har syntetmocka i sätet på min Ghost Cavallin. Det går ju inte att putsa, men håller för att borsta av.

Man sitter tryggt också.

Men skulle jag nybeställa en dressyrsadel skulle jag ta helt i läder.

Har valt bort mocka efter att ha pratat med sadelutprovaren som ska beställa. Buffel seglade dock upp som en möjlighet. Jag har ju valt en enkelkåpa för att få den så smal under höfterna som möjligt, men då är ju buffel lite slitstarkare än den präglade kohuden.

Sen lurar jag på några röda detaljer (piping, kanske något på bakvalvet), men vet inte om det påverkar ett andrahandsvärde mycket att den inte är klassiskt helsvart.

Helt livsfarligt att det fanns valmöjligheter. 😅
 
Det måste väl ändå vara mocka? Namnet på filen är mitt, jag organiserade lite olika bilder jag hittade på deras sociala medier.

Hur är buffel? Vet att de erbjuder det också. Annars lutar det åt deras standardval, som är präglad kohud.
Ingen aning. 😅
Men jag gillar buffel. Tåligt och greppvänligt. Men brukar kosta lite mer?
 
Ingen aning. 😅
Men jag gillar buffel. Tåligt och greppvänligt. Men brukar kosta lite mer?

Ja, jag har bett utprovaren fråga vad prisskillnaden är. Såg en Jensen-sadel där skillnaden var ca 4 000. Det är det farliga när man redan är på väg att lägga 36 000, då känns 4 till inte så mycket plötsligt. ;P Men då är vi uppe i 10 000 mer än hästen. 😅
 

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
181 795
Senast: Ninnurur
·
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
573
Senast: Karolina90
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
596
Senast: Lady_S
·
Svar
1 803
· Visningar
96 134
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp