Bukefalos 28 år!

Eurovision Song Contest 2024

Jag är lite nyfiken på hur de hade reagerat om någon ville komma in med en black power/black lives matter flagga 🤔 Det är väl lite mera känsligt i USA men ändå aktuellt för svarta personer i Europa också. Det kan ju sägas vara både en mänsklig rättighet (inte bedömas efter sin hudfärg) och en politisk fråga.

Kanske inte lika högaktuellt som Israel och Palestina men diskussionen om Pride flaggan fick mig att börja fundera på om det fanns någon liknande flagga och då tänkte jag på detta. BLM är dock kanske mera politisk då den ligger närmare i tiden, medan tiden då pride flaggan var mera politisk (pga förbud och liknande) ligger längre tillbaka i tiden.
Men likväl är det en mänsklig rättighet att behandlas likadant oavsett hur man ser ut.

Vad tycker ni? Särskilt intressant om man tycker att Pride flaggan är okej men inte BLM.
Framförallt är den väl mer amerikansk? Och mycket mer politisk än regnbågsflaggan. Eurovision har ju uppenbart en queervänlig publik och arrangör, så regnbågsflaggan på eurovision är väl ungefär lika oväntad som en svensk flagga på slottet, tänker jag.
 
Ja just det. Den där ritualen hör väl knappast hemma i ett familje program där barn är den stora publikum
Fast Eurovision är inget familjeprogram. Mello är ett familjeprogram, men inte Eurovision. Sen är det såklart barn som tittar också, men barnen är definitivt inte den stora publiken. Titta på Storbritanniens nummer i år, t ex, det var knappast gjort med en barnpublik i åtanke.
 
Fast varken Israel eller Palestina är med i EU. Har lite svårt att förstå kopplingen där :cautious:
Det har väl att göra med att de varit mer nitiska gällande i stort sett alla flaggor eller symboler, med tanke på att de var medvetna om att många säkert skulle försöka "kuppa" och visa sitt stöd för Palestina.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 342
Senast: Tonto
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 272
Senast: zassoo
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
524
· Visningar
14 295
Senast: Piglet
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
492
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp