Färskfoder till valp

Sv: Färskfoder till valp

Tack för ett informativt inlägg :-) nu fick jag med mängder med royals valpfoder från uppfödaren, så det ska jag göra slut på innan vi byter ut till något annat. dock vill jag gärna byta ut 1-2 mål mot färskfoder så länge. Nordic special + blir det nog. bör jag lägga till något då?
 
Sv: Färskfoder till valp

Vem påstår att hundar/valpar kan infekteras av kampylobakter av färskfoder? Låter för bisarrt för att vara sant.
 
Sv: Färskfoder till valp

Då räcker lite mindre av valptillskottet.
Men man bör helt klart ge det trots mindre giva färsk mat.

Börja blanda det nya torrfodret med det du fått med ganska tidigt.
Då blir övergången lång och mild.
 
Sv: Färskfoder till valp

En på vovve ... det enda som duger som valpmat är visst magnussons ...

Rose: tack igen :-) tanken är att han bara ska få färskfoder, så då börjar jag blanda i lite av det redan nu som planerat :-)
 
Sv: Färskfoder till valp

Lycka till!

Hon skriver även här, men kallar sig då Nilli (tror jag det var).
 
Sv: Färskfoder till valp

Kl
Jag tog beslutet att köra på hälften VoH valpfoder och hälften Eukanuba puppy large. Så nu är det det som gäller ett tag.
Vetassistenten (foderansvarig på vetstationen där jag vaccinerade igår) skrämde mig dock lite då hon sa att Ca/P halten inte kan garanteras i färskfoder - åh vad jag INTE ville ha den informationen.
Gu va krångligt detta är.
 
Sv: Färskfoder till valp

Jaha o vad har foder ansvarig vetass (finns det ett sånt yrke) för utbildning i foder förutom dem som de stora torrfoderföretagen håller i?
 
Sv: Färskfoder till valp

Sitter också och våndas över foder. Med två bamsar så kostar färskfoder 2400 i månaden. Hum - liiite mycket pengar.

Vad ger du för färskfoder då?

Jag har tre hundar som väger 33, 36 och 43 kg. Jag ger dem Fodax och det kostar mig cirkus 1000 kr för 6 veckors foder till alla tre.
 
Sv: Färskfoder till valp

Jaha o vad har foder ansvarig vetass (finns det ett sånt yrke) för utbildning i foder förutom dem som de stora torrfoderföretagen håller i?

Det undrar jag med!
Många blir lite lurade där och tänker inte alltid på att veterinärerna har samarbete med vissa foderleverantörer och dessutom tjänar pengar på att sälja ett visst sortiment.

Att jag "givetvis" väljer Nordic beror på att jag har jobbat där och vet hur produktionen sköts.
Att jag väljer bort Bravo är att deras hantering av fodret hade sina brister (då för många år sedan) sånt sitter kvar! Men jag vet många som använder Bravo och är väldigt nöjda och som sagt, det är i princip samma recept på Nordic och Bravo.

När ni räknar foder, räknar ni ts som man gör på häst eller våt vikt?
 
Sv: Färskfoder till valp

Prexis - men jag nojjar iallafall. Naturligtvis är hon inte opartisk.
Och hon sa aldrig att hon hade något sådant yrke - det var min beskrivning av henne.
 
Sv: Färskfoder till valp

KL
Finns det färskfoder till chihuahua eller något som skulle kunna funka ?=) (eller hinner det blir gammalt?:P)
 
Sv: Färskfoder till valp

Nordic har 250 g korvar och 200 g burgare. Bravo har ju också burgare :-) det borde ju funka? Ger voh till min chihuahua-blandis på 6 kg, och det är på håret att jag får slänga det sista i 500 g-korven.
 
Sv: Färskfoder till valp

KL
Finns det färskfoder till chihuahua eller något som skulle kunna funka ?=) (eller hinner det blir gammalt?:P)

Min förra chihuahua (2.5 kg) åt Bravo. Man tar ju bara upp en burgare åt gången, så den hann inte bli för gammal.
 
Sv: Färskfoder till valp

Min väger 6 kilo ;-) han får 100-120 g av VoH. När han åt nordic fick han 100 g och bravo 1 burgare. Ingen aning om vad din behöver. Du får nog prova dig fram, 50 g till att börja med kanske, eller 0,5 burgare?
 
Sv: Färskfoder till valp

Bravo är ju minst på 150 g. Blir mat för 2-2,5 dag till 2 kg hund. (Bör normalt äta mellan 60-80 g/dag.)
 
Sv: Färskfoder till valp

KL
Finns det färskfoder till chihuahua eller något som skulle kunna funka ?=) (eller hinner det blir gammalt?:P)

Det är inga problem att köpa t ex Vom och Hundemat i 500 grams korvar. Man bara lägger en korv på diskbänken och låter den småtina en liten stund - så pass att an kan dela i lagom portionsbitar och frysa in igen:) Så har jag gjort i alla år då det sällan är lagom dagsportioner.
 
Sv: Färskfoder till valp

halvt kl
Så gör jag med! :) Min 5 kg "tunga" ;) DSG äter cirka 100 g dagen, jag delar korvarna i två så räcker dom i cirka 2 dagar. Har dessutom köpt jättesmidiga små matlådor (rymmer precis en halv korv) som jag lägger maten i, hade dom i plastpåsar förr men det blev så bökigt och kladdigt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 794
Senast: isafore
·
Övr. Hund Jag får hem min nya familjemedlem om knappt två veckor och funderar över foder. Jag är ju minst sagt jättenöjd med färskfoder till min...
Svar
8
· Visningar
2 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp