Bukefalos 28 år!

Flämtningar

Då blir jag lite förvirrad av "Hos en häst med normalt fungerande svalg ska där alltid vara stängt förutom precis vid sväljning och hosta tex" som @Nevermind skriver. Är det inte tvärtom om det leder till luftstrupen? Hästar andas ju hela tiden för det mesta tänker jag :confused:
Är nog jag som formulerade mig otydligt. Med stängd i detta sammanhanget syftade jag på passagen mellan mun och näsa, vilket det är när epiglottis vilar på mjuka gommen (utgångsläget hos häst, det som syns på bilden).
 
Är nog jag som formulerade mig otydligt. Med stängd i detta sammanhanget syftade jag på passagen mellan mun och näsa, vilket det är när epiglottis vilar på mjuka gommen (utgångsläget hos häst, det som syns på bilden).
Ah! Ja, jag missförstod 😅 Tack för förtydligandet :up:
Intressant att det inte gäller vid just hosta. Det är ju ändå något som gäller lungorna och inte matstrupen.
 
Ah! Ja, jag missförstod 😅 Tack för förtydligandet :up:
Intressant att det inte gäller vid just hosta. Det är ju ändå något som gäller lungorna och inte matstrupen.
Ja, det är lite speciellt antar jag 😅 Men vid endoskopi ser man verkligen hur de öppnar där när de hostar till (så att det kommer ut luft genom munnen). Antar att de även kan öppna där vid gnägg för att få bättre ljud som sagt.
 
Kan hästar andas ut genom munnen? Det känns rimligt vid häftig andning att de drar in genom näsborrarna men ut genom munnen

Edit; eftersom de kan gnugga tänker jag

Taggar @Roheryn som lät säker på sin sak.
Alltså de kan ju hosta, men osäker på om det faktiskt blir ett luftflöde från luftvägarna till munhålan då, eller om den luften också går via näsborrarna.

Hittade i alla händelser en i mina ögon bra, beskrivande bild här: https://hastvalfardsgruppen.wordpress.com/wp-content/uploads/2020/11/unnamed.jpg
 
Ja, det är lite speciellt antar jag 😅 Men vid endoskopi ser man verkligen hur de öppnar där när de hostar till (så att det kommer ut luft genom munnen). Antar att de även kan öppna där vid gnägg för att få bättre ljud som sagt.
Kommer det luft ur munnen när de gnäggar?
 
Nja, inte olika erfarenheter kanske men som sagt så om dom "andades med öppen mun" så var det nog som jag skrev att dom hade öppen mun av någon annan anledning än att andas genom den.
Fast det låter som en efterkonstruktion?

Vi är en del som sagt att vi sett hästar med öppen mun och ställt frågan varför? Du avfärdade det med att det stämmer inte att vi sätt hästar med öppen mun.
 
Alla djur (inklusive människor) reglerar på olika sätt kroppstemperaturen, det måste vi, för att inte bli överhettade.

Människor och t.ex hästar har svettkörtlar under huden. När vi blir varma släpper vi ifrån oss vätska som kyler ner huden och leder bort värme.

Hundar och katter har bara svettkörtlar under tassarna, och det räcker inte för att värmereglera utan de gör det istället genom att flämta. Deras flåsande är samma sak som vår svettning helt enkelt. Är det riktigt varmt ute så kommer även en vältränad, frisk hund att flåsa just pga detta. Jag tror det är lätt för oss att tänka på hunden som "andfådd" men det är alltså inte alls samma sak. Vi blir andfådda vid ansträngning som ett sätt att öka syreupptagningen till blodet, inte för att svalka.

Sedan finns det djur som reglerar temperatur genom att direkt kyla ner blodet. Elefanter gör det genom att vifta med sina stora öron som är fyllda med små blodkärl. Giraffer gör det faktiskt genom fläckarna där de typ kan leda om sitt blod till de vita fälten för att på så sätt kyla på något vis.

Ormar och ödlor kan ju som bekant inte värmereglera utan de måste helt enkelt kyla sig genom att söka skugga. Sedan finns det massa djur som liksom i princip konstruerar AC-system vilket är lite häftigt. Olika gnagare som bor i tunnelsystem, t.ex kaniner, gör särskilda tunnlar med hål till ytan för att få ett kylande luftsystem i hålan. Bin tar med sig vatten till kupan där andra bin har som uppgift att helt enkelt surra vid vattnet för att ja.. det blir ganska precis som en AC faktiskt.

Jag såg en hel dokumentär på youtube för ett par år sedan om hur olika djur värmereglerar, det var väldigt intressant men minns tyvärr inte vilken kanal den kom från :)
 
Fast det låter som en efterkonstruktion?

Vi är en del som sagt att vi sett hästar med öppen mun och ställt frågan varför? Du avfärdade det med att det stämmer inte att vi sätt hästar med öppen mun.
Jag ifrågasätter bara huruvida dom har öppen mun för att andas. Jag har inte skrivit någonstans att folk inte sätt hästar med öppen mun.

Det är inte någon efterkonstruktion, jag hade garanterat lagt märke till om dom hästarna efter snabbjobb flämtade med öppen mun, för jag har lärt mig och läst i alla år att hästar inte andas med munnen.

Som sagt, visst om dom har haft öppen mun men det är inte för att andas, då har det haft en annan funktion. Jag har aldrig i hela mitt liv faktiskt sett en häst andas med öppen mun eller flämtat med öppen mun när den sprungit, jag har sökt efter bilder eller filmer eller info och det står ingenting om det övht någonstans. Någon film eller nånting på galopphästar/travhästar/fälttävlanhästar eller distans borde det ju finnas en film på en häst som andas med öppen mun om det nu är så att dom kan det.
 
Senast ändrad:
Jag ifrågasätter bara huruvida dom har öppen mun för att andas. Jag har inte skrivit någonstans att folk inte sätt hästar med öppen mun.

Det är inte någon efterkonstruktion, jag hade garanterat lagt märke till om dom hästarna efter snabbjobb flämtade med öppen mun, för jag har lärt mig och läst i alla år att hästar inte andas med munnen.

Som sagt, visst om dom har haft öppen mun men det är inte för att andas, då har det haft en annan funktion. Jag har aldrig i hela mitt liv faktiskt sett en häst andas med öppen mun eller flämtat med öppen mun när den sprungit, jag har sökt efter bilder eller filmer eller info och det står ingenting om det övht någonstans. Någon film eller nånting på galopphästar/travhästar/fälttävlanhästar eller distans borde det ju finnas en film på en häst som andas med öppen mun om det nu är så att dom kan det.

Hittar ingen film på häst som får penicillinchock heller? Men det existerar ju uppenbarligen ändå.
Och vi har fått en möjlig förklaring till beteendet, läs i tråden så ser du den.
 
Hittar ingen film på häst som får penicillinchock heller? Men det existerar ju uppenbarligen ändå.
Och vi har fått en möjlig förklaring till beteendet, läs i tråden så ser du den.
Och chansen att någon filmar en ev penicillinchock och chansen att folk filmar löp och träningar är liksom väldigt olika..det kryllar av filmade hästar efter lopp och träningar lite överallt.
 
Alltså jag har blivit både hostad, slemmad, gnäggad och nyst på. Ibland från en öppen hästmun, men det betyder ju inte att det var ett andetag inblandat på samma vis som hos hund, katt eller människa. :D
 
Jag har blivit gnäggad rätt i nyllet och nog kändes det som att luften kom ut genom munnen. Men det behöver ju inte betyda att luften kan passera inåt genom samma kanal?
Nej, det är bara intressant att göra ljud är ett av de få tillfällen som luft släpps ut genom munnen också, så det verkar inte vara bara för resonans 😊
 
Alltså jag har blivit både hostad, slemmad, gnäggad och nyst på. Ibland från en öppen hästmun, men det betyder ju inte att det var ett andetag inblandat på samma vis som hos hund, katt eller människa. :D
Nysningar ja, men det kanske kommer från näsborrarna ändå? Men tänker jag på när jag nyser och har munnen öppen så kommer det en del luft ur munnen, eller är det samma sak för hästar?

Tycker att det är fascinerande för att vara ett djur som inte andas varken ut eller in genom munnen så kommer det ändå en del luft ut ur den :D Hosta tex, det kommer väl sig av att det kittlar just i luftstrupen (som i normala fall inte ska "kopplas" till munnen och den vägen hålls stängd) men jag antar att det beror på att det kan komma hostslem som behöver komma ut ur kroppen och att det görs kanske lättast genom munnen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
749
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 684
Hundavel & Ras På tal om det här med kamphundar. Min syster tog emot en omplacering för lite mer än ett halvår sedan, en 6 årig mastiffhane. En...
2
Svar
27
· Visningar
1 906
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 759
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp