Bukefalos 28 år!

Gazakriget (utbruten från Eurovision Song Contest 2024)

Sedan Norge, Irland och Spanien sagt att de ska erkänna Palestina som stat har Israel betett sig lite obehagligt online. Jag menar, varför vill deras utrikesdepartement "doxa" ungdomar från AUF i Norge? (min skärmdump har inte med där man kan se dem). Just AUF känns dessutom som att de varit tillräckligt utsatta i och med Utøya
Skärmbild (144).png


Även deras energiminister reagerar genom att skriva vad folk anklagar pro-Palestina demonstranter för att vara hatiska om de säger (och då menar de att Palestine ska vara fritt liksom, inte att det bara ska finnas en stat):

"Spain, Ireland, and Norway want to give a state to these monsters who murdered, slaughtered, raped, and kidnapped our people. They want to reward terrorism. From the river to the sea, there will be one state: The State of Israel."
 
Har du inte hört det förut? :) I stort sett samma som att identifiera/hänga ut någon tillsammans med information som kan vara känslig och därmed skapa "förutsättningar" för trakasserier. Här är det väl kanske inte så hemlig information, men i och med att ett lands jäkla utrikesdepartement pekar ut enskilda i ett ungdomsförbund så blir det ju mer extremt därför...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Doxing
 
Sedan Norge, Irland och Spanien sagt att de ska erkänna Palestina som stat har Israel betett sig lite obehagligt online. Jag menar, varför vill deras utrikesdepartement "doxa" ungdomar från AUF i Norge? (min skärmdump har inte med där man kan se dem). Just AUF känns dessutom som att de varit tillräckligt utsatta i och med Utøya
Visa bifogad fil 145902

Även deras energiminister reagerar genom att skriva vad folk anklagar pro-Palestina demonstranter för att vara hatiska om de säger (och då menar de att Palestine ska vara fritt liksom, inte att det bara ska finnas en stat):

"Spain, Ireland, and Norway want to give a state to these monsters who murdered, slaughtered, raped, and kidnapped our people. They want to reward terrorism. From the river to the sea, there will be one state: The State of Israel."
Jag kan ju inte säga att jag blir mer sympatiskt inställd till Israels regering/ledarskikt av sådana här saker. Hoppas även israelerna överlag kommer fram till att de behöver sparka ut dessa idioter, och det omgående.
 
Jag kan ju inte säga att jag blir mer sympatiskt inställd till Israels regering/ledarskikt av sådana här saker. Hoppas även israelerna överlag kommer fram till att de behöver sparka ut dessa idioter, och det omgående.
Det här med att blockera både utredare och journalister från Gaza hjälper ju inte heller till vad gäller att framstå som "mellanösterns enda demokrati".
 
Särskilt när de beslagtog AP utrustning. Där tvingades de ju dock backa. Regeringen verkar vara tämligen ointresserad av att nyansera bilden av Israel i västvärlden.

Intressant att notera är att Sverige erkände Palestina redan 2014 och Israel har kvar både ambassadör och ambassad i Sverige.
 
Har också tänkt på det, fast de kanske markerade på liknande vis då? Minns ärligt talat inte?

Det gjorde de tydligen. Men antar att de senare skickade tillbaka hen och öppnade ambassaden igen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l1QaV7/israel-kallar-hem-sin-ambassador-i-sverige

Gissar att samma sak kommer hända med Norge, Irland och Spanien. Israel har inte råd att bränna broar med ytterligare tre EU länder. Särskilt som stödet från Biden börjar avta.

Analysen en del kännare gör är att Netanyahu och folk som Itamar Ben-Gvir (Israels minister of of national security) hoppas på en Trump seger i november och därför kan kosta på sig att ge ett finger till Biden. Särskilt eftersom Trump redan har sagt att han inte har några invändningar mot att Israel förintar och driver på flykt alla Palestinier i Gaza och på Västbanken. Hans svärson Jared Kushner har redan sagt att det finns värdefull beach property att utveckla i Gaza och Israel borde jämna en del av marken i Negevöknen och flytta alla Palestinier dit.

https://www.theguardian.com/us-news/2024/mar/19/jared-kushner-gaza-waterfront-property-israel-negev
 
Det gjorde de tydligen. Men antar att de senare skickade tillbaka hen och öppnade ambassaden igen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l1QaV7/israel-kallar-hem-sin-ambassador-i-sverige

Gissar att samma sak kommer hända med Norge, Irland och Spanien. Israel har inte råd att bränna broar med ytterligare tre EU länder. Särskilt som stödet från Biden börjar avta.

Analysen en del kännare gör är att Netanyahu och folk som Itamar Ben-Gvir (Israels minister of of national security) hoppas på en Trump seger i november och därför kan kosta på sig att ge ett finger till Biden. Särskilt eftersom Trump redan har sagt att han inte har några invändningar mot att Israel förintar och driver på flykt alla Palestinier i Gaza och på Västbanken. Hans svärson Jared Kushner har redan sagt att det finns värdefull beach property att utveckla i Gaza och Israel borde jämna en del av marken i Negevöknen och flytta alla Palestinier dit.

https://www.theguardian.com/us-news/2024/mar/19/jared-kushner-gaza-waterfront-property-israel-negev
Det ledsamma i det hela är ju att stödet från Biden inte verkar avta. Det var liksom en paus på vapen pga. att USA sa att det var en röd linje med markinvasion i Gaza (som redan påbörjats...) och i och med ICC åtalet så ställer han sig till flera republikanska presidenter som tidigare motarbetar ICC. Det är en skam. Sedan förstår väl alla att Israel skulle föredra Trump, vilket gör de här uttalandena ännu värre nästan.

Herregud, man bombar liksom inte ett område man bett folk fly till, och har beskrivit som säkert. Över 30 döda nu och siffran lär stiga (och det hemska jag sett är SMÅBARN som under inga omständigheter kan klassas som Hamas-terrorister hur mycket de än försöker). Så himla onödigt av Hamas med raketattackerna (som väl inte skadat någon ens...), när det kändes självklart att ett såhär oprovocerat stort svar var att vänta.
 
Jag var en stor Israel vän sedan gammalt, Golda Meir och Ben-Gurion var några av mina idoler som ung. Det är fruktansvärt att se hur Israel har utvecklats och blivit mer och mer extremhöger
Som det är nu känns det nästan som ett hån att alla rapportering skriver "terroristorganisationen Hamas" men inte "krigsbrottsanklagade Israel". För båda är lika sant.
 
Men vad i helvete, nu är det rapporter om att det synts stridsvagnar i stadskärnan i Rafah. Trodde väl aldrig att jag skulle säga det här: men om bara Biden varit lite mer som Ronald Reagan, som faktiskt fick nog och fick stopp på Israels offensiv en gång. https://www.theguardian.com/commentisfree/2024/feb/21/biden-stop-gaza-bombing-genocide-israel

Det ser ut som att Israel en gång för alla vill stoppa Hamas från att någonsin attackera dem igen. Det var ju bara häromdagen det stod att Hamas skickat raketer mot Tel Aviv.
 
Det ser ut som att Israel en gång för alla vill stoppa Hamas från att någonsin attackera dem igen. Det var ju bara häromdagen det stod att Hamas skickat raketer mot Tel Aviv.
Bara för några dagar sedan beordrade ICJ Israel att stoppa offensiven i Rafah. Sedan attackerade de ändå ett tältområde dit de uppmanat Palestinier att fly till - vilket orsakade minst 45 dödsfall - och hela världen har kunnat se bilder på kroppar av brända småbarn utan huvud. Herregud, raketattackerna Hamas körde med skadade inte någon - det är inte rimligt att barn ska dö för det.

Och nu har ytterligare 21 dödats i en tältattack till, så... det här är krigsbrott och på gränsen till folkmord.
 
Bara för några dagar sedan beordrade ICJ Israel att stoppa offensiven i Rafah. Sedan attackerade de ändå ett tältområde dit de uppmanat Palestinier att fly till - vilket orsakade minst 45 dödsfall - och hela världen har kunnat se bilder på kroppar av brända småbarn utan huvud. Herregud, raketattackerna Hamas körde med skadade inte någon - det är inte rimligt att barn ska dö för det.

Och nu har ytterligare 26 dödats i en tältattack till, så... det här är krigsbrott och på gränsen till folkmord.

Det hade inte hänt om inte Hamas hade startat den här omgången av kriget. Jag skriver den här omgången eftersom kriget pågått i flera decennium. Det hade inte hänt om inte Hamas hade använt civila som levande sköldar och gömt sig bland civila. Ett land måste få försvara sig mot terrorister. M.t.p. hur judarnas historia ser ut, där vi verkligen kan tala om folkmord och förföljelse i århundraden, så kan jag förstå att de försvarar sig med allt de har nu. Jag tror att vi som inte har den bakgrunden ska vara rätt försiktiga med att uttala oss om vilken rätt vi anser de har att försvara sig och det land som enligt internationell rätt är deras.

Sen har jag svårt att tycka att nån sida gör rätt just nu. Men jag kan inte heller se vad Israel skulle kunnat göra annorlunda. De kan ju inte låta Hamas fortsätta terrorisera dem heller. Det känns som en "no win situation" tycker jag där det bara finns dåliga alternativ. Jag kan då tycka att ett dåligt alternativ som slår mot motståndaren är mindre dåligt än ett dåligt alternativ som slår mot det egna folket.
 
Det hade inte hänt om inte Hamas hade startat den här omgången av kriget. Jag skriver den här omgången eftersom kriget pågått i flera decennium. Det hade inte hänt om inte Hamas hade använt civila som levande sköldar och gömt sig bland civila. Ett land måste få försvara sig mot terrorister. M.t.p. hur judarnas historia ser ut, där vi verkligen kan tala om folkmord och förföljelse i århundraden, så kan jag förstå att de försvarar sig med allt de har nu. Jag tror att vi som inte har den bakgrunden ska vara rätt försiktiga med att uttala oss om vilken rätt vi anser de har att försvara sig och det land som enligt internationell rätt är deras.

Sen har jag svårt att tycka att nån sida gör rätt just nu. Men jag kan inte heller se vad Israel skulle kunnat göra annorlunda. De kan ju inte låta Hamas fortsätta terrorisera dem heller. Det känns som en "no win situation" tycker jag där det bara finns dåliga alternativ. Jag kan då tycka att ett dåligt alternativ som slår mot motståndaren är mindre dåligt än ett dåligt alternativ som slår mot det egna folket.
Jag tänker att ICCs chefsåklagare och ICJ har ganska goda skäl att säga som de gör. Det är rimligt att svara på en attack och att försöka ta tillbaka gisslan (det är snarare ett krav), men du måste ändå följa internationella lagar vilket Israel inte gör. Jag har såklart läst vad både ICC och ICJ skriver om saken, och jag har hört deras presskonferenser/ljud och bildupptagning i domstolen, så visst jag har inte rätt bakgrund för att kunna uttala mig tvärsäkert om konflikten i sig, men jag utgår ändå ifrån vad både ICC och ICJ sagt och baserar mitt tyckande på det.
 
Det ser ut som att Israel en gång för alla vill stoppa Hamas från att någonsin attackera dem igen. Det var ju bara häromdagen det stod att Hamas skickat raketer mot Tel Aviv.
Sättet att göra det på är konstruktiv långsikyig politik. Antingen en tvåstatslösning eller att man ger alla palestinier fullvärdigt israeliskt medborgarskap (det enda andra alternativet jag kan se är etnisk rensning eller en fortsatt ockupation med miljoner människor helt utan rättigheter) . Det är dags att Israel presenterar en realistisk human lösning. Israel har alla korten på hand.

Om Israels våld sedan den 7 oktober är proportionellt och försvarbart, så kan vi inte utesluta att även terrordåden var proportionellt mot händelser under de senaste sjuttio ockupationsåren. Vi måste då även acceptera att Iran, Egypten och Jordanien (som alla fått medborgare dödade av IDC) har rätt att döda , bomba sjukhus och rasa hus i Israel. Så nej, vi har ingen rätt att rättfärdiga våld oavsett vem som utövar det. Vi måste fördöma både terrordåden, Israels agerande och också den fortsatta ockupationen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 148
Senast: Grazing
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 614
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 868
Senast: mumin
·
Kultur Ja ni läste rätt! Trots iställt ESC pga ja ni vet vad, kommer Sveriges 12:a att röstas fram! :banana: :banana: :banana: Det kommer att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 214
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp