Bukefalos 28 år!

Hästsektorn en miljöbov: "Glitter och trams köps som aldrig förr"

I undersökningar menar man att hästsektorn släpper ut mer koldioxid än inrikesflyg, till exempel genom produktion av foder och transporter av såväl människor som djur och förnödenheter. Forskningen visar att viljan till förändring finns, men det kräver förändringar av stallens rutiner.
 
Nej, jag menar inte användning av pengar för att underlätta handel, när jag säger "kapitalism", jag menar det marknadsekonomiska system som byggts upp egentligen efter medeltiden i västvärlden, där systemet behöver växa i volym och vinster hela tiden.

Alltså det system som vi lever i idag.

Äganderätt, är något som försvararna av det rådande systemet drar upp, eftersom det var något som Marx ville ta upp till diskussion i "Das kapital", Marx ville inom kommunismen dra in äganderätten, och "dela ut" produktionsmedlen.

Hans tänkande var fortfarande kvar i delar av det feodala systemet, där gods, godsägare, adel, och rik borgerlighet (stadsboende med rikedom), var fysiska ägare av produktionsmedlen, som var åkrar, boskap och fabriker.
Inte ens Marx ifrågasatte ägandet av "normala bondgårdar" eller eget hus, eller lägenhet. Det var makt- och kapitalkoncentrationerna han ville åt.

Att sedan Lenin och senare Mao (bl.a.) valde att tolka Marx teorier, som att staten skulle ta över allt, får stå för dem.

Idag är det det lite mer komplicerat, med superrika, som äger immateriella rättigheter, som Musk som äger X (Twitter) eller okända (kinesiska staten?) som äger TikTok, eller stora aktiebolag som som äger andra elektroniska plattformar.
De här "elektroniska diktatorerna" sätter agendan avseende hur vi ens får diskutera och medger gladeligen spridning desinformation, så länge de tjänar pengar.

Så vem ska få lov att äga och administrera informationskanalerna, är en mer relevant fråga idag.
Så vad är det du vill åt? Tillväxten? Ja det är onekligen i alla fall ohållbart när det gäller naturresurser och antal människor så länge man inte har kolonier på andra planeter.

Men teorin om evig tillväxt är inte så gammal. Ekonomisk teori bygger ju på vad som sker och hur människor agerar. Många olika tankar om vad staten ska eftersträva när det gäller ekonomi har funnits genom åren och förkastats pga hur människors beteenden ändrats. Hela vetenskapsområdet är från 1900-talet, mitten av.

Dock måste ändå detta ändras nu eftersom befolkningstillväxten avstannat och snart kommer backa i många länder. Vilket måste betraktas som det ända rimliga och hållbara. Inget politiker borde försöka åtgärda alltför ivrigt kan tyckas. Oavsett så kanske det går att ha ekonomisk tillväxt men inte "mer" utan "dyrare" osäker. Men en kappa räckte hela livet på 50-talet.
 
Nej det är vi faktiskt inte. Vem är det som skriver det? Fältbiologerna? Greenpeace? Naturskyddsföreningen?

Var skriver att de vill sprida gifter, förstöra ekosystem och tråla havsbottnar?
Öhh, vadå Greenpeace och Naturskyddsföreningen??? Dessa organisationer är klantar som silar mygg och sväljer kameler.
Jag har inte nämnt dessa organisationer överhuvudtaget.

I Europa så föreslår man som t.ex. i Norge, att man ska "skörda" sällsynta jordartsmetaller i havet utanför Nordnorge.

Det ska byggas enorma områden med Vindkraft både i havet och på land. Naturskyddsföreningen sitter fast i att Vindkraft är
så bra, så bra. Nej när den är storskalig så är det ren ödeläggelse det handlar om.

Det ska bli en gruva för sällsynta jordartsmetaller, ägd av multinationellt gruvbolag, på höjden ovanför Vättern, som hotar dricksvattnet för miljoner svenskar.

Det fossilfria stålet, är en saga av typen Kejsarens nya kläder, det drar kopiösa mängder energi, och för att få fram den energin måste mycket, mycket natur ödeläggas.

Europa, som högg ner det mesta av sina skogar för mer än 1000 år sedan, vill att Sverige och Finland ska sluta bruka skogen, så att de kan använda vår skog som sina kolsänkor.

Vi ska elektrifiera allt möjligt, utan att ta någon som helst diskussion, om vad vi ska sluta med, eller begränsa.
 
Det jag menade var det väsentliga med de två graferna jag visade är att den stora ökningen av fossilanvändningen kom runt mitten på nittonhundratalet men temperaturökningen började innan. Tyckte du missade det i ditt svar om kolanvändningen i England hundra år tidigare (som också är intressant men lite vid sidan om diskussionen :) )
Jag bara lade till på din post, inte kritiserade den.
 
Öhh, vadå Greenpeace och Naturskyddsföreningen??? Dessa organisationer är klantar som silar mygg och sväljer kameler.
Jag har inte nämnt dessa organisationer överhuvudtaget.

I Europa så föreslår man som t.ex. i Norge, att man ska "skörda" sällsynta jordartsmetaller i havet utanför Nordnorge.

Det ska byggas enorma områden med Vindkraft både i havet och på land. Naturskyddsföreningen sitter fast i att Vindkraft är
så bra, så bra. Nej när den är storskalig så är det ren ödeläggelse det handlar om.

Det ska bli en gruva för sällsynta jordartsmetaller, ägd av multinationellt gruvbolag, på höjden ovanför Vättern, som hotar dricksvattnet för miljoner svenskar.

Det fossilfria stålet, är en saga av typen Kejsarens nya kläder, det drar kopiösa mängder energi, och för att få fram den energin måste mycket, mycket natur ödeläggas.

Europa, som högg ner det mesta av sina skogar för mer än 1000 år sedan, vill att Sverige och Finland ska sluta bruka skogen, så att de kan använda vår skog som sina kolsänkor.

Vi ska elektrifiera allt möjligt, utan att ta någon som helst diskussion, om vad vi ska sluta med, eller begränsa.
Jo men det är ju våra politikers "åtgärder" inte tex vad "miljömuppar" strävar efter. Speciellt som de har olika agendor.

Många, de flesta, pratar om minskad konsumtion, minskade transporter och cykel. Men folk hatar O_o ju tex cyklister sååå mycket. Tror det är trollen från agenda bla som stökar till debatten.
 
En fråga: varför brydde sig nästan ingen inom forskarvärlden om koldioxidens påverkan på klimatet för bara några tiotal år sedan utan det handlade istället om att de fossila bränslena som oljan ("peak oil" kommer säkert en del ihåg) skulle ta slut? Koldioxiden roll som växhusgas har varit känd väldigt länge, en svensk fysiker Svante Arrhenius visade detta redan på artonhundratalet(!) och samma gäller även ökningen av koldioxid i atmosfären.
Svar har inkommit på frågan.

Peak oil är relaterad till koldioxidfrågan på så sätt att när peak oil var nådd skulle det påverka koldioxidutsläppen så att de minskade per auto. Tyvärr verkar vi ha lyckats parera det en del genom tex smutsigare oljeutvinning. Men det är ju en ändlig resurs.
 
@skogaliten

Tänkte besvara bara en av punkterna, eftersom den brukar leda till jävligt risiga idéer för det mesta:

"Vi måste minska jordens befolkning"

...hur då?

Tvångskastrering? Folkmord? Svält ut valda delar? Självvalt självmord?

Och hur ska vi välja ut den 75% av Sveriges befolkning vi ska mörda? Eller var det bara folk i "långtbortistan" du tänkte att vi ska ha ihjäl?
 
Ja exakt, det är ju bättre att börja i rätt ände.

Vi måste få stopp på utsläppen nu, det som händer med globala ekonomin får hända.

Precis som Japan gör nu, de får hantera sina extremt färre födslar bäst de kan och verkar göra det bättre än någon trott var möjligt, om än kanske inte bra.

Det är bättre att ta det som det kommer än en plötslig kollaps. Det är ju totalt ogörbart att införa ny ekonomi och nya regeringar först, det skulle ju ta hundratals år. Ekonomi är en trasslig vetenskap, svår att förutsäga. Västvärlden lyckades ställa om till krigsekonomi under världskrigen på bara ett par år, kan gå svinsnabbt att ställa om. Coronas kostnader var gigantiska och motsvarande pengar och insatser slängda på koldioxidutsläpp hade gjort en reell skillnad. Det är bara det att politiker helt enkelt bara inte vill.
Vad gör Japan? Blev nyfiken och har inre hört något om detta.
 
@skogaliten

Tänkte besvara bara en av punkterna, eftersom den brukar leda till jävligt risiga idéer för det mesta:

"Vi måste minska jordens befolkning"

...hur då?

Tvångskastrering? Folkmord? Svält ut valda delar? Självvalt självmord?

Och hur ska vi välja ut den 75% av Sveriges befolkning vi ska mörda? Eller var det bara folk i "långtbortistan" du tänkte att vi ska ha ihjäl?
Utbilda kvinnorna säger jag, väldigt utmanande åsikt jag vet :angel::p
 
Utbilda kvinnorna säger jag, väldigt utmanande åsikt jag vet :angel::p

Jo men det minskar jordens befolkning på sikt, typ 100 år. En bra metod, liksom att minska fattigdom och öka välfärd.

Men vi står liksom inför en risk för samhällskollaps pga att den industriella matproduktionen är jättekänslig för vädret, och det är ett problem vi behöver ta itu med inom vår livstid och helst typ det här decenniet. Det går inte att odla i alltför dramatiska svängningar, och havsnivåhöjning skulle lägga enormt mycket jordbruksmark under vattnet. Och ekosystemen i haven är redan rubbade av den ökade temperaturen, så den födokällan är i fara av både det och överfiskning.

Att säga att vi är för många människor löser inte det problemet, pga det går inte att trolla bort några miljarder människor.
 
@skogaliten

Tänkte besvara bara en av punkterna, eftersom den brukar leda till jävligt risiga idéer för det mesta:

"Vi måste minska jordens befolkning"

...hur då?

Tvångskastrering? Folkmord? Svält ut valda delar? Självvalt självmord?

Och hur ska vi välja ut den 75% av Sveriges befolkning vi ska mörda? Eller var det bara folk i "långtbortistan" du tänkte att vi ska ha ihjäl?
Det är väl ingen som gått ut med att aktivt avliva människor? Men när religiösa ledare och politiker vill förbjuda aborter, förbjuda sexualundervisning och förbjuda all form av barnbegränsning så går det åt fel håll. Jag hörde häromdagen att födslotalen i Sydkorea ligger på 0,56 barn per kvinna pga att de flesta inte vill ha ungar. Putin gapar om att ryska kvinnor ska föda fler barn så han kan mata köttkvarnen med avkommorna, men vill föda barn för att de ska slaktas i krig?

Låt världens kvinnor välja själva om de vill skaffa barn och hur många de vill ha, det ska inte några religiösa och/eller politiska ledare besluta om. Folk dör varje dag, om antalet döda överstiger antalet födda så minskar jordens befolkning.
 
@skogaliten

Tänkte besvara bara en av punkterna, eftersom den brukar leda till jävligt risiga idéer för det mesta:

"Vi måste minska jordens befolkning"

...hur då?

Tvångskastrering? Folkmord? Svält ut valda delar? Självvalt självmord?

Och hur ska vi välja ut den 75% av Sveriges befolkning vi ska mörda? Eller var det bara folk i "långtbortistan" du tänkte att vi ska ha ihjäl?
Lågt sätt att resonera.

I mitt inlägg pekar jag på att bi acceperar ständig ekonomisk tillväxt, samt ständig befolkningstillväxt.

Dessutom ställer jag frågor om hur man i ett demokratiskt system, ska hitta vägar för att minska befolkningen.

Det är lågt att då börja påstå att sättet att minska jordens befolkning ska innebära folkmord eller tvångsmedel av olika slag.

Vi kan ju börja med att se till att kvinnor/flickor får utbildning, får lika ekonomiska rättigheter som män, och fullt ut rätten att bestämma över sin egen kropp, när och om man ska barn.
Det ekomiska systemen i många länder behöver demokratiseras och grundläggande välfärd som skola, sjukvård, äldrevård och pensioner införas.
 
Lågt sätt att resonera.

I mitt inlägg pekar jag på att bi acceperar ständig ekonomisk tillväxt, samt ständig befolkningstillväxt.

Dessutom ställer jag frågor om hur man i ett demokratiskt system, ska hitta vägar för att minska befolkningen.

Det är lågt att då börja påstå att sättet att minska jordens befolkning ska innebära folkmord eller tvångsmedel av olika slag.

Vi kan ju börja med att se till att kvinnor/flickor får utbildning, får lika ekonomiska rättigheter som män, och fullt ut rätten att bestämma över sin egen kropp, när och om man ska barn.
Det ekomiska systemen i många länder behöver demokratiseras och grundläggande välfärd som skola, sjukvård, äldrevård och pensioner införas.

Om man har gott om tid så finns det bra sätt att göra det på, men vi har inte gott om tid.

Gillar du priset på olivolja senaste året? Olivträden drabbades av både frost och torka förra året, skörden blev jätteliten och en stor del av beståndet har dött av.

Blir förmodligen ännu dyrare olivolja efter den här sommaren. Håll tummarna för att veteskörden åtminstone blir god.
 
Som det inte är någon fara med.
Men snälla nån, du kan ju inte ens bemöta fakta.
Många gånger har foliehattarna rätt bara svårt för andra att se olika perspektiv.

Tur att inte alla följer flocken får när dem ramlar ner från stupet.
Du menar så som du kan ta till dig det andra lagt fram åt dig i tråden? Att vara outbildad i ämnet är inte samma som att ha ett "öppet sinne" och se olika perspektiv. Att tycka att jorden är platt är inte ett "annat perspektiv". Att tro att vaccin orsakar autism är inte "ett annat perspektiv". Det är däremot lysande exempel på när man inte förstår de mest grundläggande vetenskaperna och vill deklarera det till omvärlden.
 
Tja, jag som håller på med brukshästar, vi köper ju nästan ingenting, och det vi köper är ofta begagnat som renoveras, lagas, används och renoveras igen...

Jag kan räkna dem jag känner som har en nytillverkad loksele på ena handens fingrar. Mina lokselar är gamla, äldre och äldst, några av dem märkta med försvarets tre kronor - renoverade av mig, och säkert renoverade av tidigare ägare också.

Visst, nya tömmar och nya huvudlag köps det, men de saknar i normalfallet bling-bling, och används tills de inte kan lagas mera.

Gamla timmerkälkar renoveras och används, gamla slåttermaskiner för häst, gamla såmaskiner, 100-pinnars harvar... Vissa gamla hästredskap är hårdvaluta om grejerna är i bra skick, eller något att plocka reservdelar från om de är dåliga.

Förutom nya skaklar i metall, åttahjuliga skogsvagnar, lunningsbågar, svänglar, släpsaxar, så görs det i princip inga nya hästredskap på den här sidan Atlanten, så gammalt är viktigt.

Sedan så är användandet av täcken mycket sparsamt även om det förekommer.

Så brukshästfolket är rätt tråkiga konsumenter - det finns lite pryttlar att köpa helt enkelt.

Skulle "någon" börja tillverka saker som riktar sig mot den här gruppen, skulle nog många "villhöver" effekter uppstå...
Det här känner jag igen så mycket! :heart Vi fixade upp farfars timmerstötting och lastvagn, lokselarna var gamla arméselar och bakselarna restaurerade. Även "finselen" var ett gammalt kyrkbeslag som använts i flera generationer men fick nytt läder.
Kompisen som nu ska utrusta sin ardenner gick på aution och köpte en värmlandssele (?) som lämnas in till en selmakare som ska piffa upp den.
Jag tycker det är underbart!
 
Temperaturökningen mäts globalt, kallare pga förändringar i Golfströmmen är en regional effekt. Norra Europa är trots allt en väldigt liten del av jorden, mycket mindre än vi vill tro (eftersom vår världsbild baseras mycket Mercatorprojektionen). Precis som att vissa ställen kommer få översvämningar och andra torka (och många platser får båda delar).

Får mig utsökt att tänka på den här scenen från West Wing

 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 490
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp