Bukefalos 28 år!

Hygien med färskfoder utbruten urUppdateringstråd 29

Harrysen

Trådstartare
Jag bytte till färskfoder nyss. Mush. Diskar skålen i maskinen med våra andra grejer och tvättar händerna osv. Läste nu att en fått rekommendation av veterinär att man inte ens ska diska i samma maskin som ens egna porslin? 😳
 
Jag bytte till färskfoder nyss. Mush. Diskar skålen i maskinen med våra andra grejer och tvättar händerna osv. Läste nu att en fått rekommendation av veterinär att man inte ens ska diska i samma maskin som ens egna porslin? 😳
Hur gör du när du lagar mat? Har jag delat rå kyckling så sköljer jag av skärbrädan, men stoppar den i diskmaskinen. Vi fodrar också med Mush. Handdiskar visserligen skålen efter varje måltid, men bara för att hon är valp och den ska vara ren nästa gång hon får mat. Vi kör inte diskmaskinen så ofta. Bra hygien är a och o vid hantering av allt rått kött, men sunt förnuft räcker långt.
 
Hur gör du när du lagar mat? Har jag delat rå kyckling så sköljer jag av skärbrädan, men stoppar den i diskmaskinen. Vi fodrar också med Mush. Handdiskar visserligen skålen efter varje måltid, men bara för att hon är valp och den ska vara ren nästa gång hon får mat. Vi kör inte diskmaskinen så ofta. Bra hygien är a och o vid hantering av allt rått kött, men sunt förnuft räcker långt.
Ja men hygienen gör jag som vanlig kyckling, men undrar just angående rådet att inte ens köra grejerna tillsammans med vanliga porslinet.
 
Jag brukar köra en timmes program på
60 grader 😳😳. Diskar ni för hand med särskild borste? Är ju ändå risk att det hamnar bakterier i diskhon då tänker jag? Vårt vatten i kranen är inte varmare än 60 grader tror jag 😳
 
Jag brukar köra en timmes program på
60 grader 😳😳. Diskar ni för hand med särskild borste? Är ju ändå risk att det hamnar bakterier i diskhon då tänker jag? Vårt vatten i kranen är inte varmare än 60 grader tror jag 😳
Vi kör dem i separat runda i diskmaskinen på maxtemperatur.
 
Jag brukar köra en timmes program på
60 grader 😳😳. Diskar ni för hand med särskild borste? Är ju ändå risk att det hamnar bakterier i diskhon då tänker jag? Vårt vatten i kranen är inte varmare än 60 grader tror jag 😳

Rek brukar vara över 65 grader i minst några minuter avseende Salmonella och Campylobacter. Kör alltid diskmaskinen på max när vi tillagat kyckling. Hunden får inte rå kyckling.

Just salmonella har en rätt hög infektionsdos så kan inte tänka mig att diskhon skulle vara en större risk för smitta om man rengör och torkar noggrant efter disk (och inte lagar mat där i av någon anledning).
Särskild diskborste bör man nog ha då de är bakteriesamlare…
 
Jag brukar köra en timmes program på
60 grader 😳😳. Diskar ni för hand med särskild borste? Är ju ändå risk att det hamnar bakterier i diskhon då tänker jag? Vårt vatten i kranen är inte varmare än 60 grader tror jag 😳

Hellre i diskhon än på bestick, glas, koppar, tallrikar.
Såvida man inte är och slickar nere i hon, är smittrisken därifrån så gott som obefintlig 😉
 
Rek brukar vara över 65 grader i minst några minuter avseende Salmonella och Campylobacter. Kör alltid diskmaskinen på max när vi tillagat kyckling. Hunden får inte rå kyckling.

Just salmonella har en rätt hög infektionsdos så kan inte tänka mig att diskhon skulle vara en större risk för smitta om man rengör och torkar noggrant efter disk (och inte lagar mat där i av någon anledning).
Särskild diskborste bör man nog ha då de är bakteriesamlare…
image.jpg
Vi har inte ens möjlighet att välja mer än 60. Blir helt nojig här. Var så nöjd med att fodret funkar bra och inte var så krångligt att sköta hygienen som jag hade tänkt.

Visst kan jag skaffa en egen diskborste men har också småbarn som rycker i grejerna och vattnet är ändå inte över 65 grader i vår kran, mätte upp det till 58 grader nu.

Vet faktiskt inte om jag vågar fortsätta med färskfoder 😔
 
Visa bifogad fil 144939
Vi har inte ens möjlighet att välja mer än 60. Blir helt nojig här. Var så nöjd med att fodret funkar bra och inte var så krångligt att sköta hygienen som jag hade tänkt.

Visst kan jag skaffa en egen diskborste men har också småbarn som rycker i grejerna och vattnet är ändå inte över 65 grader i vår kran, mätte upp det till 58 grader nu.

Vet faktiskt inte om jag vågar fortsätta med färskfoder 😔
Det är ju inte värre än att koka upp lite vatten i vattenkokaren och hälla i skålarna? Men ja, bäst är att undvika foder med rå kyckling.
 
Det är ju inte värre än att koka upp lite vatten i vattenkokaren och hälla i skålarna? Men ja, bäst är att undvika foder med rå kyckling.
Nej kanske inte. Gjorde det nu! Kyckling ger jag ändå inte.
Är foderkyckling värre än människokyckling gällande bakterier?
 
Rå kyckling är en högriskprodukt över lag.
Ja det vet jag,men aldrig reflekterat över att kycklinggrejer kanske inte blir rena i diskmaskinen.

Borde ha bättre koll eftersom jag är lite "rädd" för bakterier, brukar ånga golvet och sånt 😅. Har bara tänkt att diskmaskinen är så himla safe liksom.
 
Jag kör knivar och skärbrädor i diskmaskinen som varit i kontakt med rå kyckling, samma med tallrikar som färskfoder legat på 🤷🏼‍♀️ kör "gryt-programmet" som tar ca 2,5 timme alltid, vet faktiskt inte vad det är för temperatur men tänker att det lär ju bli betydligt renare än om jag handdiskar i fisljummet vatten. Äter själv kycklingfilé ett par gånger i veckan, och diskat sånt på samma sätt i alla år jag bott själv, så om jag överlever det lär jag överleva att tallriken som färskfoder legat på också diskas på samma sätt 🤷🏼‍♀️
(har alltså inte ens reflekterat över att det inte blir rent i långa program)
 
Jag måste väl haft en extrem tur eller något när det gäller hundmat osv. Har gett färskfoder/barf i typ 14 år nu, aldrig diskat hundarnas matgrejer separat varken i diskho eller diskmaskin. Jag är inte mer noga med deras mat än med min egna. Har hittills aldrig haft några som helst problem pga det. (Har dock inte nedsatt immunförsvar eller fysiska sjukdomar)
 
Jag måste väl haft en extrem tur eller något när det gäller hundmat osv. Har gett färskfoder/barf i typ 14 år nu, aldrig diskat hundarnas matgrejer separat varken i diskho eller diskmaskin. Jag är inte mer noga med deras mat än med min egna. Har hittills aldrig haft några som helst problem pga det. (Har dock inte nedsatt immunförsvar eller fysiska sjukdomar)
Dey handlar främst om spridningsrisk av resistenta bakteriestammar om man hamnar på sjukhus, typ.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 551
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 347
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 880
Senast: Dopy
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 976
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp