Bukefalos 28 år!

Kampen mot bättre hälsa...

Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok.


För att göra en lång historia "kort":
Jag har kämpat med dåligt mående i flera år. Blev mobbad som barn och större delen av skolgången, vilket ledde till svår social ångest/social fobi. Lite bättre blev det i gymnasiet, och ännu bättre med KY-utbildningen efter det. Jag fick för första gången uppleva uppvaktning och att ha en pojkvän. Förvisso en kass pojkvän med både fysisk och psykisk misshandel i vardagen liksom övergrepp. Efter två år blev jag fri. Min kropp förträngde händelserna och jag var lycklig i 2-3 år. Livet lekte. Sedan triggades minnet igång av en händelse och livet kraschade.

En lång tids depression tog fart. Livet var nattsvart. Mycket ångest, mycket suicidtankar, mycket hallucinationer, mycket ryggvärk. Kontakt med psykiatrin under delar av den tiden, utredning för autism (men ingen diagnos på det), terapi för social ångest och terapi för övergreppen (som psykologen inte ansåg var övergrepp alls utan bara överreaktion från min sida).

Efter flera år började min depression långsamt försvinna. Men den allmänna ohälsan kvarstod. Som introvert med social ångest passar jag inte in någonstans. Blir sällan omtyckt på arbetsplatser (eller i det privata). Jag är rätt ensam således och det är emellanåt skitjobbigt.

Vid något tillfälle under min "bra-period" fick jag för mig att byta inriktning på jobb och satsa på att arbeta med kundmöten, för det var något jag ville innan mitt liv kraschade innan den destruktiva relationen. Världens sämsta val på många sätt och vis. Jag fick jobb lätt, men samma visa där att jag inte var omtyckt för att jag inte var tillräckligt social i en social bransch. Jag trivdes inte heller med arbetsuppgifterna, men tänkte att jag behövde mer tid att komma in i dem. Av olika anledningar sökte jag annat och fick lätt jobb igen.

Nya arbetsplatsen var mycket större med fler arbetsuppgifter, större kundflöde, större bemanning. Ingen introduktion att tala om utan bara kastas in i arbetsuppgifter man inte kunde med ett "det löser sig". Några månader av det och mitt mående kraschade igen med en sjukskrivning som följd. Kroppsvärk och svår stress var diagnosen.

Två års sjukskrivning följde. Ingen bra kontakt med chefen, som inte trodde på mig och mina besvär. Ingen bra kontakt med kollegor eftersom de var ständigt underbemannade.

Efter många om och men började jag jobba heltid igen, i teorin. I praktiken fixade/fixar jag inte att arbeta så många procent på en arbetsplats som gör mig sjuk. Efterföljande år har således bestått i att försöka hålla mig flytande och inte bli sjukskriven igen, men jag har inte heller klarat av att jobba 100% utan en massa sjukfrånvaro. Jag har hela tiden kämpat mot utmattning.

Jag har varit hos företagshälsovården i omgångar och de tror inte att mitt arbete är grundproblemet till min ohälsa utan snarare att jag har obehandlad PTSD som gjort att jag fått utökad social ångest (framförallt för män) och kroppsvärk, vilket eventuellt utvecklats till fibromyalgi.


Det senaste halvåret har mitt mående rasat ännu mer. Jag orkar inget längre. Sover dåligt. Äter inget. Har ångest, suicidtankar. Panikångest. Hallucinerar, lukt, smak. Utmattning, depression. Sjukanmäler mig hela tiden.

Företagshälsovården kan och har erbjudit sig att skicka remiss till psykiatrin för att jag ska få hjälp med min PTSD. Jobbet har inte fått fullt så ingående info, utan främst att läkaren anser det är det bästa och det är för mitt välmåendes skull. Men HR säger nej, de är enligt uppgift rädda för att det blir en sjukskrivning och det är inte det bästa för mig.

Så ingen remiss från företagshälsovården. Istället har jag pratat mer med vårdcentralen, men de nappar överhuvudtaget inte på att jag kan ha PTSD och mina besvär troligt kommer därifrån. De menar på att jag får säga upp mig om jag mår dåligt. På vad sätt det nu skulle lösa mitt grundmående, jobbstressen blir utbytt i arbetslöshetstress istället. Ekonomin kraschar ännu mer än den redan gjort.

Jag har testat att skicka remiss till både psykiatri och smärtrehabilitering och båda har avslagit för att de vill ha remiss från vården.

En allmän sjukskrivning för vården är inte aktuell. Det går inte att sjukskriva för psykisk ohälsa tydligen, trots utmattning, daglig ångest och suicidtankar. Ingen chans till återhämtning med andra ord. De hänvisade till psykakuten för att lösa min måendeproblematik.


Nu står jag här och vet varken ut eller in. Arbetsgivare och läkare vill att jag säger upp mig själv. Alla andra jag pratar med säger NEJ till det och att arbetsgivaren faktiskt får vara den som tar ansvar med uppsägning.

Jag vill bara hålla mig flytande till hösten när jag hoppas på att komma in på utbildning.
 

Nej. Det går inte. Varken kompensation eller utbetalt per månad. Får se vad mitt fack kan komma fram till istället. Hon har mer erfarenhet den här typen av avtal också.

När jag (pga chef gick under jorden och företaget därmed konkursade) till slut fick ut flertalet månadslöner, så fick jag det förvisso i klump men skatten räknades ut och drogs per varje månadslön.

Kort sagt, de ska dra skatten på din vanliga lön separat per månad för de månader du blir utköpt oavsett om de betalar ut i klump eller inte.

Påstår de att de "inte kan" göra så, så är det BullShit.
 
Kan uppdatera med att det kanske blir en längre process än att jag kan gå nu i maj. Är så glad att jag är med i facket. Min arbetsgivare verkar ha velat ta alla genvägar de kunnat för att få till ett avslut, inkl. skippa alla mina rättigheter. Nu har de fått bakläxa som de måste ta tag i och göra allt på rätt sätt. Förhoppningsvis blir de klara den här veckan, men gissar inte.
 
Har inte läst allt i tråden men ser du är på väg att få remiss till mottagning där du kan få hjälp med PTSDn! BRA! :heart Allt det du berättar om, utmattning, kroppsvärk, social fobi, allt sånt är så vanliga konsekvenser av våld! Så hoppas verkligen snart du får hjälp, för det kommer troligen hjälpa mycket!❤️ Och ang. din arbetsgivare, fy vad fult alltihopa, redan i första inlägget ang. vad HR tyckte… Nej, vissa företag bryr sig bara om omsättning osv, så trist!

En fundering: vid sidan om/i väntan på riktig traumabehandling, finns det möjligen någon kvinnojour i din närhet där man kan få gå i gruppsamtal om våldet? Det spelar absolut ingen roll att det var länge sen. Jag har själv gått i en sån grupp och det var OTROLIGT givande, det blir en så trygg sammanhållning i ett sånt sammanhang. Ofta kan man få enskilda samtal också, kan vara ett annat alternativ. Som sagt, inte traumabehandling men en del på vägen plus det är underbart att få vara del av en miljö där alla kan mycket om våld, inga dumma skuldbeläggande kommentarer utan bara ren trygghet enligt min erfarenhet.
 
Kan ha missförstått men du bor i Malmö? https://www.malmokvinnojour.se/samtalsgrupper/
Här finns det tex! Det är en sån bearbetande grupp jag har gått i, sååå skönt, väldigt organiserat och tryggt, lagom takt, trygg miljö, som sagt hjälper antagligen inte hela vägen ang. PTSD, men hjälper mycket! Nästa grupp startar i sept. Tills dess kan du säkerligen gå i några stödsamtal! https://www.malmokvinnojour.se/stod-och-rad/stodsamtal/
Jag ska kika på det, tack. Jag flyttar dock snart från Malmö så vet inte hur det skulle funka rent praktiskt, men tack för tips!
 
Kan uppdatera en gång till angående arbetsgivaren och facket. Facket skickade ju ett långt mail med allt de anser AG behöver göra. AG motsätter sig på samtliga punkter och menar på att min fackliga representant inte har koll, att hon inte vet vad hon pratar om, att det här är en överenskommelse mellan mig och AG och att facket inte kan ”komma här och komma” typ. HR verkar vilja skriva ihop ett avtal direkt, helst idag.

Jag har skjutit på det för jag känner mig sjukt osäker. Jag har NOLL KOLL på något kring detta och har en företrädare av den anledningen. Hon anser AG har fel, AG anser hon har fel. Vem ska jag som inte har minsta koll veta vem som har rätt?

Ska ringa facket imorgon för en second opinion. Vill fortfarande att AG anmäler mig till Trygghetsstiftelsen eftersom jag har rätt till det, och jag vill också att de drar skatten per månad för att jag inte ska bli av med sjukt mycket pengar.

Jag kommer inte skriva på ett avtal utan att facket är med, har läst avtalet och godkänt det.
 
Jag ska kika på det, tack. Jag flyttar dock snart från Malmö så vet inte hur det skulle funka rent praktiskt, men tack för tips!
Oki, kanske finns på orten du flyttar till? Om det börjar i höst så finns det ju tid att hitta där, men du har ju mycket annat att tänka på just nu märks det! :)
 
Kan uppdatera en gång till angående arbetsgivaren och facket. Facket skickade ju ett långt mail med allt de anser AG behöver göra. AG motsätter sig på samtliga punkter och menar på att min fackliga representant inte har koll, att hon inte vet vad hon pratar om, att det här är en överenskommelse mellan mig och AG och att facket inte kan ”komma här och komma” typ. HR verkar vilja skriva ihop ett avtal direkt, helst idag.

Jag har skjutit på det för jag känner mig sjukt osäker. Jag har NOLL KOLL på något kring detta och har en företrädare av den anledningen. Hon anser AG har fel, AG anser hon har fel. Vem ska jag som inte har minsta koll veta vem som har rätt?

Ska ringa facket imorgon för en second opinion. Vill fortfarande att AG anmäler mig till Trygghetsstiftelsen eftersom jag har rätt till det, och jag vill också att de drar skatten per månad för att jag inte ska bli av med sjukt mycket pengar.

Jag kommer inte skriva på ett avtal utan att facket är med, har läst avtalet och godkänt det.
Jättebra att du har facket som stöd! Lita inte på NÅGOT som arbetsgivaren säger, de agerar bara enligt sina egna intressen, inte alls dina, så lita bara på facket! Usch rörigt med allt, förstår att det är svårt att veta vem du ska lita på. Men som sagt, AG försöker bara röra till det för dig för att de ska få som de vill, HR är BARA på AGs sida, lita bara på vad facket säger! Att de inte vill att facket "ska komma här och joxa" typ är ju bara för att de vet att facket är på din sida och råder enligt vad som är bäst för dig, medan om facket inte är med kan de ju "manipulera" dig till det som passar deras egna intressen :)
 
Jag har pratat med andra fackliga ombud för att bolla tankar och få annan erfarenhet än enbart min representant. De kan bara ge generella råd som så, men kontentan är i alla fall att jag ska lita på mitt fack. De tyckte det var skitkonstigt att AG inte vill anmäla mig till Trygghetsstiftelsen, när AG fått svart på vitt att jag har rätt till den hjälpen. Men de sa att det är vanligt att AG är avigt inställda till att anmäla till Trygghetsstiftelsen.

Nåja. Jag återkopplade till HR att jag kan tänka mig att vi kommer överens om något, men att jag pratat med fler fackmedlemmar och att jag litar på dem och vill att de ska vara med fortsättningsvis. Att min representant skickat mail till HR och att vi får ta det därifrån.

Sedan får vi se vad som händer fortsättningsvis. De kan ju "hota" med att förhandlingsmöjligheten försvinner om jag inte tar den här dealen, och det är ju synd. Men det är ju lika mycket "synd" om dem, eftersom de får påbörja en längre process att säga upp mig och de har inte ens gjort allt de borde ha gjort.
 
Jag har fått ta del av deras mailkonversation. Mitt fack driver mitt ärende och kräver ditten och datten av arbetsgivaren för att kunna gå vidare med ett utköp.

Men, arbetsgivaren menar på att det inte är ett utköp utan en överenskommelse med förutsättning att jag säger upp mig.

Jag vill inte säga upp mig ”vanligt” pga karens, och då har de kommit fram till den här lösningen, säg upp dig men med möjlighet att gå på dagen och få en klumpsumma pengar (som inte täcker karenstiden pga skatt).

Det innebär också att jag förlorar hjälpen av Trygghetsstiftelsen, eftersom det handlar om en egen uppsägning och inte en överenskommelse om att avsluta anställningen som jag fattat det som.


Jag har ju talat om för facket att det handlat om ett utköp, för det är så jag tolkat det. Hon har väl iofs också tolkat det så eftersom jag återgav ordagrant vad som sagts på det mötet.

Det verkar inte som att arbetsgivaren är villiga alls att gå med på ett rent utköp i dagsläget, utan de vill verkligen att jag säger upp mig så jag förlorar alla rättigheter jag har.
 
Jag har fått ta del av deras mailkonversation. Mitt fack driver mitt ärende och kräver ditten och datten av arbetsgivaren för att kunna gå vidare med ett utköp.

Men, arbetsgivaren menar på att det inte är ett utköp utan en överenskommelse med förutsättning att jag säger upp mig.

Jag vill inte säga upp mig ”vanligt” pga karens, och då har de kommit fram till den här lösningen, säg upp dig men med möjlighet att gå på dagen och få en klumpsumma pengar (som inte täcker karenstiden pga skatt).

Det innebär också att jag förlorar hjälpen av Trygghetsstiftelsen, eftersom det handlar om en egen uppsägning och inte en överenskommelse om att avsluta anställningen som jag fattat det som.


Jag har ju talat om för facket att det handlat om ett utköp, för det är så jag tolkat det. Hon har väl iofs också tolkat det så eftersom jag återgav ordagrant vad som sagts på det mötet.

Det verkar inte som att arbetsgivaren är villiga alls att gå med på ett rent utköp i dagsläget, utan de vill verkligen att jag säger upp mig så jag förlorar alla rättigheter jag har.

Och det här är ju just den anledningen till att vi sagt "lita på facket" då AG helt klart INTE vill följa de riktlinjerna som DU vill !
 
Kan tillägga att facket skrev i ett mail att AG pressar mig till en uppsägning, och AG är helt oförstående. De menar på att i vårt senaste möte har min chef sagt att hon inte känner sig bekväm med att ha ett samtal utan att facket är med, men att jag insisterat på att fortsätta :meh:

För det första, det tog ca 15 min innan min chef sa det. 15 (!) min. Det kan inte skavt jättemycket att vi fortsatt samtalet. Dessutom har vi haft ytterligare ett samtal därefter, där de sa till mig med 10 min varsel och där jag inte fick tillräckligt med tid att få med facket.

Jag insisterade inte heller på att fortsätta det första mötet, men för all del ställde jag frågor och tyckte det var positivt att få svar på dessa.

Jag har inget problem med det mötet som så, det är inte detta som är skälet till att jag känner mig pressad. Det är möten både innan och efter som skapat den stressen. Min chef har vid flertal tillfällen under senaste året tagit upp att jag bör säga upp mig för det är det som är bäst för mig. I april sades det dessutom att jag inte var samarbetsvillig om jag inte sa upp mig, och om jag ville gå på de urvalstesterna inför studier som jag blivit kallad till behövde jag säga upp mig annars skulle jag inte kunna gå på dem.

De har även varit på mig om att vi ska skriva avtal med avslut sista maj, och som jag upplevt, gett rätt lite tid att komma fram till ett så stort beslut. Typ en vecka. Dealen i helhet har jag inte vetat om så länge heller, men ca 3 veckor. Men det har hänt en del de här veckorna som gjort att jag inte känt mig redo för att fatta ett beslut som i grunden gör mig obekväm, t.ex. att de inte alls är överens med facket.

De kan anse att de inte pressat mig, men hela situationen gör att jag känner mig pressad ändå, och de bär absolut viss skuld till det.

Suck.
 
Och det här är ju just den anledningen till att vi sagt "lita på facket" då AG helt klart INTE vill följa de riktlinjerna som DU vill !
I know. Jag litar på mitt fack, men har inte råd med att AG drar tillbaka sitt erbjudande heller. Om de inte kan komma överens om en ren överenskommelse och inte egen uppsägning, måste jag ta deras deal oavsett hur ogärna jag vill det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har haft ett jättebra samtal idag med psykolog på företagshälsovården. Vi pratade om allt möjligt; min fysiska och mentala hälsa, PTSD...
Svar
0
· Visningar
506
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 242
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 446
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
632
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp