Bukefalos 28 år!

När ni rensar, hur nostalgiska är ni? Jag brukar spara alldeles för mycket antingen för att jag kopplar dom till saker, eller för att jag tänker att jag behöver dom någon annan gång. Men jag har 3-4 kartonger med böcker jag inte tittat på 5 år. Och kläder jag aldrig mer kommer ha men dubbelt och mer av allt eftersom jag skiftat klädstorlekar och dom måste jag ha. Men mycket i förråden borde slängas eller ges bort.

Hur gör ni med flytt? Hur väljer ni?
Jag tycker också det kan vara svårt att kasta saker men om du inte har tittat på det på flera år så skulle jag i princip bara hiva det. Jag skulle nog öppna kartongerna och, utan att packa upp dom, snabbt de över innehållet och sen kastat dom. Men om du riskerar att behålla i princip allt om du öppnar dom så gör inre det utan kasta direkt är mitt råd. Beror lite på hur man är. Det känns väldigt bra efter man har rensat!
 
Jag har varit helt besatt sen kontraktet skrevs, igår åt jag lunch halv åtta på kvällen för att jag inte hann innan och helt struntat i mat och vila. Någon dag var jag igång till halv tre på natten.

Idag fick jag panik, vad har jag gett mig in på? Jag har blivit kär i ett av dom konstigaste husen jag varit i, jag blev tvungen att vid sista budet gå med på att ta mig an hela dödsboet eftersom sönerna/säljarna inte orkar, det behöver renoveras på massor av olika sätt och jag läser och läser och frågar typ alla för jag vill bli bra på det här. Men kommer jag klara det? Tänk om jag gjorde fel som köpte huset?

En väldigt orolig Lillefru här :(

Men jag är ju envis och jag lär mig snabbt och jag vill ju klara allt jag ger mig på. Men ändå. Och hur rik måste man vara, tänk om mina besparingar inte kommer räcka? Har alla med hus flera miljoner för säkerhets skull på kontot? Jag har ju sparat så det borde gå men man vet aldrig.
Det är rätt normalt att känna så efter en budgivningen/man har köpt en bostad. 💛

Gällande alla saker i huset så försök förenkla det för dig genom att ställa hårda krav för att sakerna, möblerna etc. ska få vara kvar. Dvs rensa ordentligt och känn inte att du behöver kolla noggrant på sakerna innan det går till släng.
 
Idag fick jag panik, vad har jag gett mig in på? Jag har blivit kär i ett av dom konstigaste husen jag varit i, jag blev tvungen att vid sista budet gå med på att ta mig an hela dödsboet eftersom sönerna/säljarna inte orkar, det behöver renoveras på massor av olika sätt och jag läser och läser och frågar typ alla för jag vill bli bra på det här. Men kommer jag klara det? Tänk om jag gjorde fel som köpte huset?
Såklart du kommer att klara det. Vi är många singeltjejer som bor i egna hus! Jag har dessutom 9 ha mark och det har gått vägen i snart 9 år. Mitt hus är också i behov av renovering och jag har gjort lite, men samtidigt sparar jag till att bygga ut och då kommer det göras en hel massa saker. Så just nu går jag och väntar på att jag ska få ihop mer pengar så jag kan renovera. Ingen idé att spendera 3000:- här och 5000:- där om man ändå planerar att göra om det om något år.

Och hur rik måste man vara, tänk om mina besparingar inte kommer räcka? Har alla med hus flera miljoner för säkerhets skull på kontot? Jag har ju sparat så det borde gå men man vet aldrig.
Lugn och fin nu! De flesta av oss som äger hus har inga större summor på något konto. Och det mesta som behöver göras går faktiskt att betala med lönen. Men tro inte att ditt sparkonto kommer växa medan du renoverar! :angel1:
 
Jag har varit helt besatt sen kontraktet skrevs, igår åt jag lunch halv åtta på kvällen för att jag inte hann innan och helt struntat i mat och vila. Någon dag var jag igång till halv tre på natten.

Idag fick jag panik, vad har jag gett mig in på? Jag har blivit kär i ett av dom konstigaste husen jag varit i, jag blev tvungen att vid sista budet gå med på att ta mig an hela dödsboet eftersom sönerna/säljarna inte orkar, det behöver renoveras på massor av olika sätt och jag läser och läser och frågar typ alla för jag vill bli bra på det här. Men kommer jag klara det? Tänk om jag gjorde fel som köpte huset?

En väldigt orolig Lillefru här :(

Men jag är ju envis och jag lär mig snabbt och jag vill ju klara allt jag ger mig på. Men ändå. Och hur rik måste man vara, tänk om mina besparingar inte kommer räcka? Har alla med hus flera miljoner för säkerhets skull på kontot? Jag har ju sparat så det borde gå men man vet aldrig.

Andas! Det är fullkomligt normalt med anskaffningsångest. :heart Jag har själv haft det vid alla stora beslut i livet hittills - när jag köpt hus, katt, hund, till och med bil. Det är stora förändringar och mer ansvar så det är inte alls konstigt att känna sig lite kluven även när förändringen för med sig mycket positivt.

Besiktningen har inte hittat några stora fel som akut behöver åtgärdas så jag tror att du kan vara lugn i att resten löser sig. Det är nog få som har stora summor sparade utifall att, om de inte är höginskomsttagare då. Jag har ungefär 100 000 i min husbudget, och det är i mina ögon jättemycket pengar. Än har jag inte behövt utnyttja hela den summan på någonting, och jag har bott i mitt hus i snart 11 år. Lägger man undan en slant här och där när man har råd så ska det mycket till innan bufferten sinar.

Jag tror att du kommer klara detta galant. Skulle du mot förmodan inte trivas i huset - vilket jag tvivlar på eftersom din magkänsla sa JA - så går det att sälja igen. Ingen är expert i början, och det mesta går att lära sig på vägen.
 
Sorry för två inlägg på raken, men det blir så jättelångt annars...

När det kommer till att sortera ut saker så är jag strikt, för annars vet jag att jag bara samlar på mig massa "bra att ha".
Har jag inte rört en sak på ett år så åker den, endera till återvinning eller second hand. Undantagen är sentimentala saker som t ex ärvda smycken eller gamla foton, de får vara kvar på bestämda förvaringsplatser.

Jag kör också lite lightversion av Marie Kondo, jag ska känna ett spontant "yes" för objektet jag plockar upp, annars får jag tacka det för utförd tjänst och skicka vidare. Jag har lätt för att förmänskliga döda ting så den metoden fungerar för mig, även om den kan låta lite fånig.
 
Tack alla, jag hamnar lätt i kris och panikläge. Måste ha mer tålamod och inse att allt inte behöver vara perfekt nu,nu.nu. Att saker löser sig, jag har tagit stora beslut förr. Jag sparade från att jag förstod hur saker går till med pengar dvs litet barn tills jag när jag var 17 år för att kunna köpa min häst och sen betalade jag varenda krona för henne i alla år, bad aldrig om hjälp fast jag från början gick imgymnasiet. Första två åren hade jag inte råd med något annan än 2 par strumpor. Jag ska nog införa köpförbud på allt som inte har med hundarna, huset och trädgården att göra, jo några bra byxor till sommaren och en sommarjacka. Typ så.

Jag blev lite sentimental igår men valde att slänga, sen i natt fick jag panik och gick ner i källaren och plockade ut 2 böcker och några minnessaker och la i förrådet igen.
 
Jag blev lite sentimental igår men valde att slänga, sen i natt fick jag panik och gick ner i källaren och plockade ut 2 böcker och några minnessaker och la i förrådet igen.
Det här är inte så dumt tror jag. Man rensar hårt, men väntar lite innan man kör iväg det (ja, så blir det ju oftast även om man inte planerar det) och är det något man verkligen ångrar får man ta tillbaka.

Om du ångrat 2 böcker av 10 är det ändå 8 rensade :)

Kanske enklare att rensa hårt då? Om det finns lite utrymme att ångra sig liksom.
 
Jag måste tömma hela köket och vardagsrummet på allt på marken för golvet ska läggas om. Jag har sparat mycket viktiga papper som jag var tvungen typ igenom varje papper för vissa saker är väldigt viktiga. Men nu efter en hundratals papper har jag bara kvar det viktigaste men var slänger man 2 säckar med personliga papper med namn och personnummer? Jag tänkte på en dokumentförstörare men det handlar om 2 säckar. Hundratals men jag vill inte att någon läser eller ser. Är det säkert att slänga på returpunkten? Måste jag strimla alla papper ändå?
 
Det här är inte så dumt tror jag. Man rensar hårt, men väntar lite innan man kör iväg det (ja, så blir det ju oftast även om man inte planerar det) och är det något man verkligen ångrar får man ta tillbaka.

Om du ångrat 2 böcker av 10 är det ändå 8 rensade :)

Kanske enklare att rensa hårt då? Om det finns lite utrymme att ångra sig liksom.
Ja det är en bra idé tror jag med. Och det handlar om 2 två böcker av 9 kartonger så det var inte så mycket stort sett. Har fortfarande fler jag vill rädda men har ytterligare många kartonger på vinden sen. Och minnessaken var en liten dosa som jag ärvt av morfar som ärvt det av sin morfar. Så det var inget krimskrams
 
Jag måste tömma hela köket och vardagsrummet på allt på marken för golvet ska läggas om. Jag har sparat mycket viktiga papper som jag var tvungen typ igenom varje papper för vissa saker är väldigt viktiga. Men nu efter en hundratals papper har jag bara kvar det viktigaste men var slänger man 2 säckar med personliga papper med namn och personnummer? Jag tänkte på en dokumentförstörare men det handlar om 2 säckar. Hundratals men jag vill inte att någon läser eller ser. Är det säkert att slänga på returpunkten? Måste jag strimla alla papper ändå?
Jag hade eldat upp det, antingen i en kamin eller en tunna. Inte allt på en gång utan matat lite i taget och med vattenslang i närheten om det är i en tunna.
 
Ja det är en bra idé tror jag med. Och det handlar om 2 två böcker av 9 kartonger så det var inte så mycket stort sett. Har fortfarande fler jag vill rädda men har ytterligare många kartonger på vinden sen. Och minnessaken var en liten dosa som jag ärvt av morfar som ärvt det av sin morfar. Så det var inget krimskrams
Självklart måste man få spara sånt! Om det blir många böcker så packa lite böcker och resten kläder/sängkläder osv bara så du inte passerar ca 15-20 kg/låda. Då går det ändå hyfsat att flytta med böcker och prylar.
 
Jag har varit helt besatt sen kontraktet skrevs, igår åt jag lunch halv åtta på kvällen för att jag inte hann innan och helt struntat i mat och vila. Någon dag var jag igång till halv tre på natten.

Idag fick jag panik, vad har jag gett mig in på? Jag har blivit kär i ett av dom konstigaste husen jag varit i, jag blev tvungen att vid sista budet gå med på att ta mig an hela dödsboet eftersom sönerna/säljarna inte orkar, det behöver renoveras på massor av olika sätt och jag läser och läser och frågar typ alla för jag vill bli bra på det här. Men kommer jag klara det? Tänk om jag gjorde fel som köpte huset?

En väldigt orolig Lillefru här :(

Men jag är ju envis och jag lär mig snabbt och jag vill ju klara allt jag ger mig på. Men ändå. Och hur rik måste man vara, tänk om mina besparingar inte kommer räcka? Har alla med hus flera miljoner för säkerhets skull på kontot? Jag har ju sparat så det borde gå men man vet aldrig.
Andas!

Går det att bo i direkt, låt saker komma i den ordning som är mest prioriterad.

Jag flyttade in i mitt direkt efter att jag målat bort det gula nikotinet och tapetserat.
Efter det har jag gjort saker pö om pö.

Behövde borra ny brunn. La nytt tak på uthuset. Fixar till trädgården och har planterat fruktträd.
Lite i taget.
 
När ni rensar, hur nostalgiska är ni? Jag brukar spara alldeles för mycket antingen för att jag kopplar dom till saker, eller för att jag tänker att jag behöver dom någon annan gång. Men jag har 3-4 kartonger med böcker jag inte tittat på 5 år. Och kläder jag aldrig mer kommer ha men dubbelt och mer av allt eftersom jag skiftat klädstorlekar och dom måste jag ha. Men mycket i förråden borde slängas eller ges bort.

Hur gör ni med flytt? Hur väljer ni?
Jag brukar säga att det som inte går in i en lastbil på 20 kubik ska slängas. Dvs jag kör bara ett lass med saker (förutom om man har soffa etc då blir det ju en runda till). Men så är jag ingen samlare heller, slängt massor som jag tänkte är kul att ha från tex barndomen. Men nej.
 
Jag måste tömma hela köket och vardagsrummet på allt på marken för golvet ska läggas om. Jag har sparat mycket viktiga papper som jag var tvungen typ igenom varje papper för vissa saker är väldigt viktiga. Men nu efter en hundratals papper har jag bara kvar det viktigaste men var slänger man 2 säckar med personliga papper med namn och personnummer? Jag tänkte på en dokumentförstörare men det handlar om 2 säckar. Hundratals men jag vill inte att någon läser eller ser. Är det säkert att slänga på returpunkten? Måste jag strimla alla papper ändå?
Känner du någon som eldar med ved? Vedpanna är bra för sånt....

Rie, med vedpanna
 
Tack alla, jag hamnar lätt i kris och panikläge. Måste ha mer tålamod och inse att allt inte behöver vara perfekt nu,nu.nu. Att saker löser sig, jag har tagit stora beslut förr. Jag sparade från att jag förstod hur saker går till med pengar dvs litet barn tills jag när jag var 17 år för att kunna köpa min häst och sen betalade jag varenda krona för henne i alla år, bad aldrig om hjälp fast jag från början gick imgymnasiet. Första två åren hade jag inte råd med något annan än 2 par strumpor. Jag ska nog införa köpförbud på allt som inte har med hundarna, huset och trädgården att göra, jo några bra byxor till sommaren och en sommarjacka. Typ så.

Jag blev lite sentimental igår men valde att slänga, sen i natt fick jag panik och gick ner i källaren och plockade ut 2 böcker och några minnessaker och la i förrådet igen.
Det går säkert att köpa tillbaka boken på någon loppis, second hand eller bokhandeln om du skulle ångra dig.
 
Jag måste tömma hela köket och vardagsrummet på allt på marken för golvet ska läggas om. Jag har sparat mycket viktiga papper som jag var tvungen typ igenom varje papper för vissa saker är väldigt viktiga. Men nu efter en hundratals papper har jag bara kvar det viktigaste men var slänger man 2 säckar med personliga papper med namn och personnummer? Jag tänkte på en dokumentförstörare men det handlar om 2 säckar. Hundratals men jag vill inte att någon läser eller ser. Är det säkert att slänga på returpunkten? Måste jag strimla alla papper ändå?
Jag tänker containern för brännbart på tippen men det är kanske för känsliga papper för det? Vet inte hur stor sannolikhet det är att någon skulle titta igenom en sådan container innan det i bränns.
 
Jag eldar med ved. När vi behövde göra oss av med större mängder papper med personuppgifter tog jag hem en kasse i taget och eldade i pannan med. Utmärkt tändmaterial :)

Chefen sa att på vår arbetsplagts strimlar vi inte - vi kremerar.
:rofl:
 
Jag har varit helt besatt sen kontraktet skrevs, igår åt jag lunch halv åtta på kvällen för att jag inte hann innan och helt struntat i mat och vila. Någon dag var jag igång till halv tre på natten.

Idag fick jag panik, vad har jag gett mig in på? Jag har blivit kär i ett av dom konstigaste husen jag varit i, jag blev tvungen att vid sista budet gå med på att ta mig an hela dödsboet eftersom sönerna/säljarna inte orkar, det behöver renoveras på massor av olika sätt och jag läser och läser och frågar typ alla för jag vill bli bra på det här. Men kommer jag klara det? Tänk om jag gjorde fel som köpte huset?

En väldigt orolig Lillefru här :(

Men jag är ju envis och jag lär mig snabbt och jag vill ju klara allt jag ger mig på. Men ändå. Och hur rik måste man vara, tänk om mina besparingar inte kommer räcka? Har alla med hus flera miljoner för säkerhets skull på kontot? Jag har ju sparat så det borde gå men man vet aldrig.
Det är ju kanon att du kan ta över alla saker, då behöver du inte köpa en massa nytt :)

Mitt råd är att ta det lugnt med renoveringar tills du bott in dig och vant dig vid huset, då vet du vad du vill renovera omdu ens vill det och det blir både billigare och bättre på alla sätt och vis.

Grattis till husköpet och klart du klarar det :)
 
Det fick bli returpunkten, där vaktar dom ju i alla fall på dagarna, och det är nog ingen som bryr sig om 10 år gamla deklarationer. Journalerna från några år från psykiatrin valde jag att behålla så länge.
 
Det är ju kanon att du kan ta över alla saker, då behöver du inte köpa en massa nytt :)

Mitt råd är att ta det lugnt med renoveringar tills du bott in dig och vant dig vid huset, då vet du vad du vill renovera omdu ens vill det och det blir både billigare och bättre på alla sätt och vis.

Grattis till husköpet och klart du klarar det :)
Tack, ja jag får se vad som verkligen behöver fixas när jag bott ett tag men det verkar som dom samlat på allt, kopparkärl, 2 svärd (vart får man tag ett svärd liksom), djurhorn, knivar och allt. Hemma har jag inget på väggarna hänger för jag blir stressad av det men något måste jag nog ha. 73 kvm utan något blir nog lite tråkigt,

Vissa av möblerna vill jag ha, som garderoberna i sovrummet, bordet och stolarna på altanen och det andra vet jag inte.

Men jag får snöskyfflar och yxor och verktyg och 3 gräsklippare och annat för att ta hand om det yttre
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 267
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 669
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 345
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 711
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp