Bukefalos 28 år!

När har ni vänt barnen framåt?

Mirre

Trådstartare
Vad har ni för stol?
Hur gamla är era barn?
Om ni vänt framåt, när vände ni?
 
Två av barnen vände vi så fort de inte fick plats med benen. De var ganska rejäla i kroppen när de var mindre så de kunde inte heller sitta i skräddar position. Dottern som åker bakvänd fortfarande lär göra det länge än bröderna för hon är slankare i kroppen och kommer inte ha några problem att sitta skräddare. Hon fyller tre i höst.
 
Tror stora var runt 4,5, då fick han inte plats med benen, eller ordentligt i stolen vi hade, han är en ganska krallig typ :p (Vet att vi hade kunnat köpa en bakåtvänd stol anpassad för äldre barn men vi valde att vända).

Lilla är mycket nättare så tror hon, precis som @Bexzor s dotter, kanske kommer sitta bakåt längre.
 
Vad har ni för stol?
Hur gamla är era barn?
Om ni vänt framåt, när vände ni?

Britax maxway, drygt 4 år gammal.

Det var bilen som var begränsande, mycket liten bil där passagerarsätet var bästa platsen utrymmesmässigt bäst för bakåtvänt åkande. Huvudet började närma sig vindrutan. Upplevde inte att stolen var urvuxen.
 
Nån månad efter han fyllde 5 år vände vi (är 6 år nu). Hade en britax maxway innan. Blev trångt för benen och han blev aldrig bekväm att sitta skräddare.
Jag tror det är en britax römer bältesstol han har nu, om jag inte missminner mig.

Lillasyster 3.5 år vill också, men hon får allt vänta tills hon fyllt 5 hon med.
 
Vi kommer inte vända innan 4, i enlighet med Transportstyrelsens rekommendation.

Edit: vi har en bakåtstol som ska passa upp till 5 år ungefär. Sonen är lång för sin ålder nu, blir snart 3,5 år och drar redan 122 i byxor så vi tror det blir vändning vid 4.
 
Det fick börja förskoleklass innan de fick åka framåt.

De var båda ganska långa men jag vill absolut inte vända för tidigt. De hade inga problem att sitta bakåtvända rent storleksmässigt.
 
Jag har precis köpt en framåtvänd stol till äldsta som hon ska få börja använda nu när hon fyller fem. Dels eftersom hon själv gärna vill det och jag ser ju också att det börjar bli trångt åt henne, hon är ganska lång för sin ålder.

Eftersom jag inte testat stolen än kan jag inte säga så mycket om den, men jag gick på produkttester och har valt en med isofix för att den inte ska flyga omkring när den inte används.
 
Vår sjuåring vände vi vid 4, lång och stadig, då blev trångt. Tvillingarna får vi se, inte tidigare än 4 i alla fall!
 
Vi kommer försöka vänta till fem år, de är 3,5 nu. De är rätt små i kroppen så tror inte det blir nåt problem.
 
Storebror blir 6 i sommar, sitter bakåtvänd i ena bilen ännu. Sitter skräddare och det funkar bra. Den andra bilen bytte vi till framåtvänd när han var ca. 5,5 år.
Lillebror är nog längre men kommer få sitta bakåtvänd till iaf 5 (och längre om det går).
 
Första barnet vändes ett par månader innan han fyllde 5. Var tvungna att ha honom på passagerarsätet fram och det blev svårt att se sidobaksspegeln trots extra spegel på. Hade nog fått plats i stolen ett tag till.
Lillebror är 4,5 år, han är stor för sin ålder och det börjar bli trångt, kommer vända honom snart.
 
Har inte vänt än, hon är snart 5 år och cirka 110 cm lång. Efter att ha läst på har vi förstått hur mycket farligare det är att ha barnen framåtvänt (5 ggr höger risk för allvarliga skador vid krock även i lägre hastigheter) samt att det är mycket svårt att hitta en framåtvänd stol som passar optimalt för barn som är kortare än 125 cm.

Vi har köpt Axkid One som ska räcka till 125 cm så hon sitter bakåt tills den är urväxt, för henne som är väldigt smal blir den urväxt på längden innan hon överskrider maxvikten (23 kg). Blir väl runt 6-7 år ålder. Hon sitter bra och har aldrig efterfrågat att åka framåt. Var åksjuk som liten men det verkar ha växt bort.

Än så länge sitter hon även bra i BeSafe izi plus som enligt många ska vara utväxt redan vid 3-4 års ålder.
 
Vad har ni för stol?
Hur gamla är era barn?
Om ni vänt framåt, när vände ni?
Stora (blir 10 i år) sitter i en axkid Bigkid
Lilla (7år) i en Britax kidfix IIs

Vi vände båda runt ,5,5års ålder. Båda ät långa för sin ålder och fick helt enkelt inte plats längre. Nu har det dock kommit stolar som är ännu större så hade det varit idag så hade jag köpt en sådan (vi hade axkid minikid som räcker till 125cm)
 
Vi har en Britax kidfix i-size som vår dotter fick börja åka med förra året när hon fyllde fem.
Hon började klaga på att benen somnade och verkade genuint obekväm.
Hade gärna haft bakvänt längre, men fem år känns ändå okej att vända.
 
Än så länge sitter hon även bra i BeSafe izi plus som enligt många ska vara utväxt redan vid 3-4 års ålder.
Vi köpte den tvärtom för att den fått flera bra recensioner i olika test för bra benutrymme, extra lång rygg och tar hög vikt (25 kg) och skulle räcka länge. Ca 5 år står det. Izi plus X1 heter vår modell. Den är utan Isofix, de med Isofix brukar inte kunna ta 25 kg ens.
 

Liknande trådar

Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
609
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
22 391
Senast: sthu
·
Övr. Barn Hur gör ni som åker snowboard och vill lära era barn åka lift? Skidåkare tar ju sina barn mellan benen men hur gör en snowboard åkare...
Svar
10
· Visningar
1 146
Senast: Badger
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp