Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det har ju bara gått en vecka på det nya året, är det konstigt om du inte hunnit utveckla dig så mycket än 2023?Jag drar igång nya året genom att som vanligt kolla igenom bäst/sämst förra året och om jag lyckats med mina mål. Dags för nya mål!
2022:
Summering av föregående år: Jag har utvecklats mycket mer än vad jag trodde jag skulle. Jag fick rida stora vita springiga starka Bullen och tyckte inte det var kul alls. Men vände på det och nämnde för ridläraren att jag vill lära mig att rida de hästarna också. Det lärde jag mig med råge och fick en till favorit
De flesta ridlektioner har varit bra i bemärkelsen att jag hittat nya saker och utvecklats mycket. Jag har lyckats lösa problemen ganska fort genom att vara väldigt aktiv mentalt. Tror jag äntligen fattat att "rid nu!" inte betyder att ta i och göra mer med kroppen utan snarare att koppla på hjärnan
Bäst i år: Att jag ganska tidigt på terminen hittade ett problem jag hade, att rida starka hästar med mycket energi. Och att jag i stället för att bara tänka "vad jobbigt, orkar inte rida de hästarna, de är inget för mig/inte min typ av häst" bestämde mig för att lära mig rida den typen av häst. Att kunna hitta en sådan specifik grej, uttrycka det för ridläraren, och sedan få öva massor tills det verkligen sitter. Fundera ut egna verktyg att ta till och dessutom landa i att nej, de starka energiska är inte jobbiga. De är skitkul att rida bara man kommer till x, y och z. Nya superfavoriten och ynnesten att få rida honom så mycket som jag fått denna terminen dessutom
Störst utvecklingspotential: Jag skulle kunna utveckla mig mer på starka energiska hästar. Jag tror jag har kommit en bra bit på vägen men det lilla extra vore trevligt att få till. Jag behöver även jobba med trampet i stigbygeln, något som irriterat mig under hela terminen.
Målsättning för 2022: Jag skulle vilja börja jobba lite mer med att rida med sätet. Funderar även på om jag inte ska börja ta tag i mitt nästa "vad jobbigt/det är inte min typ av häst". Vilket är de riktigt sega typerna. Vill även, om det är möjligt, passa på att åka iväg på dressyrkurs igen.
Vi har även fått superfina WE-hinder till ridskolan, vill rida WE och se där vad det kan finnas för utvecklingspotential.
2023:
Summering av föregående år: Det har varit ett år med lite mer svackor än förra året känns det som. Utvecklingen har stått och stampat lite. Men jag har även fått rida lite mer olika hästar, med vilka jag verkligen fått känna att min ridning utvecklats ändå. Bland annat lite knepiga och reaktiva hästar med mycket motor, vilka jag alltid tyckt är lite otäcka. Tack vare att jag fått rida Bullen mycket året innan hade jag dock fått mer självförtroende vad gäller hästar med jetmotorer och övergången till dessa reaktiva hästarna var ganska smidig. Jag har även upptäckt saker som jag gjort "fel" med starka Bullen och börjat förändra sättet jag rider honom på. Jag är väldigt nöjd!
Bäst i år: Jag har nog inte utvecklats supermycket den här terminen, men jag har däremot fått ett jättefint kvitto på hur fint jag utvecklats innan. Det har varit riktigt kul när jag fått de där "okomplicerade" hästarna som jag tidigare kanske hade lite problem med ändå pga min egen ridning och allt känns så himla lätt! Härlig känsla!
Känner även att jag fått en fin start på förra årets mål kring att rida med sätet. Min kropp börjar förstå vad min hjärna vill att den ska göra.
Störst utvecklingspotential: I slutet av terminen har jag börjat experimentera mer med hur jag rider dessa energiska hästar och hur jag placerar mig i sadeln. Jag har även upptäckt att jag kanske blir lite för hård i handen på just Bullen som ju har hackamore. Kombinationen stark + massa energi + hackamore + att jag blev trött och då kanske tog i honom lite väl leder till att han skakar på huvudet. Det måste jag fortsätta träna på! Det kommer hjälpa mig på andra hästar också.
Skulle även vilja utveckla mig mer på lite mindre energiska hästar, så ska prata med ridläraren om det. Kankse ska stanna på energiknippena tills jag känner att jag verkligen har det? Vi får se.
Målsättning för 2023: Jag ska fortätta rida med sätet samt börja jobba med mer timing. Tycker timing är svårt och jag kan få till det på hästar jag ridit mycket men skulle vilja att det kom lite mer "naturligt". Funderar på om jag ska försöka hitta en gång timingen blev bra per lektion och liksom analysera det lite mer på djupet. Tänker att det är bra att välja ganska få saker att fokusera på, så jag tror det duger för 2023.
inser nu att det blev lite knasigtMen det har ju bara gått en vecka på det nya året, är det konstigt om du inte hunnit utveckla dig så mycket än 2023?
Vår ridskola har bara en riktig ridlärare, som bara har 2 lektioner i veckan. Sedan har vi en C- tränare i hoppning som har de flesta lektionerna och sedan typ ungdomsledare som har resten.Hur är er optimala ridlärare? Är ni en sådan som vill ha en sträng, rakt på sak-instruktör eller en som är mer lättsam? Finns så många olika typer av instruktörer och jag tycker nästan att alla ridskolor jag ridit på på senare år har haft en bra variation av instruktörer. Alltid väldigt olika typer där du åtminstone hittar en som passar din smak någorlunda. Hur har er ridskola det?
Vi har tre stycken.Hur är er optimala ridlärare? Är ni en sådan som vill ha en sträng, rakt på sak-instruktör eller en som är mer lättsam? Finns så många olika typer av instruktörer och jag tycker nästan att alla ridskolor jag ridit på på senare år har haft en bra variation av instruktörer. Alltid väldigt olika typer där du åtminstone hittar en som passar din smak någorlunda. Hur har er ridskola det?
Ridläraren jag har nu. Hon förklarar en övning så himla bra och visar med sin egen kropp hur man ska göra. Det hon lärt mig under den tid jag ridit för henne, har ingen annan ridlärare visat.Hur är er optimala ridlärare? Är ni en sådan som vill ha en sträng, rakt på sak-instruktör eller en som är mer lättsam? Finns så många olika typer av instruktörer och jag tycker nästan att alla ridskolor jag ridit på på senare år har haft en bra variation av instruktörer. Alltid väldigt olika typer där du åtminstone hittar en som passar din smak någorlunda. Hur har er ridskola det?
Jag älskar ridläraren jag rider för nu. Hon är en kombination av rak på sak och glimten i ögat. Hon förklarar allt väldigt i detalj och när man gör fel så instruerar hon exakt hur man ”ska” göra. Det finns inte så mycket rum för egen tolkning eller tänka själv och det passar mig perfekt. Jag gillar också hur hon ser alla och är bra på att berömma dom bitar som är bra.Hur är er optimala ridlärare? Är ni en sådan som vill ha en sträng, rakt på sak-instruktör eller en som är mer lättsam? Finns så många olika typer av instruktörer och jag tycker nästan att alla ridskolor jag ridit på på senare år har haft en bra variation av instruktörer. Alltid väldigt olika typer där du åtminstone hittar en som passar din smak någorlunda. Hur har er ridskola det?
Låter som en toppenbra instruktör!Jag älskar ridläraren jag rider för nu. Hon är en kombination av rak på sak och glimten i ögat. Hon förklarar allt väldigt i detalj och när man gör fel så instruerar hon exakt hur man ”ska” göra. Det finns inte så mycket rum för egen tolkning eller tänka själv och det passar mig perfekt. Jag gillar också hur hon ser alla och är bra på att berömma dom bitar som är bra.
Ja men exakt så! Hon är den bästa instruktören jag ridit. I början tyckte jag hon var lite läskig, sådär som vissa instruktörer kan vara, men nu inser jag att hon skojar också.Låter som en toppenbra instruktör!
Gillar också den typen. Vill inte heller ha så mycket rum för egen tolkning. Hade jag vetat hur man skulle göra för att göra ”rätt”, då hade jag liksom gjort det