Bukefalos 28 år!

Så ful i håret

Jag har inte längre råd att gå till frisören. Och jag klarar heller inte av att klippa mig själv. Jag hade antagligen inte brytt mig alltför mycket om det inte varit för att luggen numera är i vägen. Jag blir irriterad på den.

Och jag vet inte hur jag ska lösa det. Jag äger ingen scarf. Hårspännen funkar inte i mitt hår för de glider bara. Fult blir det också. Hårklämmor tycker jag inte funkar för att få undan luggen. Det enda jag kommer på är att börja bära keps. Men äsch, jag vill egentligen inte.
 

Jag har ingen aning. Och känner mig också gnällig om jag ska tjata till mig på att bli klippt billigare.
Jag såg du mest ville gnälla så ska inte ge fler förslag. Men vill ändå svara på det ovan. Många klipper bara lugg hos frisör! Det är inte att tjata sig till att bli klippt billigare utan helt enkelt att välja en av de tjänster som finns. De flesta har ett färdigt pris just för att bara trimma till en befintlig lugg
 
Jag såg du mest ville gnälla så ska inte ge fler förslag. Men vill ändå svara på det ovan. Många klipper bara lugg hos frisör! Det är inte att tjata sig till att bli klippt billigare utan helt enkelt att välja en av de tjänster som finns. De flesta har ett färdigt pris just för att bara trimma till en befintlig lugg
Min frisör har inget särskilt pris för bara klippning av lugg.

Har du en större gammal t-shirt som ändå gjort sitt som tröja så går det att klippa till en ruta eller bara ett längre band av den 🙂
Alla gamla t-shirt är som mest i storlek medium.
 
Har du frågat om det eller antar du?
Jag kollade nu vad min frisör har (man bokar på nätet) och hon tar 100kr för luggklippning när det är en elev som gör det.
Kolla om det finns någon frisör utbildning som vill ha modeller så kanske du kan klippa dig billigt där ?
Han har prislistan framme vid kassan.

Det finns ingen frisörutbildning här. Man behöver nog åka till större stad för att hitta sådant och då kostar resan dit och hem.
 
Han har prislistan framme vid kassan.

Det finns ingen frisörutbildning här. Man behöver nog åka till större stad för att hitta sådant och då kostar resan dit och hem.
Många frisörer har elever som jobbar hos dom, har ofta valt att låta eleverna klippa mig, då kommer ordinarie frisör och kontrollerar så allt blir bra. Mycket billigare, men tar lite längre tid. 😊
 
Många frisörer har elever som jobbar hos dom, har ofta valt att låta eleverna klippa mig, då kommer ordinarie frisör och kontrollerar så allt blir bra. Mycket billigare, men tar lite längre tid. 😊
Min frisör jobbar helt ensam. Jag har aldrig sett någon annan där förutom andra kunder.
 
Min frisör jobbar helt ensam. Jag har aldrig sett någon annan där förutom andra kunder.
Alternativen är väl
1) ringa, säga att du skulle behöva ga lyggen klippt och fråga efter pris.
2) ta en sax, ställ dig framför en spegel och klipp. Finns garanterat tutorial på youtube hur man delar upp för enbart lugg.
3) göra inget och ha det som det är.

Välj vad som känns minst motigt.
 
Alternativen är väl
1) ringa, säga att du skulle behöva ga lyggen klippt och fråga efter pris.
2) ta en sax, ställ dig framför en spegel och klipp. Finns garanterat tutorial på youtube hur man delar upp för enbart lugg.
3) göra inget och ha det som det är.

Välj vad som känns minst motigt.
Jag har suttit och letat rätt länge nu på YouTube och hittar inget alls.
 
https://www.google.com/search?q=kli...giSBwQxMS44oAfZWA&sclient=mobile-gws-wiz-serp

Verkar dock finnas hyfsat gott om svenska videos vad jag kan se efter en snabbgoogling, om språket i sig ställer till problem.
Jag tyckte inte jag hittade någon som var användbar i mitt fall. Jag vill inte ha en gardinlugg (verkade vara en lång lugg?) och så är det ju det faktumet att jag har haft en frisyr och nu inte vet vad jag kan göra lugg av så det passar med resten av håret.

Känner mig bara så trött och arg. Varför kan livet inte funka på någon punkt alls?
 
Det känns väl som detta är ganska färdigdiskuteras i de båda trådarna?

Själv har jag använt en klippmaskin med lite olika längder, finns väl lite under 20 mm som jag använt för hela huvudet, sedan har jag väl trimmat det lite kortare runt öronen.
Det hamnar inte i ögonen och blir väl lite mer Annie Lennox, än Sinéad O'Connor om man skall jämföra med kvinnliga artister.
Praktiskt men hur snyggt det blir vet jag inte.
 
Det känns väl som detta är ganska färdigdiskuteras i de båda trådarna?

Själv har jag använt en klippmaskin med lite olika längder, finns väl lite under 20 mm som jag använt för hela huvudet, sedan har jag väl trimmat det lite kortare runt öronen.
Det hamnar inte i ögonen och blir väl lite mer Annie Lennox, än Sinéad O'Connor om man skall jämföra med kvinnliga artister.
Praktiskt men hur snyggt det blir vet jag inte.
Alla klär i rakat! :love: Tycker jag.

Köpte en trimmer och ställde in den på 14 mm. Det blev två eller tre istället. :eek: Det blev 14 mm också så småningom, utväxt.

Nåväl. Helt irrelevant för tråden. Hoppas du hittar ett rimligt sätt att vara nöjd med håret @Wille Har inga bra råd då jag haft kort senaste trettio åren. Men OM det är så att du sparar ut håret (som sätt att spara klippkostnaden) så är just utväxt ökänt för att vara irriterande. Ju mer det växer desto mindre limbo mellan för långt för att ha egen form och för kort för att kunna få undan från ansiktet på ett rimligt sätt.
 
@Wille du skulle kanske kunna tupera luggen lite för att få volym och kunna sätta fast med klämmor? Beroende på hur tjock lugg du har kan du tupera en del och sen lägga över den otuperade delen när du fäster klämmorna så att säga.
 
Alla klär i rakat! :love: Tycker jag.

Köpte en trimmer och ställde in den på 14 mm. Det blev två eller tre istället. :eek: Det blev 14 mm också så småningom, utväxt.

Nåväl. Helt irrelevant för tråden. Hoppas du hittar ett rimligt sätt att vara nöjd med håret @Wille Har inga bra råd då jag haft kort senaste trettio åren. Men OM det är så att du sparar ut håret (som sätt att spara klippkostnaden) så är just utväxt ökänt för att vara irriterande. Ju mer det växer desto mindre limbo mellan för långt för att ha egen form och för kort för att kunna få undan från ansiktet på ett rimligt sätt.
Ja, jag vet att det finns folk som rakar. Även en känd trädgårdsinfluencer gör det. Men jag skulle inte kunna känna mig kvinnlig i en sådan frisyr. En sådan frisyr är inte Jag. Lättskött dock. Jag vill ha lite hår med volym. Oftast trivs jag bäst några veckor efter frisörbesök när håret börjat få svall.

@Wille du skulle kanske kunna tupera luggen lite för att få volym och kunna sätta fast med klämmor? Beroende på hur tjock lugg du har kan du tupera en del och sen lägga över den otuperade delen när du fäster klämmorna så att säga.
Vad är tupera? Jag förstår inte den här instruktionen alls tyvärr.
 
Men eftersom du iaf känner dig så ful i håret kanske du kunde våga prova att klippa dig?

Isf kan du kolla på bilder där du var nöjd med håret och försök se om det på olika ställen över hela huvudet är rakt avklippt eller så att frisören använts saxen nästan som en kniv och ”skurit” håret gradvis.
Man brukar tex vid uppklippning dra saxen mot håret, uppifrån och ner för att få mjukare, gradvis klipp.
 
Vad är tupera? Jag förstår inte den här instruktionen alls tyvärr.
Tupera är när man drar delar av håret bakåt så det blir ”trassligt” så man kan bygga volym.
Så man kan alltså ta en del av luggen eller håret och tupera och sen lägga över det som är normalt och fästa upp.
Dessa bilder visar lite hur det kan se ut
IMG_4074.jpeg
 
Men eftersom du iaf känner dig så ful i håret kanske du kunde våga prova att klippa dig?

Isf kan du kolla på bilder där du var nöjd med håret och försök se om det på olika ställen över hela huvudet är rakt avklippt eller så att frisören använts saxen nästan som en kniv och ”skurit” håret gradvis.
Man brukar tex vid uppklippning dra saxen mot håret, uppifrån och ner för att få mjukare, gradvis klipp.
Jag vågar absolut inte klippa själv. Det lär bli en total katastrof.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har aldrig haft för vana att gå till frisören men gjorde det i alla fall för några månader sedan. Den frisören tyckte jag skulle...
29 30 31
Svar
608
· Visningar
44 131
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp