Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hur i h-vete kan det vara tillåtet med kalavverkning mitt i häckningstider?! :rage: :arghh: :banghead:
Ja du, en bra fråga!

Enligt certifierings organen, så ska det "undvikas". Och det strider mot allt sunt förnuft. Men det strider inte mot några regler eller lagar.

Men en del, främst bolagen, skiter i det.

Vissa bolag tycks kunna göra allt möjligt, i strid mot certifieringsreglerna, och ändå få behålla sin certifiering.

Det brist på virke just nu, bra betalt, vilket lockar till avverkning nu.

Jag skulle helst se att avverkning (inte plantering, inte heller manuell röjning och vissa andra skogsvårdsåtgärder) vore förbjuden mellan april och augusti.
 
Ett "på min tid var allt bättre"-inlägg på Facebook kring ridsport och hästar... Jag kan till viss del hålla med om att det har skett ett skifte i hur många timmar som spenderas i stallar utanför lektioner och liknande, men att dra upp "Nu är det mer [...] Enl facket... Enl avtal så..."?! Är det inte bra att vi börjar röra oss ifrån svarta löner och orimliga arbetstimmar? Jag har själv arbetat inom ett yrke med långa arbetsdagar, helg-, kväll och till och med nattarbete beroende på säsong. Allt enligt fackliga avtal. Varför hålla kvar vid "på min tid fanns det riktiga hästkarlar" som om att man blir bättre hästmänniska för att man inte vill jobba 7 dagar i veckan, för svart lön eller ingen alls...
Ursäkta att jag kommer och drar upp ett äldre inlägg. Men jag skulle vilja påstå att det inte var "riktiga hästkarlar" utan "utnyttjade hästtjejer" på den "gamla goa tiden" 😅
 
En biltunnel i stan öppnar igen imorgnefter drygt två års renovering, jag har verkligen sett fram emot det då det förkortar min restid endel den gången i veckan jag behöver åka den vägen.
Men nej, läste idag att just den filen jag behöver ta kommer ta lång tid innan den öppnat igen.

Jag förstår att det behövs underhåll av infrastrukturen, men det känns som att dom grejar med typ alla vägar jag behöver köra på just nu. Sjukt störande.
 
Idag stör jag mig på mycket.
Huset jag tittade på igår var inget att ha. Lägenheten idag var fin, men jag är nr 6 i kön.
Bankkvinnan räknade på mitt låneutrymme som om det har hennes personliga pengar.
Jag hittade en sadel som ser ut att ligga bra på hästen, men kan inte provrida för att hästen bestämde sig för att testa undertrådens hållfasthet med sin has (bifogar bild på sadel och has...)
Och jag har inget bra uppslag på nytt boende, och mitt hus ska överlåtas senast 29 juli...
 

Bifogade filer

  • InCollage_20240517_202337950.jpg
    InCollage_20240517_202337950.jpg
    265,3 KB · Visningar: 102
Låset till min ytterdörr kärvar och jag höll på att få panik att jag inte kunde vrida om nyckeln. Så nu låser jag bara underlåset. När jag kollar på låsolja så verkar det vara för frysta nyckelhål för bilar?
 
Tänker alltid när jag är på jobbet att det är skönare att duscha hemma (visserligen sant). Men när jag väl kommit hem, fastnat i soffan och sen när jag ska gå och lägga mig, inser att jag inte duschat ännu så ångrar jag alltid att jag inte duscha på jobbet. 😒
 
Stör mig på att det ska vara så j-la svårt att hitta skor som passar. Dels är jag mittemellan två storlekar längdmässigt och dels har jag breda fötter ( främre delen). På det har jag höga vrister samt en gammal ledbandsskada på ena foten som ställer till det.

Googlar, beställer, letar i alla butiker provar olika storlekar och alla typer av skor men hittar inget utom Flipflop sandaler. En lite snyggare sandal jag kan ha på kontoret vore trevligt. En sneaker/ gympasko är ett måste så jag inte behöver gå barfota hela sommaren. VARFÖR ÄR ALLA SKOR GJORDA FÖR SMALA FÖTTER???
 
Stör mig på att det ska vara så j-la svårt att hitta skor som passar. Dels är jag mittemellan två storlekar längdmässigt och dels har jag breda fötter ( främre delen). På det har jag höga vrister samt en gammal ledbandsskada på ena foten som ställer till det.

Googlar, beställer, letar i alla butiker provar olika storlekar och alla typer av skor men hittar inget utom Flipflop sandaler. En lite snyggare sandal jag kan ha på kontoret vore trevligt. En sneaker/ gympasko är ett måste så jag inte behöver gå barfota hela sommaren. VARFÖR ÄR ALLA SKOR GJORDA FÖR SMALA FÖTTER???
Jag har oxå sådana fötter, Ecco passar oftast
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
114 298
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
110 092
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
21 537
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
122 366
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp