Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 27

Kvällens mat fixad.

IMG_6711.jpeg
 
Har blir det nagot svalt ... salad, sub, eller vad jag kommer pa. Jag ska i alla handelser gora en tarta av nagot slag. Just nu funderar jag pa att gora tva sockerkaks bottnar och ha smorkram emellan och sedan en marangbotten med farska lokala jordgubbar eller kan man ha smorkram under marangbotten utan att den smalter?
 
Vi var så otaggade på att göra planerade köttgrytan vi behövde göra på högrev från kylen. Jag undrade vad det var för utgångsdatum på entrecoten i kylen. Tydligen hade sambo köpt entrecote när han trodde han köpt högrev. Så vi slapp grytfix i flera timmar och grillade och mös på altanen. Till det gjorde jag en sallad, vinägrette och en kall sås på gräddfil, kryddor/örter/vitlök/honung.
Sambo gjorde sååå god knäckig äppelpaj med cocos. Till den vaniljsås. Nam!
 
Jag har aldrig ätit pinsa förrän i dag. Fick en deg i Smakbox och Hade en burk parmesansås som behövde ätas upp så smorde på det. Skivade gårdagens kött och färskpotatis tunt och la på, sedan några färska champinjoner och sist babyplommontomat samt förstås ost ovanpå det som jag rev. Hade någon klick creme fraiche till det. SÅ gott! Hade ganska mycket sås och tryckte ner köttet i det för jag ville inte ha torrt kött som jag så ofta får dagen efter, och lyckades få det riktigt gott!

Nöjd över mitt hittepå :D
 
Jag har aldrig ätit pinsa förrän i dag. Fick en deg i Smakbox och Hade en burk parmesansås som behövde ätas upp så smorde på det. Skivade gårdagens kött och färskpotatis tunt och la på, sedan några färska champinjoner och sist babyplommontomat samt förstås ost ovanpå det som jag rev. Hade någon klick creme fraiche till det. SÅ gott! Hade ganska mycket sås och tryckte ner köttet i det för jag ville inte ha torrt kött som jag så ofta får dagen efter, och lyckades få det riktigt gott!

Nöjd över mitt hittepå :D
Pinsa är livet! 😅 Så gott och så enkelt och lätt att variera!
 
Jag har aldrig ätit pinsa förrän i dag. Fick en deg i Smakbox och Hade en burk parmesansås som behövde ätas upp så smorde på det. Skivade gårdagens kött och färskpotatis tunt och la på, sedan några färska champinjoner och sist babyplommontomat samt förstås ost ovanpå det som jag rev. Hade någon klick creme fraiche till det. SÅ gott! Hade ganska mycket sås och tryckte ner köttet i det för jag ville inte ha torrt kött som jag så ofta får dagen efter, och lyckades få det riktigt gott!

Nöjd över mitt hittepå :D

Åh pinsa är så gott!
 
Frågar här, jag gör blåbärssmoothies på morgonen som är så goda, men jag hade velat få in lite mer protein i smoothien och vill ha tips.
Jag har tidigare använt hempaprotein men det är ju inte jättegott och kräver en viss invänjning. Vanligt proteinpulver smakar för mycket av sötningsmedel/ för sött.
Jag har tänkt att jag ska köpa chiafrö för att öka fiberintaget.
Är medveten om att det eventuellt är fel tråd, men vill inte lägga det i en tråd som ev ger överdrivet i proteinintag/ viktminskningstips.
Jag har funderat på att byta ut mot kvarg, men finns det något som inte har sötningsmedel och som är fullfet?

Edit; fullfet är fel uttryck, men behöver inte vara kalorisnålt då jag använder typ 1dl.

Recept
Vaniljyoghurt/ eller naturell
Kokosvatten
Frysta blåbär
Fryst banan
Ev. en liten klick honung.
 
Frågar här, jag gör blåbärssmoothies på morgonen som är så goda, men jag hade velat få in lite mer protein i smoothien och vill ha tips.
Jag har tidigare använt hempaprotein men det är ju inte jättegott och kräver en viss invänjning. Vanligt proteinpulver smakar för mycket av sötningsmedel/ för sött.
Jag har tänkt att jag ska köpa chiafrö för att öka fiberintaget.
Är medveten om att det eventuellt är fel tråd, men vill inte lägga det i en tråd som ev ger överdrivet i proteinintag/ viktminskningstips.
Jag har funderat på att byta ut mot kvarg, men finns det något som inte har sötningsmedel och som är fullfet?

Edit; fullfet är fel uttryck, men behöver inte vara kalorisnålt då jag använder typ 1dl.

Recept
Vaniljyoghurt/ eller naturell
Kokosvatten
Frysta blåbär
Fryst banan
Ev. en liten klick honung.

Original-Kesella finns naturell i 10 och 0,3% fett.

Edit: Skulle det fungera att mixa med Keso?

Edit 2: Sedan finns det en massa naturell kvarg kring 0,2 % fett.
 
Frågar här, jag gör blåbärssmoothies på morgonen som är så goda, men jag hade velat få in lite mer protein i smoothien och vill ha tips.
Jag har tidigare använt hempaprotein men det är ju inte jättegott och kräver en viss invänjning. Vanligt proteinpulver smakar för mycket av sötningsmedel/ för sött.
Jag har tänkt att jag ska köpa chiafrö för att öka fiberintaget.
Är medveten om att det eventuellt är fel tråd, men vill inte lägga det i en tråd som ev ger överdrivet i proteinintag/ viktminskningstips.
Jag har funderat på att byta ut mot kvarg, men finns det något som inte har sötningsmedel och som är fullfet?

Edit; fullfet är fel uttryck, men behöver inte vara kalorisnålt då jag använder typ 1dl.

Recept
Vaniljyoghurt/ eller naturell
Kokosvatten
Frysta blåbär
Fryst banan
Ev. en liten klick honung.
Nötsmör har jag i smoothies, det är väldigt proteinrikt. Cashewsmör har jag just nu, det ger lite mer neutral smak än jordnötssmör. Annars har ju jordnötter mer protein/g än många sorters kött till och med.
 

Liknande trådar

  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
105 877
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 662
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 343
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
686
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp