Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om de nya flaskkorkarna som sitter fast?

Är de fasta flaskkorkarna bra eller dåliga?

  • Bra

    Röster: 40 15,7%
  • Dåliga

    Röster: 181 71,3%
  • Ingen åsikt

    Röster: 33 13,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    254
Jo, men kladda ner sig är inte så smidigt när man är ute på resa osv.
Är jag den enda som anser att yoghurt är typ topp ett på smart matsäcks- eller nödmat? Som mättar, är lättätet, färdigförpackat, går att äta utan redskap, inte genererar spill, klet eller smulor.
Även på utflykt så häller jag upp Yoghurt i mugg det är sällan jag äter hel Yoghurt faktiskt.
 
Jo, men kladda ner sig är inte så smidigt när man är ute på resa osv.
Är jag den enda som anser att yoghurt är typ topp ett på smart matsäcks- eller nödmat? Som mättar, är lättätet, färdigförpackat, går att äta utan redskap, inte genererar spill, klet eller smulor.
Det tror jag inte, men just jag gör inte så.
Jag äter inte smaksatt yoghurt då jag tycker att den är för söt för min smak och vill då ha i müsli i stället. Så det blir skål och sked.



Jag köper nästan alltid banan och yoghurt när jag behöver äta i bilen om jag inte haft med mig någon välplanerad matlåda hemifrån.
Jag äter banan med jordnötter till i fall som dessa.
Så jag har helt enkelt inte råkat ut för problemet.
 
Jo, men kladda ner sig är inte så smidigt när man är ute på resa osv.
Är jag den enda som anser att yoghurt är typ topp ett på smart matsäcks- eller nödmat? Som mättar, är lättätet, färdigförpackat, går att äta utan redskap, inte genererar spill, klet eller smulor.
Jag köper nästan alltid banan och yoghurt när jag behöver äta i bilen om jag inte haft med mig någon välplanerad matlåda hemifrån.
(Mjölk dricker inte jag heller ur paketet, men nu var det ju den gemensamma förpackningsmodellen vi talade om.)
Menar du att du dricker ur en stor förpackning?
 
Så här ser Valio laktosfria 1,5 liters mjölkförpackning ut som öppnad. Jag använder två händer när jag häller pga korken. Jag har ju två händer och använder dl-rör istället för dl-mått även om jag behöver lite mjölk (gammal vana efter att ha varit familj på fyra personer och inte använt dl-måttet till mjölk så ofta...). Korken på just denna flaska sitter fast som tänkt och går alltså inte att flytta vare sig upp eller någon annanstans och går inte att knäppa fast. Tidigare flaska/kartong (vad heter det?) snurrade korken i ringen så när jag hällde så hamnade den underst.

Köpte nya Loka bubbelgum smaken häromdagen och den korken påminner om pepsikorkarna, lätt att bara böja åt sidan och man lyfter upp lite och skruvar enkelt på, så de har gjort en lite förändring till det bättre, colas korka är fortfarande miserabla, bäst är pepsis som är som Lokas.

Drack en proteindryck i går och korken där fick jag riva av, den gick inte att ha kvar och dricka utan att bli kladdig av hur man än försökte ha den. Svårt att riva av också så jag var på väg att ta till saxen. Men sax har man ju inte på språng som de är tänkta att användas mest ju.

438241417_10160408394573877_5353571923970203796_n.jpg
 
Med tanke på hur det ser ut i vissa länder i hav och floder, hur mycket plast där är och hur mycket av det som faktiskt är flaskor, så tänker jag att tanken är god. Men samtidigt känns det lite som mer fuss än nytta här i Sverige, speciellt på mjölkkartonger och liknande. Kan tycka det är rimligt på läskflaskor mer än mjölk faktiskt. Jag har inte alls sett mjölkkartonger i naturen här. Sätt pant på proeindryckflaskor så lär de ju också komma samlas in-med korken på annars ingen pant.

438260928_10160408394643877_1370912641739195368_n.jpg
 
Men hur länge behöver en sån förpackning hålla? Är ju samma hållbarhet nu som innan

Två veckor är bra om ett mjölk- eller filpaket håller, och det tycker jag att det vanligtvis gör vid 6°C och stängd förpackning. Min upplevelse är att t ex mjölk håller sig några dagar längre idag än när jag var yngre, men om det verkligen är så vet jag inte eller om det beror på att jag köper andra märken idag eller om jag bara var smakkänsligare förr.
 
Två veckor är bra om ett mjölk- eller filpaket håller, och det tycker jag att det vanligtvis gör vid 6°C och stängd förpackning. Min upplevelse är att t ex mjölk håller sig några dagar längre idag än när jag var yngre, men om det verkligen är så vet jag inte eller om det beror på att jag köper andra märken idag eller om jag bara var smakkänsligare förr.
Jag tycker mjölken håller samma tid eller kortare idag men det beror nog mest på att jag är tvingad att ha den i dörren som är varmare än där den stod förut när det var Tetra Bric. Grädden däremot håller nästan dubbelt så länge som tidigare, och den förvaras jag på hylla inne i kylskåpet.
 
Jag tycker mjölken håller samma tid eller kortare idag men det beror nog mest på att jag är tvingad att ha den i dörren som är varmare än där den stod förut när det var Tetra Bric. Grädden däremot håller nästan dubbelt så länge som tidigare, och den förvaras jag på hylla inne i kylskåpet.

Ja, det spelar också roll. För mig har det blivit tvärtom, nu med möjlighet att stänga förpackningen så lägger jag den ofta ner och kan då ha den i den svalare delen.
 
Idag har jag köpt naturell yoghurt på ett gårdsmejeri och de har sin yoghurt I en hink. Mycket praktiskt att bara kunna ta med sked i en skål utan irriterande korkar :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
794
Senast: julgrisen
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 495
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 423
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp