Bukefalos 28 år!

Willes bilköpstråd

Jag funderar på att åka och titta på en lite Toyota idag, men den har åretruntdäck. Det är jag väldigt skeptisk mot. De lär väl inte vara bra varken på sommaren eller vintern. Så då lär jag väl åka på att också köpa två uppsättningar däck närmaste året samt fälgar till vinterdäcken. :meh:

På den bilen går det heller inte att se registreringsnumret på bilderna så jag kan inte kolla upp bilen.

Skit att det ska vara så svårt att hitta en bil.
 
Toyota är trevliga bolat och iaf min gamla corolla sväljer mer än man kan tro.
Jag har ju haft en Toyota corolla, fast äldre än denna bil och det är den bästa bil jag haft. Den här corollan som jag tänkte titta på har dock gått några tusen mil längre.
 
Hade kollat på Toyotan då! Jag har Volvo o gillar de. Detta är min 3e volvo.
Passat är jag lite skeptisk mot då jag har många vänner som haft problem med växellådan.
 
Jag ser en del Volkswagen Passat till försäljning, men är skeptisk till dem p.g.a. problem med rost. Jag orkar inte hålla på att laga rost hela tiden och har ingen kunskap eller möjlighet att svetsa rosthål. Annars är de väl bra bilar.

Och Volvo är inte heller något säkert kort. Mitt ex har en Volvo som det är en del problem med.

Jag funderar på om det här kan vara något: https://www.blocket.se/annons/1001400046 Den har gått lite väl långt tycker jag. Och så är det bilfirma som säljer så då är det nog lite dyrt också och några garantier är inte att lite på då bilen ändå är i lågprisklass.

Kan ju inte låna kompisens bil hur länge som helst så jag måste hitta något så fort som möjligt.
När vi kollade på bil sist så tittade vi bland annat på en passat. Den var 5 år gammal då, och började få rostbubblor på bakluckan, trots att inga synliga skador på lacken fanns.

Det kan ju ha varit ett måndagsexemplar, vad vet jag. Men vi var väldigt osugna på den modellen efter det.
 
Jag funderar på att åka och titta på en lite Toyota idag, men den har åretruntdäck. Det är jag väldigt skeptisk mot. De lär väl inte vara bra varken på sommaren eller vintern. Så då lär jag väl åka på att också köpa två uppsättningar däck närmaste året samt fälgar till vinterdäcken. :meh:

På den bilen går det heller inte att se registreringsnumret på bilderna så jag kan inte kolla upp bilen.

Skit att det ska vara så svårt att hitta en bil.
Rent krasst så finns det inget som heter åretruntdäck. Det är dubbfria vinterdäck, dvs inte alls bra sommartid. De behöver inte vara dåliga vintertid dock, beror väl lite på hur vägarna brukar se ut där man bor, dubbfritt är ju generellt bättre på snövägar, men sämre på is.
 
Läste på lite och inser att det var på tidigare modeller än mina VW.
Hursomhelst så tror jag ändå att Passat torde vara för stor och dra onödigt mycket bränsle för @Wille
Ff a Passat men även generellt för VW. Men som du skriver inte lika utbrett på nyare modeller. Har dock tolkat budgetutrymme hos TS som att det är äldre årsmodeller som är aktuellt.
 
Fliken Ägare som berättar hur många som ägt bilen, ju äldre bil ju fler brukare accepterar jag men när det närmar sej 1 ägare /år eller fler än det, då är det nåt med bilen anser jag som gjort att den bytt ägare hela tiden.
Beror ju lite på vad det är för bil också, och vilka som ägt. Har den sålts flera gånger via bilfirma blir det ju "en extra" ägare i samband med varje försäljning. Sen kan det ibland vara lite motsatsen också, att man inte säljer en krånglande bil för att det är svårt och man får dåligt betalt för den...

Sen är min personliga erfarenhet att folk är lite bättre på att ta hand om nyinköpta bilar - även om de inte är nya sett till tillverkning, medan en bil man ägt i 10+ år lättare kan "glömmas bort" lite. Men det är nog rätt individuellt också.
 
Toyota corolla - inte hysterisk dyra i reservdelar när om det behövs.

För att slänga in en funderare - en skåpbil?! last utrymme verkar vara viktigt
Upplever att de inte är super eftertraktade = billigare
Typ: Golf caddy
Jag tittar på allt som kostar inom mitt spann och har en dragkrok. Matchar skåpbilen de kriterierna så kommer den att komma upp i sökresultatet. Ett litet problem är att jag inte kan tänka mig att åka så långt för en bil. Min panikångest ställer till det. Jag måste i värsta fall klara av att åka och hämta bilen själv. (Och jag blir lätt ett vrak för ingenting.)

Jag var och kollade på Toyotan. Det var en annan spekulant på väg dit. Den var lite rostig i dörren. Kollade inte närmare än så. Bensinförbrukningen för den var också onödigt hög för att vara en så liten bil, d.v.s. lika hög som för min citroen som var en kombi. Inga rails naturligtvis.

Säljaren hade en annan liten bil i samma prisklass. En Fiat med rails. Men den saknade dragkrok. Och då var den inte aktuell.

Hur svårt ska det vara att hitta en hyfsad bil med dragkrok? Grämer mig också för att jag missade en C5 för ett tag sedan. En annan köpte den framför näsan på mig.
 
Jag tittar på allt som kostar inom mitt spann och har en dragkrok. Matchar skåpbilen de kriterierna så kommer den att komma upp i sökresultatet. Ett litet problem är att jag inte kan tänka mig att åka så långt för en bil. Min panikångest ställer till det. Jag måste i värsta fall klara av att åka och hämta bilen själv. (Och jag blir lätt ett vrak för ingenting.)

Jag var och kollade på Toyotan. Det var en annan spekulant på väg dit. Den var lite rostig i dörren. Kollade inte närmare än så. Bensinförbrukningen för den var också onödigt hög för att vara en så liten bil, d.v.s. lika hög som för min citroen som var en kombi. Inga rails naturligtvis.

Säljaren hade en annan liten bil i samma prisklass. En Fiat med rails. Men den saknade dragkrok. Och då var den inte aktuell.

Hur svårt ska det vara att hitta en hyfsad bil med dragkrok? Grämer mig också för att jag missade en C5 för ett tag sedan. En annan köpte den framför näsan på mig.
Du kanske måste bli lite mer flexibel med dina krav på en begagnad bil, speciellt som ett av kraven är att den måste finnas nära dig?
 
Jag tittar på allt som kostar inom mitt spann och har en dragkrok. Matchar skåpbilen de kriterierna så kommer den att komma upp i sökresultatet. Ett litet problem är att jag inte kan tänka mig att åka så långt för en bil. Min panikångest ställer till det. Jag måste i värsta fall klara av att åka och hämta bilen själv. (Och jag blir lätt ett vrak för ingenting.)

Jag var och kollade på Toyotan. Det var en annan spekulant på väg dit. Den var lite rostig i dörren. Kollade inte närmare än så. Bensinförbrukningen för den var också onödigt hög för att vara en så liten bil, d.v.s. lika hög som för min citroen som var en kombi. Inga rails naturligtvis.

Säljaren hade en annan liten bil i samma prisklass. En Fiat med rails. Men den saknade dragkrok. Och då var den inte aktuell.

Hur svårt ska det vara att hitta en hyfsad bil med dragkrok? Grämer mig också för att jag missade en C5 för ett tag sedan. En annan köpte den framför näsan på mig.
Om du gillade Fiat bilen så finns ju möjlighet att montera på en dragkrok. Det kan du säkert förhandla fram med försäljaren att det ska ingå i priset :)
 
Om du gillade Fiat bilen så finns ju möjlighet att montera på en dragkrok. Det kan du säkert förhandla fram med försäljaren att det ska ingå i priset :)
Det lär blir säkert runt 6000 till då och det är jag inte pigg på. Bilen kostade under 25000 så tror inte det var förhandlingsläge.
 
Man kan ju prova o se vad försäljaren säger. Du har ju inget att förlora på att fråga :)
Jag tittade aldrig så noga på bilen så jag vet inte hur intressant den skulle vara. Och nu ska jag inte fler gånger till stan för olika ärenden, så jag kan inte bara svänga förbi för att titta mer på den.
 
Det lär blir säkert runt 6000 till då och det är jag inte pigg på. Bilen kostade under 25000 så tror inte det var förhandlingsläge.

Om det är en okej bil i övrigt kanske det helt enkelt är värt den extra kostnaden, det blir ändå en billig bil. Har du tur finns den kvar nästa gång du åker till stan så att du kan titta på den igen, annars kan det vara värt att tänka på till nästa gång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp