Dressyrsnack 17

Sitter och tittar på WE-tävling från München och tänker på hästarnas form. Alla hästar går på blank stång, ryttarna rider på hand. Hästarna är generellt i väldigt fin form med nosen framför lod. Lite korta halsar bitvis, men det hänger nog mer ihop med typen av hästar. Ryttarna är också generellt mycket mer stilla i sadeln, det går som inte att åka runt när en sitter på en hand. I dagens teknik är det en del som showar till det på transportssträckor och gör serier-de sitter lika still för det.

Det blir så tydligt att dressyrsportens problem inte sitter i kandaren eller heta hästar. För gudars så heta iberierna är. Men det är ridningen och bedömningssystemet.

Jag tror att GP-programmen måste göras om. Det skulle kunna läggas in längning av formen, överstrykning och kanske även dressyren få alternativet att rida på en hand med stång? Eller kanske en kvalklass på alla mästerskap där hästarna ska visas i avspänning och på träns innan de får rida GP-klasserna? Jag tror det hade varit skitsvårt för väldigt många toppekipage..
Jag tror det är jätteviktigt att man kan lägga in mer check på lösgjordhet genom tex överstrykning och se till att nacken är högst i GP. Du får mycket svårare att komma undan med massor i handen om nacken är högst. Då vänder de oftare halsen åt fel håll så att säga.
Man måste börja bedöma samling och bärighet högre. För det är inte bara i en dålig piaff bärighetsproblemen, lösgjordhetsproblemen etc sitter. Det syns ju genomgående i hela programmet. Men blir extremt tydligt i tex piaff även för de som inte riktigt ser det annars.
Det måste bli mer biomekaniskt sunt. För mig är det obegripligt att det är så för hästen fysiskt dålig ridning som ofta premieras.
Och när hästarna är så begåvade kan man ju forcera igenom mer på de som faktiskt inte än är utbildade tiptop direkt. Och så måste man då rida med stora hjälper och bytesserierna ser ut som en full sjöman under kraftig sjögång typ. Kunde väl vara trevligare att utbilda lite längre och komma till mer lätthet och mjukare kommunikation.
Och så ser man hur de som tex är på väg uppåt och ska börja utbilda hästar till svårklass för första gångerna kollar på hur det ser ut på tävling. Spänt så in i helsike och totalt avsaknad av bärighet och tror att det är målet. Och upplever att sådan spänning, brist på lösgjordhet, brist på bärighet är ok.
Jag tror det är oerhört bra för TR-dressyrfolk att som du gjort nosa lite på andra grenar, om det så är WE, Western, AR etc.. Det finns en hel del vettigt att upptäcka i de grenarna och en insikt som gör att man börjar skärskåda det som man förr bara köpt rakt av iom att det är så de varit och är bara för de flesta.
Och även de verkligt heta hästarna kan ju ganska ofta bli rätt mycket lugnare när man lägger dem i balans och de görs lösgjorda. Det är rätt mycket stress som anses normalt när man försöker forcera igenom saker, tyvärr.
 
Jag tror det är jätteviktigt att man kan lägga in mer check på lösgjordhet genom tex överstrykning och se till att nacken är högst i GP. Du får mycket svårare att komma undan med massor i handen om nacken är högst. Då vänder de oftare halsen åt fel håll så att säga.
Man måste börja bedöma samling och bärighet högre. För det är inte bara i en dålig piaff bärighetsproblemen, lösgjordhetsproblemen etc sitter. Det syns ju genomgående i hela programmet. Men blir extremt tydligt i tex piaff även för de som inte riktigt ser det annars.
Det måste bli mer biomekaniskt sunt. För mig är det obegripligt att det är så för hästen fysiskt dålig ridning som ofta premieras.
Och när hästarna är så begåvade kan man ju forcera igenom mer på de som faktiskt inte än är utbildade tiptop direkt. Och så måste man då rida med stora hjälper och bytesserierna ser ut som en full sjöman under kraftig sjögång typ. Kunde väl vara trevligare att utbilda lite längre och komma till mer lätthet och mjukare kommunikation.
Och så ser man hur de som tex är på väg uppåt och ska börja utbilda hästar till svårklass för första gångerna kollar på hur det ser ut på tävling. Spänt så in i helsike och totalt avsaknad av bärighet och tror att det är målet. Och upplever att sådan spänning, brist på lösgjordhet, brist på bärighet är ok.
Jag tror det är oerhört bra för TR-dressyrfolk att som du gjort nosa lite på andra grenar, om det så är WE, Western, AR etc.. Det finns en hel del vettigt att upptäcka i de grenarna och en insikt som gör att man börjar skärskåda det som man förr bara köpt rakt av iom att det är så de varit och är bara för de flesta.
Och även de verkligt heta hästarna kan ju ganska ofta bli rätt mycket lugnare när man lägger dem i balans och de görs lösgjorda. Det är rätt mycket stress som anses normalt när man försöker forcera igenom saker, tyvärr.
Håller med.

Delvis kl
Tävlingsdressyren har spårat ur med för mycket fokus på traven och flashigheten i den, en gångarter som inte ens är särskilt bärig och aldrig används i bäriga moment, som tex vändningar, i arbete.

Rening är en annan gren som också spårat ur. Slidestops tex, hur bra är det när kossan vänder och man skulle fortsätta glida 10-15 meter? Då tappar man kossan och den dagens arbete är förstört.

Så här blir det när man förlorar kopplingen till historien och traditionerna. Sen blir det bussiness och industri och spektakulärt. För det är där pengarna och prestigen finns.

Sen drillar man gräsrotsryttarna som varken vinner pengarna eller prestigen, till att detta är det man ska sukta efter genom marknadsföring, spektakulära bedömningar och "köpta" domare.

Ett korrupt system skapas.

Därför är bruksgrenarna så mycket mer avslöjande. Eftersom kopplingen till funktionaliteten finns kvar. Man kan liksom inte ge höga poäng till den som inte klarar hindren. Dressyren är grunden, den grund man rider alla hinder på. Utan den grunden fixar man inte hindren och i speedmonentet i WE skulle hästen balla ur om den inte klarar pressen med hög energi.

Och visst, det finns dom som forcerar hästen genom speedmomentet, men dom är redan avslöjade i dressyr- och teknikmomentet som ska visa en harmonisk häst och förlorar poäng där.
 
Håller med.

Delvis kl
Tävlingsdressyren har spårat ur med för mycket fokus på traven och flashigheten i den, en gångarter som inte ens är särskilt bärig och aldrig används i bäriga moment, som tex vändningar, i arbete.

Rening är en annan gren som också spårat ur. Slidestops tex, hur bra är det när kossan vänder och man skulle fortsätta glida 10-15 meter? Då tappar man kossan och den dagens arbete är förstört.

Så här blir det när man förlorar kopplingen till historien och traditionerna. Sen blir det bussiness och industri och spektakulärt. För det är där pengarna och prestigen finns.

Sen drillar man gräsrotsryttarna som varken vinner pengarna eller prestigen, till att detta är det man ska sukta efter genom marknadsföring, spektakulära bedömningar och "köpta" domare.

Ett korrupt system skapas.

Därför är bruksgrenarna så mycket mer avslöjande. Eftersom kopplingen till funktionaliteten finns kvar. Man kan liksom inte ge höga poäng till den som inte klarar hindren. Dressyren är grunden, den grund man rider alla hinder på. Utan den grunden fixar man inte hindren och i speedmonentet i WE skulle hästen balla ur om den inte klarar pressen med hög energi.

Och visst, det finns dom som forcerar hästen genom speedmomentet, men dom är redan avslöjade i dressyr- och teknikmomentet som ska visa en harmonisk häst och förlorar poäng där.
Jag tycker inte travbiten bör strykas. Men jag tycker den bör återgå till forna bedömningskriterier, där tex ökad trav var samlad. Och att man bedömer med fokus på bärighet, lösgjordhet och nacke högst. Gärna med överstrykningar.
Man kan ju rida fram en flashig trav med mycket gest genom korrekt ridning och med biomekaniskt tänk med. Men då kan man inte ha så mkt i handen eller så mkt spänning och balansmissar. Sån trav skulle jag gärna se mer av!
 
Jag tycker inte travbiten bör strykas. Men jag tycker den bör återgå till forna bedömningskriterier, där tex ökad trav var samlad. Och att man bedömer med fokus på bärighet, lösgjordhet och nacke högst. Gärna med överstrykningar.
Man kan ju rida fram en flashig trav med mycket gest genom korrekt ridning och med biomekaniskt tänk med. Men då kan man inte ha så mkt i handen eller så mkt spänning och balansmissar. Sån trav skulle jag gärna se mer av!
Håller med dig och jag tror verkligen att en annan typ av GP-program hade gynnat en sån ridning. Nu är det långa linjer hela tiden och så mycket fokus på tryck framåt istället för riktig samling. GP-programmet har väl varit samma i åtminstone 20 år?
 
Jag tycker inte travbiten bör strykas. Men jag tycker den bör återgå till forna bedömningskriterier, där tex ökad trav var samlad. Och att man bedömer med fokus på bärighet, lösgjordhet och nacke högst. Gärna med överstrykningar.
Man kan ju rida fram en flashig trav med mycket gest genom korrekt ridning och med biomekaniskt tänk med. Men då kan man inte ha så mkt i handen eller så mkt spänning och balansmissar. Sån trav skulle jag gärna se mer av!
Jag kan hålla med dig på på sätt och vis. Men trav momenten borde dras ner på, mer skritt och galopp, sen mer ökning och samling och variation så man kan se hur det fungerar och hur hästen svarar på ökad energi och hur snabbt den kan samla sig igen, både mentalt och fysiskt.

Ökad trav längs långsidan tex, med halt stax innan kortsidan och stillastående i 5-6 sekunder så att man kan visa att hästen är i balans både fysiskt och psykiskt, det vore nåt på GP nivå, det borde dom klara. Det skulle tom jag tycka var kul att se på.

Jag tror det är många även bland gräsrötterna som har svårt att förstå poängen med alla tävlingsmomenten egenligen, alldeles för mycket transportsträckor med ingen eller väldigt lite variation.

Lite mer "teknik" så man får visa (och innan öva på) hur väl samlad för sin nivå ekipaget är vore mycket mer givande och utvecklande för alla parter.

På GP nivå kunde man tex införa ett avslutande moment med enhandsfattning och ett champagne glas i andra handen utan att spilla en droppe. :p
 
Håller med dig och jag tror verkligen att en annan typ av GP-program hade gynnat en sån ridning. Nu är det långa linjer hela tiden och så mycket fokus på tryck framåt istället för riktig samling. GP-programmet har väl varit samma i åtminstone 20 år?
Ja, det är svårt att veta vad som måste förändras i tävlingsformat/bedömning för att det verkligen ska gynna hästarna i form av sundare ridning/träning.
För oss som jobbar med rörelser som kommer efter GP så måste det till en annan funktionalitet i rörelserna IOM att annars funkar tex inte levad. Man måste jobba mkt mer med lösgjordhet, balans etc för annars skiter det sig när inte slutstationen är typ lyckas få hästen trampa/hoppa runt stillastående utan direkt samling och i spänning.
Det blir lite som med WE eller andra bruksgrenar där allt måste ha en funktion.
Och från början skulle ju dressyren ha en funktion, förädla hästen. Idag är dressyrhästen ofta född förädlad och vi mer får försöka låta bli att ha sönder dem typ.
Inom sits kommer ju mer och mer biomekaniskt tänk och inte bara en estetiskt anpassad mall alla kroppar ska in i under spänning.
Man önskar ju mer av det i hästträningen med.

Ja, det var länge sedan man strök att hästen skulle vara samlad i ökad trav. Minns inte helt när.
 

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
179 395
Senast: Ninnurur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
423
Svar
1 113
· Visningar
60 439
Senast: Enya
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 080
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp