Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har försökt ta reda på hur kinkiga gurkplantor är med temperatur men kommer inte fram till något annat än ingen frost. Någon av er som vet? Tänker hur varmt det behöver vara för att den ska kunna stå ute på natten.
 
DSC_0072.JPG


9 butternutter frodas i mitt hallfönster 🤷‍♀️
 
Är det någon mer som beställt sättpotatis från Plantigo? Jag är lite besviken på kvalitén, särskilt på en sort. Jag har så vitt jag vet inte utsatt potatisen för frost, men det dröjde ett par veckor innan jag packade upp den ur kartongen.
 
Nån som vet hur känsliga physalis-plantor är för kyla?
Varit minusgrader igen på natten så vill inte ta ut dom i tunneln för snart.
 
En del av 2 ordningsställd i gassande sol 🥵

20240511_120808.jpg


Den och den andra delen är på ca 10 kvm vardera och har legat i i vila under markduk i 2 säsonger.
Nu är det dags att skifta och lägga de övriga 2 i vila under markduk några säsonger och kanske blir det i år jag fixar en ram runt landet 😅
 
Hur sparar man bäst tagetesfrön?

Sparade mängder med tagetsfrön förra året De har legat i en luftig låda i tvättstugan ca 15 grader därnere
Sått massvis med frön både kallt och varmt men grobarheten är det dåligt med
 
Gräset Pony Tails - är det ettårigt eller en perenn? Jag trodde det var en perenn, men såg på en fröpåse att den är ettårig. Jag köpte plantor hos Hornbach och tänkte fylla ut lite i en rabatt med dem, det kan bli superfint. Men vill helst slippa köpa nya varje år. Jag bor i zon 1. Visst är det en perenn??? (Ser att det egentligen heter Svansfjädergräs men kallas populärt för Pony Tails.)
 
Andra delen av landet är klar och de två delsr som ska vila är täckta samt att jag har rensat runt ett freak till svartvinbärsbuske. Snedvuxen och spretig som jag vet inte vad och den har dessutom gjort egna avläggare, så den måste jag nog styra upp :idea:

Köpte den extremt billigt som ett litet halvvisset spröt för något år sen, så kanske därför den är ett freak nu 😅
 
Gräset Pony Tails - är det ettårigt eller en perenn? Jag trodde det var en perenn, men såg på en fröpåse att den är ettårig. Jag köpte plantor hos Hornbach och tänkte fylla ut lite i en rabatt med dem, det kan bli superfint. Men vill helst slippa köpa nya varje år. Jag bor i zon 1. Visst är det en perenn??? (Ser att det egentligen heter Svansfjädergräs men kallas populärt för Pony Tails.)

Den är tveksamt härdig, men i zon 1 skulle det kanske funka? Jag hade täckt den i så fall, åtminstone första vintern.
 
Vi ska bygga om/in fundamentet till ett gammalt hönshus till trädäck och i dag kom eu-pallarna på plats så nu börjar man kunna se hur det kommer bli 😍. Betongkanten tänkte vi måla mörkblå, så det matchar huset. Det kanske är lite en latmanslösning, men jag orkar verkligen inte slå sönder och köra bort fundamentet 😅.

Bild från när vi flyttade in och i dag:

IMG_6852.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp