Äcklig som attan och stora hudproblem..

sissu

Trådstartare
Med riskt för att bli tjatig eftersom det finns fler hudtrådar nu men inget stämmer med detta..

Kanske någon har tips eller förslag på följande problem.

Häst 18 månader, har haft honom i fem veckor. När han kom var han mager och omusklad som attan och äckligt fetskitig i pälsen. Tänkte inte mer på det utan han fick börja äta vad jag kunde tänka mig skulle bli en bra foderstat att bygga vidare på.
Efter några dagar så börjar han tappa pälsen i mängder, till slut så var han bar på huvudet och nu även halsen. Den vinterpäls som kommer lär inte räcka långt för det är bara några spretiga hår lite här och där om man tittar någa, han är färgväxlare och har grå hud därför kan man luras lätt av att det är mer päls än vad det är.. På resten av kroppen fortsätter han att fälla men tappar ej pälsen helt där.

Vad som varit hela tiden eller som kom när han började fälla är att han blev mycket mjällig på hela kroppen, där han tappade allt hår på huvud och hals är han nu precis full av skorv och små tunna hudflagor sitter överallt, det är inte regnskollor. Man och svans är fulla av skorv och mjäll, på ryggens hår som lossnar så är pälsrötterna fulla av brunt geggklet på varje hårstrå. Han har vägrat att gå upp i vikt så här långt. Men den biten är nog simpel jämfört med hudproblemet.

Jag har badat honom med både Sebacil och Virkon samt även Jodopaxlösning i omgångar. Ingen skillnad, han fick soja ett tag men har nu tagit bort det, ingen skillnad. Han är avmaskad och jag funderar om jag skall ta en omgång till om en månad, såg inget misstänkt i skiten, men det är ju inte nödvändigt. Han kliar sig inte och det kryper ingen ohyra, vore det smittsamt så borde de andra fått det nu, men ingen visat tecken på det.

Vet. trodde att de har att göra med att hans kropp nu håller på att balansera om sig efter att han börjat få "riktig" foderstat och bättre mat.

Så vad tror ni. Kan det vara näringsbrist, kan det bero på att hans kropp fick en chock när han började äta "rikigt" jag var försiktig eftersom han såg ut som han gör, finns det svampinfektioner som ej smittar till andra. Eller vad kan det vara..

Funderar på om ett skrapprov trots allt vore på sin plats, eller om jag skall vänta ut honom en stund till..

MVH/
 
Sv: Äcklig som attan och stora hudproblem..

Vi har ett liknande problem med en av våra hästar. Han har satt vinterpäls men för tre veckor sedan började han tappa en massa päls igen. För en vecka sedan var han så tunnhårig så han hade kala fläckar.Vi har både avmaskat och loppbadat honom o ingen annan häst i stallet har några problem.Vi ändrade även foderstaten om det var någon form av allergi. Nu har han blivit lite bättre och fick höra av veterinären att det kan vara en reaktion på koppar. Om hästen har haft brist på koppar och sen får koppar i maten börjar de släppa en massa päls innan det stabiliseras.
 
Sv: Äcklig som attan och stora hudproblem..

Såg ett program om hundar för ett tag sedan och där var en hund, som efter omhändertagande tappade pälsen när den fick korrekt foder. Den var kraftigt undernärd, det såg ut som en valp men visade sig vara 1,5 år. Mao, hundar kan tydligen tappa pälsen vid kraftig undernäring.

Det finns en ohyra som är svår att se, och det är den röda höns lusen, den gömmer sig i dagsljus. Vet inte hur den behandlas, men tror mig ha hört att switch pour on tar den.

B-vitamin borde väl åtminstonde hjälpa till med återväxten? Vet inte om du ger det...
 
Sv: Äcklig som attan och stora hudproblem..

OM detta med koppar stämmer så KAN det vare en orsak.. Tror inte han fått så mkt. av mineraler innan han kom till mig.

Det började han få direkt men eftersom han reagerade som han gjorde även om det stannade upp lite efter ca två -tre veckor + lite annat som inte tog sig som det skulle så fick han påbörja intag av feraton vilket ju också innehåller koppar och då satt det fart igen regält och värre än innan, när jag tänker på förloppen.. Så det kanske är svaret på problemet, för nu har det stabiliserats efter två veckor och blivit bättre på alla vis.

B-vit får han också sedan en vecka tillbaks nu.

Troligen så var han i sämre skick än jag kunde ana och då är klart att förändingar blir stora. Men nu hoppas jag att det vänt eftersom han ändå blivit så pass mkt. bättre på den vecka som nu varit.

MVH/
 

Liknande trådar

V
Hästvård Lite info vad man kan vara uppmärksam på: Min ena häst började under försommaren att få som skorpor i huden, liksom små sår, man...
Svar
15
· Visningar
13 668
Senast: racerkorv
·
Hundhälsa Min 3åriga hane har haft problem med huden till och från i ett år nu. Han får hela ryggen och sidorna full med skorpor och krustor som...
Svar
13
· Visningar
3 040
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp