Bukefalos 28 år!

Ännu en rastråd!

Jag har två heeler - vad vill du veta:) Helgalna, mycket fart och fläkt, föriga, föremålsintresse, otroligt lättlärda och vill lära sig och jobba. Dock tuffa hundar som inte alltid accepterar främmande hundar utanför flocken. Fungerar dock väldigt bra med hundar dom lärt känna. Otroligt roliga hundar, men inte alltid tysta - men där skiljer det sig en hel del mellan individer ;)

Kul! Hur är det med hälsan inom rasen? Har dom mycket jakt i sig? Vi har två kaniner, så det underlättar ju med raser som inte känner för att äta upp dem. ;)
 
Jättefina hundar! :) på vilket sätt har dom mer humör? Envishet/egna åsikter?
Dom ifrågasätter mer och vill gärna vara med och tycka saker. I mina ögon en lite roligare hund :) Blir du sur och irriterad så tycker hoffen att då kan du ju vara det och försöker sällan fjäska in sig. Brukar jämföras med en persika, mjuk på utsidan med en stenhård kärna.

Av det jag sett så ser jag ingen direkt skillnad på hur en vit herdehund och en hovawart är med och runt andra okända hundar. En del funkar med alla, en del med några och en del med inga.
 
Kul! Hur är det med hälsan inom rasen? Har dom mycket jakt i sig? Vi har två kaniner, så det underlättar ju med raser som inte känner för att äta upp dem. ;)

Det är över lag en mycket frisk och långlivad ras. Patella luxation förekommer, men de allra flesta uppfödarna är noga med att enbart avla på helt fria hundar. Vad gäller jakt, så finns det ja - min ena skulle gladeligen döda den kanin som kom in i mitt hus och det snabbt. Den andra skulle nog mest leka. Rasen är ju liten och det kan skilja mycket mellan både personlighet och utseende, men i grunden är den ju en gård-och vallhund. Till för att hålla skadedjur borta och att fösa hem korna.

Mina två är i varsin ände av skalan. Den äldre skulle nog helst av allt vilja bo i en ladugård och fånga råttor hela dagarna - då skulle hon vara helnöjd. Underbar med framförallt barn och pensionärer (dom är inte lika snabba att fly från hennes pussar). Den andra är vallhund uti klospetsarna med allt vad det innebär. Blixtsnabba reaktioner, förig till tusen, älskar att arbeta och har en mental förmåga att hålla på oändlighet. Hon skulle gladeligen tillbringa sitt liv på en träningsplan med allt som finns att göra. Älskar träna, älskar att klättra och hoppa (skulle bli en utmärkt agilityhund om matte kunde springa....helsyskon utmärker sig på tävlingsbanorna), superduktig på att spåra osv. Nu gör vi saker enbart för husbehov och för att det är kul, då jag själv inte har tävlingsambitioner - men även om hon är väldigt mycket hund, så är hon otroligt rolig. Supersmart, men har en del nerver "utanpå" :)
 
Det är över lag en mycket frisk och långlivad ras. Patella luxation förekommer, men de allra flesta uppfödarna är noga med att enbart avla på helt fria hundar. Vad gäller jakt, så finns det ja - min ena skulle gladeligen döda den kanin som kom in i mitt hus och det snabbt. Den andra skulle nog mest leka. Rasen är ju liten och det kan skilja mycket mellan både personlighet och utseende, men i grunden är den ju en gård-och vallhund. Till för att hålla skadedjur borta och att fösa hem korna.

Mina två är i varsin ände av skalan. Den äldre skulle nog helst av allt vilja bo i en ladugård och fånga råttor hela dagarna - då skulle hon vara helnöjd. Underbar med framförallt barn och pensionärer (dom är inte lika snabba att fly från hennes pussar). Den andra är vallhund uti klospetsarna med allt vad det innebär. Blixtsnabba reaktioner, förig till tusen, älskar att arbeta och har en mental förmåga att hålla på oändlighet. Hon skulle gladeligen tillbringa sitt liv på en träningsplan med allt som finns att göra. Älskar träna, älskar att klättra och hoppa (skulle bli en utmärkt agilityhund om matte kunde springa....helsyskon utmärker sig på tävlingsbanorna), superduktig på att spåra osv. Nu gör vi saker enbart för husbehov och för att det är kul, då jag själv inte har tävlingsambitioner - men även om hon är väldigt mycket hund, så är hon otroligt rolig. Supersmart, men har en del nerver "utanpå" :)

Förutom jaktlusten så låter det faktiskt som en ras som skulle kunna passa oss. Är dom lätta att ha lösa eller sticker dom efter vilt om tillfälle ges?
Praktisk storlek också, och skulle matcha vår corgi rätt fint. ;)
 
Dom ifrågasätter mer och vill gärna vara med och tycka saker. I mina ögon en lite roligare hund :) Blir du sur och irriterad så tycker hoffen att då kan du ju vara det och försöker sällan fjäska in sig. Brukar jämföras med en persika, mjuk på utsidan med en stenhård kärna.

Av det jag sett så ser jag ingen direkt skillnad på hur en vit herdehund och en hovawart är med och runt andra okända hundar. En del funkar med alla, en del med några och en del med inga.

Tack för infon, vi får fundera vidare! :)
 
Förutom jaktlusten så låter det faktiskt som en ras som skulle kunna passa oss. Är dom lätta att ha lösa eller sticker dom efter vilt om tillfälle ges?
Praktisk storlek också, och skulle matcha vår corgi rätt fint. ;)

Min ena kan dra iväg på små snabba spårrundor om jag har henne lös på vissa ställen (jag vet vart dom djurstråken går, så där är hon kopplad...), medan den andra håller sig helt nära hela tiden. Heelern är känd för att hålla sig nära sin familj :) Jag har mina i koppel i området eftersom jag bor tättbebyggt med mycket barn som kutar omkring (och mycket katter och hundar i området) - men den ena är alltid lös i skogen och över fälten och skulle aldrig drömma om att ge sig iväg från mig. Den andra är lös på de flesta ställen där med, men jag kopplar henne på vissa viltstråk som jag vet vart dom finns. Hon har jakt i sig, men skulle ändå aldrig dra mer än en bit över t ex ett fält efter ett spår (spåret är nog roligare än själva djuren - hon är liten och väldigt medveten om att hon inte hinner ikapp något ändå). Mest älskar dom att gå längst med ån och leta sorkar bland sorkhålen, men ingen har lyckats fånga någon - det är momentet som är roligast :) Min mest föriga skulle säkert kunna springa några meter efter ett rådjur om det sprang upp ett framför henne, men hon vänder direkt när jag ropar då det betyder kul och för henne är leksaker viktigare än något djur i världen.

En attans rolig ras, men med mycket skinn på näsan och är bara noga med med familjedjuren och att man gillar deras temperament, så är det mesta vunnet :) Temperamentet är ju i högsta grad ärftligt och är föräldrarna "lugnare" av sig, så blir troligtvis även avkommorna det.

Vad gäller jaktlust förresten, så upplever det flesta att tikar har mer jaktlust än hanar och det kan nog säkert stämma :) Har själv bara tikar än så länge, men jag ska tänka på det den dagen jag även har en hane :D
 
Har kommit på ännu en ras - lancashire heeler! Någon här med erfarenhet av dem?
Jag har två heelers. Fantastiska hundar. Pigga, krya och väldigt arbetsvilliga. Man kan inte ha en mer komplett ras.
Min tik jagade kaniner som valp men det skulle hon inte göra idag. Hon går lös på gården tillsammans med höns och katter. Min 13-månaders hane har mer jakt i sig men han är alltid lös när vi är ute och går i skogen eller liknande. Vid vår gård går det några större vägar så jag vill helst inte ha honom lös på gårdsplanen än då han inte är så gammal och lusten att upptäcka är stor. Däremot tror jag aldrig att han skulle dra utan att komma tillbaka, det är bilarna jag är rädd för.

De är fantastiskt träningsvilliga och otroligt lättlärda. En underbar ras helt enkelt. :D
 
Senast ändrad:
Jag älskar, älskar heelern. Det är en väldigt heterogen ras, så det är viktigt med kommunikation med uppfödaren och att följa linjerna lite om du vill ha en viss mentalitet. Som russinbulle skriver så finns det heelrar på hela skalan - soffpotatis, jaktälskare, träningsnarkoman. Hälsomässigt är de tack och lov ganska friska - patellaluxation finns, som redan påtalat, och det är något som rasklubben bevakar och undersöker om det kan höra ihop med chondrodystrofin då dvärgväxten kan ge deformationer på benen.

Min är en arbetsmaskin av rang, helsyskon till russinbulles yngre. Förarvek och förig, det finns inget viktigare i världen än matte. Vill vara näranära närhelst det är möjligt, älskar farten och öset i agilityn. Lite melodramatisk, reagerar gärna stort (t ex om jag råkar trampa honom på tassarna...) men avreagerar fort och bygger liksom inte på sig rädslor. Är uppflyttad till klass 3 i agility, freestyle och heelwork.

Han har en hel del vall som framför allt märks i lekar men också i hur han bemöter vilt (vill kontrollera, inte jaga). Han kan dra en bit på hare för att försöka stoppa den, men inte utom synhåll, och rådjur verkar han vara lite rädd för. Spårar gärna lite, men drar inte på egna äventyr som min shiba skulle göra om hon var lös. Han går lös i princip överallt i skogen och även på en del cykelvägar då han har lärt sig att hålla sig på sin sida. Hatar dock katter och vet inte om han skulle gå på om han någon gång kom ikapp.

Däremot finns det en hel del skärpa i de häftiga arbetsamma heelrarna, och min har både vakt och reservation mot människor (är faktiskt bättre med hundar även om han är mån om sina gränser liksom). När han träffat någon tre gånger och den uppfört sig, då är den accepterad.

Det finns också ljud i rasen, även om jag inte upplever att heelern skäller "för att". Min vaktskäller och ger frustrationsskall när han tycker att jag är otydlig i träningen.

Jag visste inte hur mycket man kunde älska en hund förrän jag mötte stökiga, brötiga, intensiva och underbara Norrie.
 
@dpmatte och @Christensen1 - har inte träffat någon västgöte, väldigt ovanlig ras häromkring. Hur skiljer dom sig från exempelvis corgin?
Jag upplever västgöten som piggare än cardiganen. Skälligare men mer lättarbetad och lättare att motivera. Det finns HD i rasen men de jag träffat har inte haft ont. Västgöten har kortare rygg i förhållande till cardiganen. Möjligen påverkar detta eventuell smärta/ickesmärta.
 
Bättre sent än aldrig..
Har två vita, och de är allt annat än dåliga mentalt.
När man vet var man ska leta så får du en kanonhund, och jag vet var man ska leta.
Eller, idag är det faktiskt så att det nästan är enklare att säga var man INTE ska leta, för överlag är mentaliteten betydligt bättre än för 10år sen.
PMa mig gärna med fler frågor, jag kommer svara och kan även tipsa dig om uppfödare.
Hinner inte skriva mer just nu bara :)

Då framtiden för vår lilla hund är väldigt oviss p.g.a. trassel i ena höften, så har jag börjat nosa på tanken att skaffa en till. Hade hoppats kunna prova på lite av allt med lilleman, men som det ser ut nu kommer han inte att hålla för några fartigare aktiviteter. :( Nästa hund blir nog inte aktuell förrän 2015/2016, men har ändå börjat fundera lite på olika rasalternativ och kommer ta god tid på mig för att hitta rätt kombination. Ni bukare brukar ju vara duktiga på att komma med inputs, så jag hoppas ni har några rastips till mig också! :)

Mina önskemål:
- frisk och sund!
- bra mentalitet
- arbetsglad, men ingen arbetsnarkoman. Tydlig av och på- knapp.
- lagom stor (gärna runt 10-40kg)
- följsam och lätt att ha lös
- will to please
- ingen eller lite pälsvård

Vi kan erbjuda:
- (i dagsläget) boende i radhus på landet, eventuellt på gård inom närmsta åren
- regelbunden träning (agility, lydnad, spår intresserar mig mest)
- mycket utevistelse, skogspromenader och stallhäng

De raser jag snöat in mig på just nu är kh collie och vit herdehund, så om någon här har någon av dem får ni gärna dela med er av erfarenheter! Men är öppen för alla förslag så shoot, vad tror ni skulle passa oss? :)
 
Bättre sent än aldrig..
Har två vita, och de är allt annat än dåliga mentalt.
När man vet var man ska leta så får du en kanonhund, och jag vet var man ska leta.
Eller, idag är det faktiskt så att det nästan är enklare att säga var man INTE ska leta, för överlag är mentaliteten betydligt bättre än för 10år sen.
PMa mig gärna med fler frågor, jag kommer svara och kan även tipsa dig om uppfödare.
Hinner inte skriva mer just nu bara :)

PM:at dig! :)
 
Tack för all utförlig info om heelers! :bow: Om någon har tips på uppfödare och/eller intressanta omplaceringar så är ni mer än välkomna att pm:a mig! :)
 
Tack för all utförlig info om heelers! :bow: Om någon har tips på uppfödare och/eller intressanta omplaceringar så är ni mer än välkomna att pm:a mig! :)

Kolla klubbens sida - det finns en del spännande kombinationer gjorda bland väntade kullar :) http://lancashireheeler.se/valpar.php
Jag väntar själv förhoppningsvis en kull om 6 veckor (tror hon är dräktig), men hon lär troligtvis inte få speciellt många valpar om hon är som sin mor och jag har en del intressenter (fast enbart tikar) - kommer själv ev behålla en hane om det blir någon (jag har inte lagt in annons på klubbens sida än). Svårt att veta vad du söker - berätta mer om vad du vill ha för mentalitet och vad du vill göra. Vill du ha en med superfart och har tävlingsambitioner eller vill du ha en superhärlig sällskapshund, men inga krav på tävling. Lättare att råda om man vet i vilken ände av heeler-skalan du söker ;).

Vad gäller omplaceringar så råder jag dig att ringa till valphänvisaren. Hon kan veta om någon som inte finns på hänvisning på klubbens sida, men som kanske ska omplaceras om rätt hem "dyker upp".
 
Bättre senare än aldrig....
Norsk Buhund är en mycket trevlig aktiv trevlig ras.
Har en som är 15 år och i princip aldrig varit sjuk.
I hennes ungdom var hon med på scoutaktiviteter titt som tätt och kunde vara lös hela tiden, hade
fantastisk koll på sin "flock", som kunde va 50 personer....
Pm:a om du vill veta mer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 841
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp