Bukefalos 28 år!

är det fel att inte tvinga fram en avvänjning?

A

amandaWvW

Mitt travarsto nedkom med ett stofol efter en russhingst for tre ar sedan, vi fick stoet ovetande om hennes gravidiet, och hade aldrig planerat for nagon avel.
Hur som helst, vi har inte tvingat isar stoet och unghasten utan latit dem ga ihop, folet diade nan gang da och da fram till minst tvaarsdagen, bade sto och unghast holl en normal vikt och tycktes trivas utmarkt ihop. Folet ar numera mycket sjalvstandigt och sjalvsakert.
Jag vet att manga har en del att invanda mot detta och skulle garna vilja hora lite asikter.
 
Sv: är det fel att inte tvinga fram en avvänjning?

Jag säljer mina föl så det är omöjligt att ha dom ihop i 2 år.
 
Sv: är det fel att inte tvinga fram en avvänjning?

Jag skulle själv aldrig göra så med sto och föl. Mina skiljs åt när fölet är runt sex månader gammal. Efter avvänjningen har de kunnat gå ihop utan att bry sig om varandra.
 
Sv: är det fel att inte tvinga fram en avvänjning?

Jag skulle aldrig låta sto o föl gå så länge ihop eller föl är ju dumt att säga det är ju en unghäst idag.
 
Sv: är det fel att inte tvinga fram en avvänjning?

Om ingen av dem tagit skada av det och fungerar normalt självständigt är det säkert inget fel.

Däremot kan man nog diskutera hur "naturligt" det är, för det gamla fölet skulle ha vants av på naturlig väg vid stoets nya dräktighet och inte efter 2 år. Vilda ston går nog sällan tomma.

Jag har träffat ett par hästar som inte blivit avvanda, och de har inte heller varit det vid 3-4-årsåldern. De var närmast farliga jättebebisar som skrek efter mamma hela tiden...:crazy:
 
Sv: är det fel att inte tvinga fram en avvänjning?

Mitt halvblodssto gick ihop med sin mamma så länge mamman levde, och det var i sju år! Jag hade dem skilda åt på nätterna från och med den första vintern, men dagtid gick de alltid tillsammans. Fölet/unghästen diade så länge mamman tillät det, tror det var i drygt ett år.

Nu är mamman borta sedan två år, men hennes föl - alltså nu nio år gammal - är en mycket trevlig, självständig och lätthanterad häst.

Så, nej, för min häst har det absolut INTE varit några problem med att inte tvinga fram en avvänjning.

Och tydligen inte för din heller!
 
Sv: är det fel att inte tvinga fram en avvänjning?

Däremot kan man nog diskutera hur "naturligt" det är, för det gamla fölet skulle ha vants av på naturlig väg vid stoets nya dräktighet och inte efter 2 år. Vilda ston går nog sällan tomma.

Jag har hört att vilda ston INTE har föl varje år, snarare vartannat. :confused:

Immer
 
Sv: är det fel att inte tvinga fram en avvänjning?

Om ingen av dem tagit skada av det och fungerar normalt självständigt är det säkert inget fel.

Däremot kan man nog diskutera hur "naturligt" det är, för det gamla fölet skulle ha vants av på naturlig väg vid stoets nya dräktighet och inte efter 2 år. Vilda ston går nog sällan tomma.

Jag har träffat ett par hästar som inte blivit avvanda, och de har inte heller varit det vid 3-4-årsåldern. De var närmast farliga jättebebisar som skrek efter mamma hela tiden...:crazy:

hur gick det sedan nar de blev avvanda? lamnade det nagra permanenta spar pa hastarnas psyke? missad de nagot i uppvaxten, sa att saga?
 
Sv: är det fel att inte tvinga fram en avvänjning?

om "fölet" är självständigt och funkar bra utan sin mamma så ser jag inga problem med det hela. Vet ett annat sto och fölpar som inte blivit avvanda från varandra och de två är inga probem idag.
Däremot finns det ju hästar som tex min dam.
Hon var fem när jag köpte henne och hade gått med en annan häst i hela sitt liv och det var mamman...
och hon är inte alls lätt att ha att göra med, extremt flockbunden när hon kom till mig då det var första gången hon lämnat modern.
Hon hade heller ingen som helst aning om hur man kommunicerade med de andra hästarna, eller hur man lekte och rasade runt i hagen.
När de andra hästarna busade stog hon bara och såg ut som ett frågetecken.
plus att människorna som hade henne inte hade hanterat henne något så hon var jättesvår med människor.

nu ett halvår senare är hon bättre. och börjar komma ikapp de andra hästarna på den sociala biten.

så jag vet inte om jag skulle våga låta häst och mamma gå tillsammans så länge, iaf inte om det inte fanns en större flock de kunde gå med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp