Är det här vettigt?!

F

forlana

Jag måste bara få skriva av mig lite..

Såhär är det. Vi har våra hästar i en sommarhage och på andra sidan vägen finns det ett stall med en paddock. (Vi har stått uppstallade där för ett tag sen, och redan då var det bråk mellan oss och stallägaren.. Till saken hör också att hon är VÄLDIGT speciell och letar efter fel hon kan påpeka och så. Och det är det inte bara vi som tycker, mängder av hästar har flyttat därifrån för att dom inte har gillat stallägaren och så.) Nu är det så att jag frågade, på ett mycket trevligt sätt, om jag kunde få låna paddocken och betala 40 kr per gång. Nej blev svaret, med motiveringen att "din häst har stått på ett stall där det nu är kvarka." Visst, då kan jag väl förstå att hon inte vill ha oss där, även fast jag flyttade min häst två månader INNAN kvarkan bröt ut.

Sen visade det sig att det inte var kvarka, utan bara en vanlig förkylning som gick mellan hästarna i det stallet. Så jag frågade igen om jag kunde få låna paddocken, jag tänkte att jag ju inte haft min häst i det smittade stallet på två månader och det inte var kvarka, och min pålle var frisk, men nej. Det gick absolut inte, "jag vill se hur sjukdomen utvecklas.".

Sen blev stallet där förkylningen gick friskförklarat och jag frågade ännu en gång om jag fick låna paddocken. Inget svar. Frågade igen, (via sms alltså, träffar inte människan i fråga) inget svar.

Då fick det vara tyckte jag, har hon inget vett att ens svara och komma med (enligt mig) dåliga bortförklaringar, nej, då fick det va. :mad:

Fick nu höra av min syster som hade frågat om hon fick komma och sko sin häst där (har sin ponny i samma hage som min häst), men nej, det fick hon absoluuuut inte. Varför? Jo, för att min häst hade STÅTT på "förkylningsanläggningen" när det pågick, och så hade hon sett att jag hade åkt iväg med min häst några gånger. 1. Jag hade flyttat min häst TVÅ MÅNADER INNAN förkylning bröt ut, vilket jag sagt till henne ett flertal gånger. 2. EEEEEH? Så hennes hästar och dom som står där åker aldrig iväg då eller?! Precis när man misstänkte kvarka i ett annat stall så tog hon in en NY häst till sitt stall...

Är det här ett rimligt betéende? Själv tycker jag att det är fruktansvärt barnsligt och larvigt gjort av denhär stallägaren! :mad: Min häst har inte haft någon som helst kontakt med någon smittad häst, och det där med att jag åkt iväg var bara såååå fjantigt, hennes hästar och inhyrningar åker fanimig (ursäkta franskan) också iväg!!

Har hon rätt, eller är hon bara fruktansvärt omogen?
 
Sv: Är det här vettigt?!

Varför skulle hon låna ut sin paddock och sitt stall till er?:confused:

Jag skulle inte tycka att det var värt 40 kr/gången, om jag hade en bra paddock.

Bara för att man äger nåt betyder inte det att det ska lånas ut hit och dit...
 
Sv: Är det här vettigt?!

Men det har jag inte sagt heller?

Det står på hennes hemsida att man GÄRNA får låna paddocken, om man betalar 40 kr per gång.

Hon har tillochmed sagt att vi får låna paddocken.. Dock så var det förra sommaren, så klart man frågar innan?
 
Sv: Är det här vettigt?!

om ni har bråkat mycket med stallägaren innan så kanske hon bara skyller på det, och vill egentligen inte ha dig där pga personliga skäl. visst ja tycker det är omoget, man kan inte lösa något om hon inte vill prata om det.
hoppas du hittar en annan paddock att rida i (det kanske är lika bra, om det ändå bara blir bråk?)
 
Sv: Är det här vettigt?!

Men det har jag inte sagt heller?

Det står på hennes hemsida att man GÄRNA får låna paddocken, om man betalar 40 kr per gång.

Hon har tillochmed sagt att vi får låna paddocken.. Dock så var det förra sommaren, så klart man frågar innan?

Men då är det väl bara att inse att hon inte vill ha er där?
Jag skulle inte heller tycka det var värt 40 kr i paddockavgift om det kom in smitta i mitt stall.

Hon har sin fulla rätt att välja vilka som får hyra paddocken.
 
Sv: Är det här vettigt?!

Tack! Det var det jag ville veta, om det bara var påhitt pga av personliga skäl, eller om det verkligen låg något i det hon sa! :)
 
Sv: Är det här vettigt?!

Du lyssnar ju inte på vad jag säger.

Det jag undrar var om det låg något i det hon sa, eller om det bara var påhitt för att slippa ha oss där.
 
Sv: Är det här vettigt?!

Hon vill antagligen inte ha er där och hittar på detta som ursäkt. Antar att hon inte svarar på ditt sms tredje gången för hon tycker du borde fatta vinken.
Det är väl lite omoget att bete sig så men jag hade ju också hellre hittat på en ursäkt än att säga, nej jag tycker inte om dig och sen hade det blivit massa diskussioner. Om det nu är anledningen. Är lite konflikträdd :P

Hade det varit så att man var rädd om ridbanan hade man ju sagt det.
 
Sv: Är det här vettigt?!

Du lyssnar ju inte på vad jag säger.

Det jag undrar var om det låg något i det hon sa, eller om det bara var påhitt för att slippa ha oss där.

Det behöver inte alls vara påhitt.

Tror hon att era hästar kan bära på smitta så förstår jag att hon inte vill ha dit er.
Det behöver inte bero på elakhet.
 
Sv: Är det här vettigt?!

Personligen så skulle jag tro att det hela handlar om att hon helt enkelt inte vill ha dig och din syster med hästar där... antagligen så är det pga av era konflikter.... vilket hon iof är i sin fulla rätt att avgöra... bara för att man har en notis om uthyrning är man inte skyldig att ställa upp på "vem som helst" ... man kan efter eget tycke välja vilkja som får nyttja ens egendom... sen kan man ju debattera hur omoget vissa saker är... men det är ju en annan fråga... ni lär nog få "digga läget" och leta nått annat..:laugh:
 
Sv: Är det här vettigt?!

Men varför ringde du inte istället för att SMS ? Vill man något kan jag tycka att det är bättre att prata med varandra en Sms a ?

Men jag kanske är gammamodig ;) Mia
 
Sv: Är det här vettigt?!

Vissa människor är ju lite överdrivet rädda för smitta och ibland så har dom lite konstigt beteende.

Min ponny fick tex inte träffa grannens hästar för dom hade fina tävlingsponnyer och han kom från en ridskola så då kunde han nog han nån smitta med sig :grin:
Detta irrationella tänkande hängde med i alla år som vi hade ponnyerna (10år).
Jag var välkommen i mina stallkläder, vi fick låna paddocken hur mycket vi ville men hästarna fick inte träffas :confused:

Det är bara att acceptera att hon inte vill ha dit er, det är ju hennes anläggning.
 
Sv: Är det här vettigt?!

Vi har stått uppstallade där för ett tag sen, och redan då var det bråk mellan oss och stallägaren..
Jag vet ju inte hur smittorisken såg ut i detta fall, men det skulle definitivt inte vara värt 40 kr om det fanns den minsta risk för smittsam sjukdom!

Och om det är någon som bråkat med mig och dessutom snackar skit om mig på internet så skulle inte jag heller vara särskilt sugen på att hyra ut min anläggning... :crazy:
 
Sv: Är det här vettigt?!

Varför skulle hon låna ut sin paddock och sitt stall till er?:confused:

Jag skulle inte tycka att det var värt 40 kr/gången, om jag hade en bra paddock.

Bara för att man äger nåt betyder inte det att det ska lånas ut hit och dit...

:bow:

*tiotecken*
 
Sv: Är det här vettigt?!

Hon vill inte ha er där. Respektera det.
 
Sv: Är det här vettigt?!

Hon verkar ju vara en väldigt knepig människa då många haft problem med henne, och knepiga människor bör man helst inte ha något att göra med om man inte måste. Jag tror definitivt hon hittar på den där anledningen, om era hästar står i hagen mittemot paddocken så tror jag de smittar lika mycket som om de skulle befinna sig i den. Antar att de rider förbi på vägen utanför er hage också eller vågar de inte det? Hur som helst så har många människor svårt för uppriktighet och väljer den enkla vägen i livet och sticker huvudet i sanden så lika bra att låta dessa vara i sådana här fall.
 
Sv: Är det här vettigt?!

När folk säger att en stallägare är knepig kan det ju bero på att hon är det, men det kan oxå bero på att hon kanske är trött på folk som inte följer regler, som "lånar" saker utan att fråga mm mm.
Nu vet ju inte jag och alla andra hur det ligger till med det utom att ni tydligen bråkat med varann tidigare.

Att hon inte vill låna ut paddocken är ju hennes business. Sen om det är omogenhet eller att hon helt enkelt inte gillar dej pga av andra saker spelar ju ingen roll. Hennes stall och hennes paddock.

Det enklaste är att ha eget eller hålla sig vän med de man vill låna av.

Och ingen här kan ju veta varför hon inte vill låna ut heller.
Kanske ni misskött er och snackar skit om henne och ni lär ju inte få låna nåt mer om hon läser detta heller.
 
Sv: Är det här vettigt?!

tycker som de andra. Det är tyvärr bara att inse att ni inte är välkommna där.
Trist men sådant får man acceptera.
 
Sv: Är det här vettigt?!

Hon behöver inte vara "rimlig", inte heller komma med ursäkter som är vettiga. Det är hennes anläggning och iom det så har hon sin fulla rätt att besluta vem som får vistas där, även om det innebär att hon skiljer på "folk & fä".

Släpp det helt enkelt, oavsett vad du anser är rimligt eller inte så är du inte välkommen hos henne helt klart, end of discussion..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 412
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 065
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 674
Senast: bobbbo
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp