När det gäller flyget så är ju en väldigt stor del av flygningarna cargo - framförallt laster av billiga varor från Kina. Jag brukar påpeka det här då och då och menar inte att det ena utesluter det andra, men ändå. Kollar jag i skrivande stund min app med samtliga registrerade flygplan på himlen just nu, är en enorm del just cargo. Air China flyger över oss med, jag vet inte hur många stora flygplan (de flesta 747:s) varje dag. Hela tiden. Om vi ändrade vår konsumtion till att acceptera närproducerade varor, låta dem kosta lite mer, skulle vi slippa väldigt mycket fraktflyg - och en hel del annat otrevligt ovanpå det.
Jag ser hellre en rejäl minskning av fraktflyget från Kina, fyllt med billiga konsumtionsvaror, än att människor inte ska åka på semesterresa en gång om året - eller vart tredje. Den galna konsumtionen orsakar miljöproblem på alla möjliga sätt.
Igen - jag menar inte att vi inte ska fundera ett varv till innan vi bokar flyg istället för tåg, men ändå. Ska man skamma människor för deras semesterresa, kan man skamma över köp av billiga varor från Kina också.