Bukefalos 28 år!

Akut sämre demens - vad göra?

Mamma ringde och väckte mig i morse vid 9-snåret, men jag var för groggy för att hitta mobilen. :o Lite senare ringde en sköterska och frågade om jag hade tagit med mig mammas pass och kontokort, för mamma trodde att hon blivit bestulen. Och det hade jag ju. Igår. Som mamma bad mig om att göra.

Ringde upp mamma och fick en lång, arg och ledsen harrang i örat om HUR kunde vi överge henne där, VARFÖR tog vi inte med henne hem, hon mår så dåligt och tänker hoppa från fönstret för havet är i alla fall vackert, och när är båten framme? O_o

När hon greppat att hon inte alls var på en båt utan på ett sjukhus ville hon genast bli utskriven. Övertalade henne om att det är bäst för henne själv om hon stannar kvar, men tror inte hon kommer komma ihåg det så länge. Jag körde samma övertalningssnack tre gånger på en kvart. Nu är jag rädd att hon blir utskriven bara för att hon insisterar på det. Kan det bli så? Kan jag göra något för att stoppa det?
 
Mamma ringde och väckte mig i morse vid 9-snåret, men jag var för groggy för att hitta mobilen. :o Lite senare ringde en sköterska och frågade om jag hade tagit med mig mammas pass och kontokort, för mamma trodde att hon blivit bestulen. Och det hade jag ju. Igår. Som mamma bad mig om att göra.

Ringde upp mamma och fick en lång, arg och ledsen harrang i örat om HUR kunde vi överge henne där, VARFÖR tog vi inte med henne hem, hon mår så dåligt och tänker hoppa från fönstret för havet är i alla fall vackert, och när är båten framme? O_o

När hon greppat att hon inte alls var på en båt utan på ett sjukhus ville hon genast bli utskriven. Övertalade henne om att det är bäst för henne själv om hon stannar kvar, men tror inte hon kommer komma ihåg det så länge. Jag körde samma övertalningssnack tre gånger på en kvart. Nu är jag rädd att hon blir utskriven bara för att hon insisterar på det. Kan det bli så? Kan jag göra något för att stoppa det?
Puh. Ingen aning. De kan förmodligen inte hålla henne kvar mot hennes vilja. Kan du prata med läkare/sjuksköterska?

Hoppas hon dragit båtsnackey även med personalen, det vore ju helt galet att skriva ut någon som är så desorienterad.
 
Stor kram! Detta är inte lätt!

Jag har inte läst hela tråden utan bara enstaka inlägg, och vill göra en liten input. Sjukvården/kommunen kan inte tvinga in din mamma på hem eller tvinga på dem hemtjänst... (Det kan däremot du som anhörig göra utefter din egen moral). Så oavsett vilken misär dom bor i så kan ingen vårdpersonal/biståndshandläggare tvinga dem/henne därifrån. Men dom kan absolut hjälpa till med att prata med din mamma för att försöka få henne att gå med på det :up: Och dom ska erbjuda hjälp också.
Detta är inte menat att vara otrevligt alls, utan vill bara uppmärksamma dig (och andra) på att inte vänta passivt på att vårdpersonal/kommunen ska förändra situationen. Som sagt, dom kan och ska hjälpa till, men nekar din mamma till hjälp så finns det ingenting dom kan göra.

Hoppas allt löser sig för er, ni verkar vara på god väg!
 
Puh. Ingen aning. De kan förmodligen inte hålla henne kvar mot hennes vilja. Kan du prata med läkare/sjuksköterska?

Hoppas hon dragit båtsnackey även med personalen, det vore ju helt galet att skriva ut någon som är så desorienterad.

Skriver ut gör dom nog inte, men dom kan inte hindra henne från att gå därifrån om hon bestämmer sig för det tyvärr, som du också skriver
 
Puh. Ingen aning. De kan förmodligen inte hålla henne kvar mot hennes vilja. Kan du prata med läkare/sjuksköterska?
Nu har jag pratat med sjuksköterska. De var helt på det klara med att mamma är helsnurrig, hon hade trott att hon var utomlands och pratat om att hon ville flytta tillbaka till Sverige. Jag frågade om utskrivning och de sa att de inte skriver ut henne när hon är så här virrig, men sa också att de så klart inte kan hålla kvar henne mot hennes vilja - eller i alla fall inte innan de gjort en "bedömning". Bedömningen är på G, och efter det kan hon eventuellt hållas kvar mot sin vilja ändå. Puh.

Berättade också för sjuksköterskan att hon pratat om att hon inte vill leva, och att hon sagt till mig att hon tänkte hoppa ut genom fönstret. Sköterskan verkade bli glad för informationen, hon tackade så mycket.

Alla läkare och sköterskor jag pratat med är bara helt fantastiska. Vilket jobb de gör, alltså!
 
Vad skönt att höra att det går "framåt" i allt detta @Stereo ! Hoppas på att allt blir till det allra bästa för dig och dina föräldrar i slutändan. All heder och styrka till dig!!
 
Vad skönt att de lyssnar på dig och är så förstående. :up:
Håller tummarna att allt löser sig till det bästa för er alla
 
Åh @Stereo ! Du är en sån där människa som det skulle behövas fler av i världen. Många, många fler.

Det märks så väl hur mycket du tycker om din mamma och jag blir imponerad av den respekt du visar henne hela tiden. Det är så fint, även om jag förstår att ni har det jävligt jobbigt och tufft nu.

Skönt att ni fått så bra bemötande hela tiden och att sköterskorna lyssnar på dig och tar både dig och mamma på allvar. Och så bra gjort av dig att se till att de får reda på vad hon tänker och säger till dig, då måste de ju ha henne kvar.

Jag kanske har missat det tidigare i tråden, men har det tagits prover på kalium? När min nära anhöriga hade katastrofala kaliumvärden blev hens demens mycket sämre på väldigt kort tid.
 
de sa att de inte skriver ut henne när hon är så här virrig, men sa också att de så klart inte kan hålla kvar henne mot hennes vilja - eller i alla fall inte innan de gjort en "bedömning". Bedömningen är på G, och efter det kan hon eventuellt hållas kvar mot sin vilja ändå. Puh.

Såklart, annars hade ju i princip ingen dement människa suttit på ålderdomshem, för ingen av de jag stött på när jag jobbade inom den typen av vård för länge sen ville ju vara där egentligen oavsett vilket stadium av demensen de var i.
 
Såklart, annars hade ju i princip ingen dement människa suttit på ålderdomshem, för ingen av de jag stött på när jag jobbade inom den typen av vård för länge sen ville ju vara där egentligen oavsett vilket stadium av demensen de var i.

Det där är ju en liten sanning med modifikation. Man får inte låsa demensboendena, de boende ska kunna ta sig ut om dom verkligen vill och kan, dvs man brukar ju ha kodlås för att komma ut. Kan man lista ut kodlåset så har man all rätt att gå därifrån, personalen får inte fysiskt hindra personen för då är det ett övergrepp. :) Du vet säkert detta men tänker på alla andra som läser i det tysta så det inte blir missförstånd. Det är ju inga brottslingar som sitter på boendena :)
 
Såklart, annars hade ju i princip ingen dement människa suttit på ålderdomshem, för ingen av de jag stött på när jag jobbade inom den typen av vård för länge sen ville ju vara där egentligen oavsett vilket stadium av demensen de var i.

Men det är ju ett helt annat läge. Stereomamma har inte ens en formell diagnos, hon är bara sjukhuspatient på geriatrikavdelning. Sådana tvångsvårdar man inte hursomhelst.
 
Hoppas verkligen att allt löser sig så bra det kan för både dig och din mamma, @Stereo !

Jag minns vårdkarusellen innan vi fick diagnos på pappa (för hans del hjärntumör) och sedan innan han fick komma till onkologen.
Han hade jobbat inom vården hela sitt liv så när de pratade med honom om sjukdom och sjukhus osv så kunde han liksom prata för sig själv trots att han var väldigt förvirrad egentligen. Han trodde också att han jobbade på en avdelning tex.
Han kände till lagar och saker och ting och hävdade att han inte var intagen på LPT (lagen om psykiatriskt tvångsvård) varpå de ringde mamma från sjukhuset och sa att han tänkte åka hem. När hon kom satt han i en taxi trots att hon sagt att han skulle vänta innanför dörrarna (och sagt det till den ansvarige hon pratade med på sjukhuset). Undrar vart han åkt om inte mamma kommit just då?

Sorry för halvt ot, minnena kommer åter.
 
Det där är ju en liten sanning med modifikation. Man får inte låsa demensboendena, de boende ska kunna ta sig ut om dom verkligen vill och kan, dvs man brukar ju ha kodlås för att komma ut. Kan man lista ut kodlåset så har man all rätt att gå därifrån, personalen får inte fysiskt hindra personen för då är det ett övergrepp. :) Du vet säkert detta men tänker på alla andra som läser i det tysta så det inte blir missförstånd. Det är ju inga brottslingar som sitter på boendena :)

Sant, men de är inte fria att gå ut i samhället och leva livet hur de vill direkt. Man kan inte handgripligen hindra dem från att rymma, men när de rymt så söks de rätt på och blir återbördade till hemmet igen oavsett om de säger sig vara på väg till usa, hem till lägenheten, hem till mamma eller what ever, så på så vis är det ju faktiskt ändå lite jämförbart med ett fängelse, även om att bo på ålderdomshem är för deras eget bästa med den/de sjukdomar de har som gör att de inte kan fungera alls ute i samhället på egen hand längre och inte för att de gjort något egentligen fel så att säga.

Även om Stereos mamma inte fått en formell diagnos än, så har de nog (förhoppningsvis) sett tillräckligt av hennes beteende för att bedöma att det är tämligen ohållbart att skicka ut henne på eget bevåg i samhället just nu och förhoppningsvis innebär det att det blir en skyndsam utredning av vad som orsakar hennes förvirrade tillstånd, för hon är ju en fara för sig själv (och i teorin baserat på vad hon säger även för sin man) enligt vad jag kan förstå.
 
Jag har ju ingen aning om hur det funkar i sverige, men hade ts mamma varit i min stad hade hon absolut kunnat bli intagen på sluten psykogeriatrisk avdelning mot sin vilja. Eftersom hon både hallucinerar och riskerar att använda sina mediciner på ett farligt sätt (samt "rymma" hemifrån på såna sätt som kan riskera hennes liv och hälsa, t.ex. i nattlinne mitt i vintern), så anses hon vara en fara för sitt eget liv, och om man vill vara riktigt petig kan man väl anse att hon också är ett hot mot maken med tanke på borrmaskinen o.s.v)

I min stad hade hon alltså tagits in på den avdelning där jag jobbade, för att först få diagnos, sedan medicineras, och sedan få plats på boende, avdelning eller hjälp i hemmet enligt anhörigas önskan.

Sorry för ot.
 
Jag har ju ingen aning om hur det funkar i sverige, men hade ts mamma varit i min stad hade hon absolut kunnat bli intagen på sluten psykogeriatrisk avdelning mot sin vilja. Eftersom hon både hallucinerar och riskerar att använda sina mediciner på ett farligt sätt (samt "rymma" hemifrån på såna sätt som kan riskera hennes liv och hälsa, t.ex. i nattlinne mitt i vintern), så anses hon vara en fara för sitt eget liv, och om man vill vara riktigt petig kan man väl anse att hon också är ett hot mot maken med tanke på borrmaskinen o.s.v)

I min stad hade hon alltså tagits in på den avdelning där jag jobbade, för att först få diagnos, sedan medicineras, och sedan få plats på boende, avdelning eller hjälp i hemmet enligt anhörigas önskan.

Sorry för ot.

Ursäkta galghumorn men jag tror att Stereo kan ta det: annonsen jag får upp i det här inlägget är för elstängsel ... :o
 
Men det är ju ett helt annat läge. Stereomamma har inte ens en formell diagnos, hon är bara sjukhuspatient på geriatrikavdelning. Sådana tvångsvårdar man inte hursomhelst.
Om hon anses vara en fara för sig själv kan hon givetvis hållas kvar oavsett diagnos. Jag har ett antal gånger varit på samma avdelning (psyk) som dementa. Vanligtvis ska de inte vara på den avdelningen men det har blivit så pga platsbrist.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 807
Senast: sjoberga
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 273
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 203
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 091
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp