Alla satans jävla fyrverkerier!

G

Gaia

Jag blir tokig! Grannen står mitt på dan UTANFÖR vår hästhage och smäller fyrverkerier!
Vi har en tävlingsponny som jag inte daltar med, men ändå är rädd om för han är så klumpig så att det är skrattretande. Sen har vi ett gammalt avelssto med gamla ben och mycket rörelser, och en inackodering som är gammal och trött. Skitkul att de blir uppskrämda. Skitkul att nån häst överhuvudtaget ska bli skrämd från vettet för att vi människor vill roa oss med miöjöfarligheter, som förmodligen är gjorda av barnarbetare!
Och så jäkla dumma i huvet att man gör det BREVID en hästhage?! :mad:
Jag menar, hur svårt är det att gå en bit och ställa sig nån annanstans?

Människors idioti borde inte förvåna mig längre, men det gör den faktiskt
Blir trött på all sådan skit.
Inatt sitter jag ute i stallet iallafall.

Ämnet borde upp till diskussion, och helst skulle ännu större restriktioner sättas vad gäller fyrverkerier.

Suck.
 
Ja vad ska man säga....jag kan hålla med om att det är oansvarigt av eran granne att skjuta precis brevid hage med hästar i men har ni pratat med dem om det??

Fyrverkerierna som säljs i sverige (i allafall av de större bolagen) köps från Kina. Jag är själv väldigt insatt i fyrverkeri tillverkningen för jag har en far som jobbat inom branchen i många år. Han är ca 3 gånger/år i Kina och kolla på tillverkningen mm och den är inte så hemsk som du vill få den att verka. Har du själv varit där och sett att det är barn arbete?? Vi har barnarbete i sverige oxå men här verjkar ingen tycka att det är så farligt! (ser nu att du iofs skrivit att de förmodligen är gjorda av barnarbetare men men!)

Jag tar hand om mina hästar precis som vanligt idag och kommer inte att dalta med dem bara för att det smäller det gör ju bara att de blir ännu räddare!

Då vill jag hellre ha bort tex tobak mm som är dödligt för oss som inte använder det men är i närheten av de som gör det.
Låt folk få smälla, men smäll bara riktiga fyrverkerier och gör det bara i nyktert tillstånd, då sker olyckor ytterstsällan.

Lite tankar från mig bara!
 
störd.

Man borde ju faktiskt fatta att hästar kan bli rädda för sånt...
Elelr att det kan börja brinna nånstans.
Vad som helst kan ju hända.

Dessutom är det störigt när folk smäller flera dagar innan...
I fredags höll dom på å smällde uppe i samhället samtidigt som jag red o min häst blev ju livrädd :p
Mitt i en galoppfattning oxå :mad: ;)

Nejmen man borde ju kunan tänka så långt iaf att man itne är inärheten av djur såvida det inte är ens egna o dom av någon anledning skulle tycka om det :crazy:
 
Försökte få några killar i min ålder att fatta det men de kallade bara mig för "tråkig biatch"( :rofl:) och smällde på även fat det var eftermiddag....suck...
 
Ja, usch! Jag är oxå väldigt less på alla dessa fyrverkerier.. Tycker man borde tänka sig för o inte stå o skjuta alldeles i närheten av djur som blir skrämda! :mad:
 
vi har åxå grannar som smäller smällare i eller utanför vår hage..men somn tur e bryr sig inte minar häst om det. de står bara å tittar... tycker det e bra att hästarna blir vana med smällare å sånt... :banana: :bump: :banana:
 
Varför inte säga till istället för att klaga här? det hjälper inte
 
Lät ju som en trevlig granne det där :p
Skulle nog ta ett allvarligt snack med denne person och tagit in hästarna.
De brukar alltid ta in hästarna lite tidigare på nyårsafton i stallet där hästen står för att de inte ska bli skrämda från vettet av smällare.
Men tänker inte grannen på att det kan bli något fel och fyrverkerierna flyger in i hästhagen och kankse kommer på någon häst ... ?

Aja jag fårstår inte hur en människa kan stå och smälla fyrverkerier brevid en hästhage, skulle inte tro att någon skulle komma på det här eftersom att de nästen stannar bilen (vissa stannar och väntar tills man ridit förbi) så fort de ser en häst när man är ute och rider eller promenerar med hästen men man vet ju aldrig, har hört av en som har häst i ett stall några mil ifrån stallet där hästen står att bilarna tutar på hästarna om de är ivägen och att de kör som galningar, men då är det väl bilägaren som får betala om hästen kickar i bilen och inte hästägaren eller? Har hört att det ska vara bilägaren som får betala men vet ej om det stämmer ... ?

jaja alla får ha en god fortsättning på det nya året också! :D
 
Kan inte på stå att jag har haft något djur som blivit skrämda av smällare.
Nyår 1990 satt jag och lyfte månadsgamla kattungar tillbaka upp i fönstret då dom trillade ner när alla katterna skulle se på nyårsraketerna.

Nyår 1999 smällde hela byn nästan alla sina raketer och smällare över stallet. Efteråt när vi tittade till hästarna undrade den gamla varför vi väckte dom. 2-åringen låg i boxen och sov och snarkade så det ekade. Inen rädsla där inte.

Fast det finns en i familjen som hoppar när det smäller, JAG...
 
Tja en bra ide är att ge hästarna något gott att mumsa på ute i hagen medans det smäller äpplen eller morötter tex. Till slut tror dom att en smäll betyder GODIS!

/KT
 
Håller med dig delvis i alla fall. Gillar att titta på fyrverkerier men skulle önska att varje kommun skulle anordna ett stort på torget ex vis istället för att kreti och pleti pangar i sin trädgård. Mina tre hundar blir inte rädda men väldigt stressade av fyrverkerierna och min unghäst blir mycket stressad. Förra året så hittade jag honom blöt av svett i sin box på morgonen efter nyårsafton och han hade trampat upp en "bana" i boxen. Jag kopplade inte först utan trodde att han hade fått kolik. Först någon dag senare såg jag en massa pappersskräp utanför hans boxfönster, det var delar av smällare som min halvbror med polare hade stått och smällt utanför. :mad: I år så bad jag snällt att de skulle hålla till långt ute på ängarna istället ( jag har inte hästen hemma hos mig )och det har funkat bättre. Han blev fortfarande lite stressad men inte alls på samma sätt. Men det är väl onödigt att ALLA ska smälla i varje stuga?? Tänk på djuren och tänk på alla som skadas varje år av raketer! :bow:
 
Förra året gick vi runt till grannarna och frågade hur dags de skulle börja skjuta raketer så vi kunde ta in hästarna på box. Vi ville åxo veta vilka grannar som skulle skjuta.

Så kom nyårsafton och plötsligt kl 18.00 hördes massor av smällar...javisst, och de skulle börja runt 23.00.

Då tar min far fram en laddbar strålkastare och lyser rakt på våra närmaste grannar som ser inget förutom ljuset som bländar dem :devil:...och sen får de höra :mad:...efter det pratade vi inte med våra grannar, för de sa mycket dumma och hemska saker som inte är förlåtligt...men det var värt det...efter ett halvår flyttar de och nu har vi nya och mycket trevliga grannar som står för vad de säger och som inte gärna skjuter raketer pga våra hästar...så detta året var en lugn nyårsafton och hästarna hade det lugnt och skönt.

Men jag skulle abslout anmäla dem, ring polisen och fråga vad gränsen går för fyverkeri skjutandet, har för mig att det är olagligt nu. :confused:
 
Är inte det olagligt nu? Eller har de inte fått tummen ur med den lagen än?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp