allergisk astma - Hur klarar du hundägandet?

B

Buppisen

Med risk för att bli påhoppad i stil med "du skulle ha tänkt efter innan" gör jag detta inlägg.

Vi skaffade en Golden för 7månader sedan även om vi visste att jag har haft sk barnallergi när jag var liten. Jag har dock inte känt av något från hundar, enbart från katter, och efter att ha besökt flera kennlar, sovit över hos folk med hund, etc, så beslutade vi oss för att skaffa hund.

OCh det har känts JÄTTEBRA! inga svullna ögon eller hösnuva som är mina klassiska allergitecken. Vi har badat vovva varannan vecka och aldrig låtit honom vara i sovrummet för säkerhets skull.

Men så började jag hosta i januari, en hosta som inte gick över. Gick till VC och fick diagnosen astma, vilket jag ALDRIG haft innan. Idag fick jag dessutom veta att jag är allergisk mot både häst och hund :cry:.. Häst och hund är ju mitt liv. (var träningsnarkoman innan men har pajat knät så jag kan inte längre gymma bort min tid som ersättning)

Har börjat med inhalator pulmicort (även bicanyl vid akuta symptom) som har tagit bort alla symptom. Enligt min fantastiska läkare kan jag ta denna medicin o leva symptomfri hela livet om jag har tur. Men andra säger ju precis tvärtom så jag blir ändå orolig.

Nu vill jag veta vilka andra här som har astma/allergi och ändå har hund/häst.

Det finns inte i min värld att omplacera hunden, inte så bra som jag mår idag iaf. Däremot kanske jag ska sluta ta med honom till jobbet och ha det som en fristad.

Sorry för långt virrigt inlägg. Som ni förstår är jag inte så lycklig idag...
 
Sv: allergisk astma - Hur klarar du hundägandet?

Jag har både allergi och astma.

Är faktiskt ordentligt allergisk mot det mesta i djurväg och även mot det mesta som finns ute i naturen, men jag käkar allermin när det behövs och mår i allmänhet bara bra :)
 
Sv: allergisk astma - Hur klarar du hundägandet?

åh vad underbart att höra att en hundtok som du är allergisk. Låter knäppt, men det ger mig hopp för en låååång hund/hästframtid!
 
Sv: allergisk astma - Hur klarar du hundägandet?

Jag är allergisk mot pälsdjur, björk och gräspollen.

Jag har två hundar som sover i sängen och två hästar som dock inte sover i sängen.

De gånger jag brukar känna av min allergi är när hästarna och hundarna fäller + att det flyger omkring björk och/eller gräspollen i luften.

Jag brukar oftast bara behöva medicinera maj-augusti beroende lite på väder och vind.

Det jag får tänka på är att undvika att klia ögon och näsa när jag har hållit på med hästarna eller grejat med höt.

Anledningen till att din allergi ger sig till känna nu är kanske för att hunden börjar fälla?

Jag skulle prova ett längre tag och se vad som händer och ta det därifrån.

Jag har blivit mycket mindre allergisk nu de senaste 5 - 10 åren. Mycket tror jag faktisk beror på att jag har "härdat" mig lite. Jag hade uppehåll från hästarna en månad för några år sedan och då hade jag en period på några veckor som jag var dålig.

Mvh

Tora
 
Sv: allergisk astma - Hur klarar du hundägandet?

Jag har astma och medicinerar så att jag inte har några som helst problem, men dock har jag en 4-5 olika mediciner. Jag har djur lite överallt och tar aldrig hänsyn till min astma, jag lever i stort sett symtomfritt.
 
Sv: allergisk astma - Hur klarar du hundägandet?

Jag har allergi och astma. Allergisk mot hundar, katter, hästar, timotej, gråbo och banan och tomat. Har hund och katt, äter både tomat och banan och det enda jag reagerar på är när timotejet slår ut och när det skördas hö. Kan inte vara med och ta in hö och har svårt för dammet i stallet.

Använder Pulmicort och Bricanyl och kan reagera starkare på det jag är allergisk mot när jag är förskyld, aldrig annars.

Och jag kramar min hund dagligen och katterna. Katterna sover i min säng också. Så det finns hopp för dig också :D
Tror att jag är lite, hm, jag är inte sjuk mot mina djur men kan reagera på andras. Jag har en psykologisk spärr mot mina djur :)
 
Sv: allergisk astma - Hur klarar du hundägandet?

jag blir så glad att tårarna rinner när jag ser vad ni skriver... Det känns som om all oro i magen flyger all världens väg! TACK!
 
Sv: allergisk astma - Hur klarar du hundägandet?

Jag är också pälsdjursallergiker, och allergisk mot andra saker också, med astma.

Har två hundar, tre katter och höns. Samt att jag har haft egna hästar i 20 år.

Jag tar pulmicort och oxis mot min astma. Dock så klarar jag inte alla raser.
 
Sv: allergisk astma - Hur klarar du hundägandet?

Även jag är allergisk och har astma. Jag reagerar mer på korthåriga djur, och som tur är har jag inte en korthårig hund ;)

Hämtar till veckan hund nr2 av samma ras. Jag går året runt på pulmicort. En dos morgon och en kväll. När jag är förkyld ökas dosen på för det är när jag är förkyld jag känner av allergin/astman som mest. Då tar jag även allergitablett.

Jag använder även Oxis vid akuta besvär eller när jag skall ut och motionera (har även ansträngningsastma).
 
Sv: allergisk astma - Hur klarar du hundägandet?

Min syster är hundallergiker och har en retrieverkorsning. Hon känner inte av hunden om hon vädrar ofta och ser till att det inte finns en massa textilier som samlar hundbôs.
Min fd hund var också hundallergiker (!!!) och för henne var det stor skillnad när vi tog bort filtarna ur korgen, slängde ut trasmattorna och skaffade korta gardiner så att de inte samlade damm vid golvet.
 
Sv: allergisk astma - Hur klarar du hundägandet?

Jag är allegisk mot en hel drös med saker, även hundar och katter som jag har 4-5 st av hemma.

Jag äter medicin dagligen och städar varje dag för att kunna leva i princip symptomfritt.

Vintertid kan jag ta medicinen vid behov, värst är allergierna när det är varmt.

Mina allergier kommer aldrig få hindra mig att ha djur, dock nu när 3e hunden planeras försöker jag tänka på att inte påfresta och utsätta mig själv för en ras / pälsanlag jag är extra känslig mot.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp