Bukefalos 28 år!

I det fallet hade han nog främst behövt en bättre försäkring ;)
Jag har en utökad reseförsäkring just för detta så mina anhöriga ska slippa rodda om jag skulle gå hädan utomlands.
Jag tror hans försäkring inte var problem (med tanke på hur han är som person) men att jag var ett bättre alternativ just i den situationen än hans föräldrar och syskon. Och att han ville att jag skulle vara där.
 
Fast - om nån skulle ställt en fråga på facebook hade jag också tvekat att ta initiativ och höra av mig. Det är ett så främmande sätt att ta kontakt i en så stor fråga.

Det är något man frågar mellan två ögon. Ihop med en förklaring vad det konkret innebär.
Om någon skulle fråga mig direkt öga mot öga så skulle jag antagligen säga ja.

Bekanta berättade att de och grannarna kommit överens om att ta hand om varandras barn om något hände familjerna.

Många människor funderar kring vad som skulle ske om det hände något dramatisk med en. Det är ingen ovanlig fundering.
Risken är att den som får ansvaret betungas med arbete och besvär utan att få något ut av det, mer än oro och trubbel. Kan man sockra erbjudandet med något så är det enklare. Det blir en form av bytes affär.
Jag vet ju inte alls vad det innebär att vara "anhörig". Så hur ska jag förklara det?

I mitt fall är jag ju antingen död eller levande och jag tänker att det finns samhällsfunktioner som tar hand om de saker som måste göras.
Det kommer de få, om du dör.
Skulle du hittas död i ditt hem eller liknande kommer polisen åka till dina föräldrar och meddela dödsbud.
Verkar ologiskt. De ärver ju inget.

Och jag tänker i vilket fall som helst inte uppge dem som anhöriga. Vad har de med att göra om jag hamnar på sjukhus t.ex.?
Jag tänkte nog mer på att om du nu skulle bli sjuk så kan grannen tex i detta fall se till huset, kolla brevlådan tillsvidare. Behöver inte vara något avancerat. Sådan som kan behöva göras när du tex är borta några dagar.
Behöver inte vara något stort men då kanske du själv kan känna dig lugnare.
När ni fikar nästa gång: "Jag har tänkt på en sak. Om jag skulle behöva var borta några dagar kan du tänka dig kolla till huset så allt är lugnt och samla in posten?"

Om någon granne skulle fråga mig så varför inte. Kolla brevlådan, gå ett varv runt huset tar inte många minuter.

Hur skulle du själv tänkt om någon granne frågade dig personligen?
Jag frågar inte om sånt.
Frågar du bokstavligen det, om de "vill vara anhörig"?
Jag tycker frågan är konstigt formulerad, för anhörig blir man ju inte bara att att man bestämmer att någons kontaktuppgifter ska lämnas i något visst sammanhang.

Hade lätt kunnat ställa upp för någon granne/ytligare bekant i händelse av mer omfattande olycksfall bara jag fick instruktioner om vad hen vill ska ingå i uppdraget. Så en vet om de vill att katten ska avlivas eller omplaceras, var det finns extranyckel till huset, vilka ev. släktingar som absolut inte ska kontaktas etc.

Dock inte att gå in som god man om hen blir utslagen för längre tid, men dra i trådar för att snabba på processen att det fixas av relevanta myndigheter. Och med viss begränsning i hur omfattande praktiskt engagemang det skulle handla om.
Ja, jag har formulerat frågan så. Vad ska jag annars säga? Och jag har ingen aning om vad deras uppdrag är.
 
Ja, jag har formulerat frågan så. Vad ska jag annars säga? Och jag har ingen aning om vad deras uppdrag är.

Det kanske är bättre att fråga typ ”har möjlighet att vara kontaktperson om ngt skulle hända mig?”
Det låter nog betydligt mindre betungande än ”kan du vara min närmast anhörig”?

Som ngn påpekade är Facebook kanske inte rätt forum för just dessa frågor, tror att det är större chans till svar om du frågar personen direkt tex via ett telefonsamtal eller irl.
 
Jag vet ju inte alls vad det innebär att vara "anhörig". Så hur ska jag förklara det?

I mitt fall är jag ju antingen död eller levande och jag tänker att det finns samhällsfunktioner som tar hand om de saker som måste göras.

Verkar ologiskt. De ärver ju inget.

Och jag tänker i vilket fall som helst inte uppge dem som anhöriga. Vad har de med att göra om jag hamnar på sjukhus t.ex.?

Jag frågar inte om sånt.

Ja, jag har formulerat frågan så. Vad ska jag annars säga? Och jag har ingen aning om vad deras uppdrag är.

Anhöriga har inget uppdrag. Anledningen till att man ska ange anhörig i vissa situationer är för att det ska vara lättare för arbetsgivare, sjukhuspersonal m.m. att veta vem som ska kontaktas/informeras om det händer dig något. Finns ingen som du vill ska kontaktas så behöver du inte uppge någon. Annars uppger du en lämplig person som kan rycka in och hjälpa dig med det som behöver göras om du skulle förolyckas eller hamna på sjukhus.

T. ex. om man har barn och familj, brukar man vilja att ens partner/förälder/någon annan närstående informeras så snabbt som möjligt för att kunna hämta/informera barnen på ett bra sätt. Jag, som har hundar, vill att min man, eller om han också förolyckas, mina föräldrar underrättas omgående så att hundarna kan tas omhand på lämpligt sätt.
 
När det frågas efter anhörig så är frågan egentligen vem som du vill att de ska kontakta om det händer dig något, eller vem de ska kontakta om du inte dyker upp som vanligt i skolan och inte har lämnat besked på något sätt. "Anhörig" kan man ju inte plötsligt bli utan att ha en relation/släktskap. Däremot kan du ju vilja att de tar kontakt med någon, t ex en vän.
Vill du inte behöver du inte lämna någon kontaktuppgift eller uppgift om anhörig.

Men det kan ju ändå vara bra om det finns någon som reagerar om man inte syns till på några dagar, ifall man har råkat ut för något t ex. Det kan vara en granne eller någon som man har kontakt med och som kan reagera om man inte hörs av/får kontakt. Det senare behöver man i o f inte "formalisera". Jag tror att de flesta reagerar om något inte verkar stå rätt till, speciellt om man har för vana att meddela när/om man reser bort etc. Vet inte hur det är idag, men förut hade vår lantbrevbärare väldigt bra koll och kunde larma ifall någon av gamlingarna inte tog in posten t ex.
 
Ja, jag har formulerat frågan så. Vad ska jag annars säga? Och jag har ingen aning om vad deras uppdrag är.
Då tycker jag inte alls det är konstigt att du inte får några svar.
För min del hade jag aldrig tagit ett sådant uppdrag från någon som inte kan berätta för mig vad de vill att uppdraget ska vara.

Menar du att du vill ha någons namn att skriva dit som ren utfyllnad och som inte gör något alls för att hantera att du för en viss tid blir borta från ditt hus t.ex.? I så fall tycker jag det är ärligare att bara skriva på blanketten att du vill att ingen ska kontaktas.
 
Anhöriga har inget uppdrag. Anledningen till att man ska ange anhörig i vissa situationer är för att det ska vara lättare för arbetsgivare, sjukhuspersonal m.m. att veta vem som ska kontaktas/informeras om det händer dig något. Finns ingen som du vill ska kontaktas så behöver du inte uppge någon. Annars uppger du en lämplig person som kan rycka in och hjälpa dig med det som behöver göras om du skulle förolyckas eller hamna på sjukhus.

T. ex. om man har barn och familj, brukar man vilja att ens partner/förälder/någon annan närstående informeras så snabbt som möjligt för att kunna hämta/informera barnen på ett bra sätt. Jag, som har hundar, vill att min man, eller om han också förolyckas, mina föräldrar underrättas omgående så att hundarna kan tas omhand på lämpligt sätt.

När det frågas efter anhörig så är frågan egentligen vem som du vill att de ska kontakta om det händer dig något, eller vem de ska kontakta om du inte dyker upp som vanligt i skolan och inte har lämnat besked på något sätt. "Anhörig" kan man ju inte plötsligt bli utan att ha en relation/släktskap. Däremot kan du ju vilja att de tar kontakt med någon, t ex en vän.
Vill du inte behöver du inte lämna någon kontaktuppgift eller uppgift om anhörig.

Men det kan ju ändå vara bra om det finns någon som reagerar om man inte syns till på några dagar, ifall man har råkat ut för något t ex. Det kan vara en granne eller någon som man har kontakt med och som kan reagera om man inte hörs av/får kontakt. Det senare behöver man i o f inte "formalisera". Jag tror att de flesta reagerar om något inte verkar stå rätt till, speciellt om man har för vana att meddela när/om man reser bort etc. Vet inte hur det är idag, men förut hade vår lantbrevbärare väldigt bra koll och kunde larma ifall någon av gamlingarna inte tog in posten t ex.
Jag har sagt till skolan att jag inte har någon anhörig. Ingen behöver meddelas i något fall alls. Det dög inte som svar. Jag har uppmanats att ge kontaktuppgifter till någon ändå. Men jag har ingen aning om varför eller vad denna person förväntas göra.
 
Då tycker jag inte alls det är konstigt att du inte får några svar.
För min del hade jag aldrig tagit ett sådant uppdrag från någon som inte kan berätta för mig vad de vill att uppdraget ska vara.

Menar du att du vill ha någons namn att skriva dit som ren utfyllnad och som inte gör något alls för att hantera att du för en viss tid blir borta från ditt hus t.ex.? I så fall tycker jag det är ärligare att bara skriva på blanketten att du vill att ingen ska kontaktas.
Jag vet inte ens själv vad ett sådant uppdrag innebär.

Jag har skrivit att jag inte har någon anhörig och fyllde i xx på samtliga rader. Det betyder i min värld att ingen kan eller ska kontaktas.
 
Jag har sagt till skolan att jag inte har någon anhörig. Ingen behöver meddelas i något fall alls. Det dög inte som svar. Jag har uppmanats att ge kontaktuppgifter till någon ändå. Men jag har ingen aning om varför eller vad denna person förväntas göra.
Hm, de borde kunna anpassa sig till att inte alla är lika. Du får fråga dem vad de ska med uppgiften till, och om varför de måste ha den (om de verkligen måste det).
 
Jag vet inte ens själv vad ett sådant uppdrag innebär.

Jag har skrivit att jag inte har någon anhörig och fyllde i xx på samtliga rader. Det betyder i min värld att ingen kan eller ska kontaktas.
Vad vill eller inte vill du att personen som kontaktas ska göra?
Det är ju du som bestämmer vad du vill om du frågar efter någon...

Då vill de förmodligen veta vilken annan person som ska kontaktas? Tror du behöver vara explicit om att det ska vara ingen alls, oavsett om hen är anhörig eller inte - ifall det nu är så du vill ha det.
Om det händer något så behöver den som plockar fram blanketten för att ringa rent praktiskt se att det står "Willes önskan är att ingen ska ringas" (motsv.), inte att det saknas uppgift i rutorna.
 
Verkar ologiskt. De ärver ju inget.
Men alltså, oavsett hur just din relation till dina föräldrar/din pappa ser ut, kan du verkligen inte se det logiska i att man som förälder vanligtvis skulle ha ett intresse i att få veta om ens barn omkommit?
Polisen/övriga samhälleliga institutioners håller liksom inte koll på hur föräldra-barn-relationerna ser ut, man tar för givet att det är en händelse av vikt som skall förmedlas. Jag tror inte en sekund på att du inte förstår det.
 
Jag bor ju i ett annat land och har visserligen mina föräldrars nummer med på ICE-listan, men en gammal arbetskollega som bor i närheten står överst helt enkelt för att det rent praktiskt är viktigare att hon får veta först om jag åker in på sjukhus eller liknande, så att hon kan se om husdjuren tills annan lösning. Hon vet också var nyckeln till mitt hus är och har gett tumme upp.
Vi är vänner men umgås inte regelbundet, jag bara messade en dag och undrade om det var okej att jag skrev ned henne som kontaktnummer.
 
Rent generellt måste man göra aktiva val om man vill ha saker på ett annat sätt än vad som generellt är praxis. Man kan inte bara skita i det och tro att systemet också ska skita i det för att man inte skrivit något.

Hos oss har vi regelbundet avlidna som antingen inte har någon familj eller närstående öht eller som aktivt har valt att deras bortgång inte ska meddelas. I dessa fall är det antingen en juristbyrå eller en begravningsbyrå som står som "anhörig" i alla papper.
 
Vad vill eller inte vill du att personen som kontaktas ska göra?
Det är ju du som bestämmer vad du vill om du frågar efter någon...

Då vill de förmodligen veta vilken annan person som ska kontaktas? Tror du behöver vara explicit om att det ska vara ingen alls, oavsett om hen är anhörig eller inte - ifall det nu är så du vill ha det.
Om det händer något så behöver den som plockar fram blanketten för att ringa rent praktiskt se att det står "Willes önskan är att ingen ska ringas" (motsv.), inte att det saknas uppgift i rutorna.
Det finns ingenting som jag vill eller inte vill. Jag är helt enkelt likgiltig. Och det finns ändå inget som någon kan göra om jag blir sjuk/dör.
 
Rent generellt måste man göra aktiva val om man vill ha saker på ett annat sätt än vad som generellt är praxis. Man kan inte bara skita i det och tro att systemet också ska skita i det för att man inte skrivit något.

Hos oss har vi regelbundet avlidna som antingen inte har någon familj eller närstående öht eller som aktivt har valt att deras bortgång inte ska meddelas. I dessa fall är det antingen en juristbyrå eller en begravningsbyrå som står som "anhörig" i alla papper.
Hur väljer man det?
 
Det finns ingenting som jag vill eller inte vill. Jag är helt enkelt likgiltig. Och det finns ändå inget som någon kan göra om jag blir sjuk/dör.
Du behöver fortfarande fatta ett beslut om vilken information du ska ge skolan som svar på deras undran om vem de ska kontakta ifall det inträffar något.
Det är en praktisk rutin det handlar om för dem.

Eftersom du har ett testamente och inte verkar förtjust i att din familj ska kontaktas så kan det väl vara praktiskt att någon i alla fall vet att det finns ett testamente och var det är?
 
Hur väljer man det?
Man skriver uttryckligt i exempelvis livsarkivet och på arbetsgivarens kontaktblankett att man inte vill att någon ska kontaktas ifall man skadar sig eller avlider. Att skita i att skriva något öht räknas inte som ett aktivt val utan man måste formulera vad man vill ska göras annars går man efter praxis.

Tex "I händelse av skada, sjukdom eller bortgång önskar Willie att ingen anhörig kontaktas eller på annat sätt informeras."
 
Man skriver uttryckligt i exempelvis livsarkivet och på arbetsgivarens kontaktblankett att man inte vill att någon ska kontaktas ifall man skadar sig eller avlider. Att skita i att skriva något öht räknas inte som ett aktivt val utan man måste formulera vad man vill ska göras annars går man efter praxis.

Tex "I händelse av skada, sjukdom eller bortgång önskar Willie att ingen anhörig kontaktas eller på annat sätt informeras."

De kommer dock fortfarande kontaktas av polis då vi inte kollar livsarkivet när något avlidit. Mig veterligen iaf.

Om det är ett polisiär fall alltså, vilket många fall blir, även om inget brott föreligger.
 
Nästa gång du fikar med din granne, fråga henne om det är ok att du skriver hen som kontaktperson eftersom dina föräldrar bor så långt bort/ inte har så mycket kontakt med dem.
Alt. skicka ett mess, "behöver uppge kontaktperson på jobb, är det ok om jag skriver ditt namn och nummer?"
Nästa gång ni träffas kan du i sådana fall förtydliga, att OM något händer, om hen kan tömma brevlådan och kanske vattnar blommorna i värsta fall.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 973
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 224
Senast: Hajfisk
·
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
2 062
Senast: kamomillo
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 807
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp