Aquascape - "svävande" stenar

SpanskaLoppan

Trådstartare

Jag roar mig ofta med att titta på aquascape klipp. Nåt som dykt upp ofta nu är scapes med "svävande stenar".
Det ser urläckert ut och är nåt jag gärna skulle vilja göra om jag någonsin köper fler kar. Men…
Stenarna hålls svävande genom att hänga i fiskelina som fästs i botten eller i en ställning ovanpå karet beroende på typ av sten. Jag tänker… är det inte risk att fiskarna skadar sig på linan? De kan väl inte heller se den?
 
Jag tittar en hel del på aquascaping på youtube, men har aldrig sett det du pratar om (tittar dock mestadels från samma kanaler hela tiden). Men jag håller absolut med dig om att det inte låter optimalt... Inget jag tänker testa i mina akvarium iaf!
 
Det blev populärt efter filmen Avatar, så man kan söka på "Avatar aquascape" och då får man upp massor.

Jag gillar inte heller tanken på att ha fiskelinor i akvariet. Riskfritt är det nog inte! Hur stor risk beror nog lite på vilka fiskar man har, riktigt små och lugna fiskar är det kanske inte lika farligt för, de borde väl kunna se linorna? De ser ju småkryp som är mindre än så. Å andra sidan rör ju de krypen på sig. Jag hade nog ändå inte kännt mig så bekväm med det.

Lite större fiskar skulle det nog kunna gå illa för tror jag. En av mina stora guldfiskar råkade simma rätt in i en utstickande del av en rot samtidigt som hon öppnade munnen = fick pinnen rätt ner i halsen (det gick bra med henne) så en osynlig lina hade de nog haft rejäla problem med!

Att se riktiga stenar upphängda i linor gör mig supernervös också, tänk om linan går av?! 😱

Man behöver inte använda linor dock! Det går att fixera stenarna på andra sätt så att man ändå får illusionen av svävande berg. Jag tror t.ex detta scapet är fastlimmat mot rutorna:
83861d7d09bfd073f4ecbf746bb3d317.jpg

(Gör mig ändå nervös att se! 😅)

Också limmat:
hqdefault.jpg


Man kan även använda rötter istället och få lite samma stuk:
252a69cb8be96df1ced5f937b46b768a.jpg


Detta har heller inga linor och man får se hur de byggt det också: :)
 
Senast ändrad:
Jag tittar en hel del på aquascaping på youtube, men har aldrig sett det du pratar om (tittar dock mestadels från samma kanaler hela tiden). Men jag håller absolut med dig om att det inte låter optimalt... Inget jag tänker testa i mina akvarium iaf!
Jag har inga kanaler jag håller koll på utan klickar runt utan nåt bestämt mål😁
Det här ser jättehäftigt ut men som sagt, känns farligt. Särskilt om man har fiskar med större fenor.
Jag skulle nog vilja göra nåt liknande i framtiden men fäst i en bakgrund. En back to nature bakgrund borde man ju kunna fästa lätta stenar/fake sten i på ett sånt sätt det ger illusionen att de svävar?
Himla sugen att testa direkt men inte tusan orkar man riva upp ett relativt nystartat kar 😅
 
Jag har inga kanaler jag håller koll på utan klickar runt utan nåt bestämt mål😁
Det här ser jättehäftigt ut men som sagt, känns farligt. Särskilt om man har fiskar med större fenor.
Jag skulle nog vilja göra nåt liknande i framtiden men fäst i en bakgrund. En back to nature bakgrund borde man ju kunna fästa lätta stenar/fake sten i på ett sånt sätt det ger illusionen att de svävar?
Himla sugen att testa direkt men inte tusan orkar man riva upp ett relativt nystartat kar 😅
När det gäller aquascaping tittar jag framförallt på de här kanalerna:
https://www.youtube.com/@MDFishTanks (inte bara aquascaping, allmänt om fisk också, och sjukt roliga klipp :D )

https://www.youtube.com/@GreenAquaShop (en butik som lägger ut massor av videos kring hur man bygger upp, man behöver självfallet inte använda deras produkter, men kul inspiration och trevliga filmer)

https://www.youtube.com/@MJAquascaping (Massor av aquascaping-tutorials, och väldigt lugna, fina, avkopplande klipp)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp