arbetslivserfarenhet vig högskoleansökan?

Iglatjarn

Trådstartare
Jag har sökt Högskoleutbildningar under ett fåtal terminer, men har aldrig kommit in. Var tyvärr ingen stjärna i skolan.
Men satt och pratade med svägerskan för några månader sen och hon frågade om jag inte skickat in intyg på arbetslivserfarenhet för att höja mina poäng och förbättra chanserna till antagning.
Men nu sitter jag och letar och letar och hittar ingenstans att man kan skicka in papper för att förbättra poängen. :confused:
Vad gäller, ska man skicka in kopior på anställningsbetyg på vinst och förlust? Jag har ju några år på nacken av erfarenhet till just de utbildningar jag söker.
 
Sv: arbetslivserfarenhet vig högskoleansökan?

De tog bort arbetslivserfarenhet som merit 2007 så det är därför du inget hittar.

På den tiden man kunde använda sig av arbetslivserfarenhet fick man lägga till 0.5 poäng på högskoleprovet. Så har du inte gjort högskoleprovet hade du inte ens då kunnat använda dig av din arbetslivserfarenhet.

Oavsett så togs det bort 2007 så nu är det alldeles för sent för att ens tänka på det. Tyvärr.
 
Sv: arbetslivserfarenhet vig högskoleansökan?

Det förklarar ju saken.
Har gjort Högskoleprovet för länge sen så det är inte ens giltigt längre. (Men hade varit det då)
Men går det att använda som merit nu eller är det också kört?
Dvs är det lönt att skriva till hösten? Nu är det ju tyvärr för sent.
 
Sv: arbetslivserfarenhet vig högskoleansökan?

Högskoleprovet är giltigt i 5 år. Har du dåliga betyg tycker jag absolut att du ska göra högskoleprovet, eftersom du utökar intagningsgrupperna markant då. Jag hade aldrig kommit in på juristprogrammet på mina gymnasiebetyg för jag åkte mest snowboard under min gymnasietid och pluggade inte så mycket, även om jag trots allt har helt okej betyg ändå.

Jag kom in på högskoleprovet och på den tiden också arbetslivserfarenhet. Idag hade jag kommit in på bara högskoleprovet.

Men tänk på att du får bättre på provet varje gång du gör det. Så tro inte att du kommer att skriva jättebra första gången, utan normalt sett får man göra det ett par gånger innan man kommer upp i bra poäng. Så öva massor hemma och gör massor med högskoleprov hemma innan det är dags för det riktiga.

Sen undrar jag vad du söker för utbildningar? Lärare tex var det ju 0.1 poäng på högskoleprovet för att få läsa. Svarar man c på alla frågor på högskoleprovet får man 0.4 poäng så det är ju någonting som är riktigt fel när någon kommer in på lärarprogrammet på 0,1 poäng. Men även andra program har extremt låg intagning, trots att det är bra utbildningar.
 
Sv: arbetslivserfarenhet vig högskoleansökan?

Det finns fortfarande vissa utbildningar där de har speciella urvalsgrupper för arbetslivserfarenhet.
Den utbildningen jag hoppas komma in på har avsatt 30% av platserna för personer med minst 4 års arbetslivserfarenhet.
För de övriga låg lägsta antagen på HP 1,2, men för dem med arbetslivserfarenhet låg den på 0,8.

Så för mig är det verkligen värt att skicka in ett arbetsintyg.
 
Sv: arbetslivserfarenhet vig högskoleansökan?

Det finns fortfarande vissa utbildningar där de har speciella urvalsgrupper för arbetslivserfarenhet.
Fast då står det när man ansöker, så man behöver inte tänka på det annars. Viktigt att säga det också, eftersom TS inte har någon aning om hur det fungerar.
 
Sv: arbetslivserfarenhet vig högskoleansökan?

jag läste Samhäll-Ekonomi och hade inga dåliga betyg direkt, men var mer av estet så jag hade MVG och VG i "fel" kurser. Tyvärr de korta, och bara G i de långa kurserna, vilket gjorde att mitt snitt när jag gick ut bara hamnade på 14 nånting. Idag vet jag inte hur man räknar längre. Jag tog studenten -98 när det fortfarande var IG-MVG.
Har gjort HP två gånger, första gången 0,8 andra 1,0 så jag vet lite hur det fungerar.
Har arbetat inom Ekonomi de senaste 7 åren och söker bara kurser nu på distans inom olika ekonomiska ämnen (på grundnivå).
Ska satsa på att göra HP igen till hösten.
Tack för svar!
 
Sv: arbetslivserfarenhet vig högskoleansökan?

Fast då står det när man ansöker, så man behöver inte tänka på det annars. Viktigt att säga det också, eftersom TS inte har någon aning om hur det fungerar.

Precis, tack för förtydligandet! Man försöker läsa sig till allt men det är sannerligen inte lätt att få med alla detaljer.:p
 
Sv: arbetslivserfarenhet vig högskoleansökan?

Ja precis.
Själv höll jag på att missa det, då jag hade hört att man tagit bort allt med arbetslivserfarenhet.
Så när jag såg det blev jag lycklig! Och ringde direkt till löneavdelningen och bad om ett intyg.
Tänk vad nära det var att jag missade det!

Eller, det kommer inte upp någon info när man söker, utan det står på kursens sida.
Lite mer förtydling.

Hur som helst så kan det inte skada att skicka in ett intyg. Men är det bara en utbildning man söker och de inte har det urvalet så gör det ingen nytta.
 
Senast ändrad:
Sv: arbetslivserfarenhet vig högskoleansökan?

Jag har sökt Högskoleutbildningar under ett fåtal terminer, men har aldrig kommit in. Var tyvärr ingen stjärna i skolan.
Men satt och pratade med svägerskan för några månader sen och hon frågade om jag inte skickat in intyg på arbetslivserfarenhet för att höja mina poäng och förbättra chanserna till antagning.
Men nu sitter jag och letar och letar och hittar ingenstans att man kan skicka in papper för att förbättra poängen. :confused:
Vad gäller, ska man skicka in kopior på anställningsbetyg på vinst och förlust? Jag har ju några år på nacken av erfarenhet till just de utbildningar jag söker.


Det stämmer och det är inte särskilt komplicerat heller.
Det verkar dock vara rätt få som känner till systemet och jag vet att många syo-konsulenter inte upplyser om "genvägen" vilket innebär att flertal sitter och matar en stor mängd kurser på komvux eller gör hela år på folkhögskola vilket kostar både pengar och tid - i onödan.

Idag kan du söka på sk reell kompetens samt undantag.
Hur det fungerar:

http://www.studera.nu/omstudier/oms...erundantag.5.27d86368130216405a680004545.html
 
Sv: arbetslivserfarenhet vig högskoleansökan?

Sen undrar jag vad du söker för utbildningar? Lärare tex var det ju 0.1 poäng på högskoleprovet för att få läsa. Svarar man c på alla frågor på högskoleprovet får man 0.4 poäng så det är ju någonting som är riktigt fel när någon kommer in på lärarprogrammet på 0,1 poäng. Men även andra program har extremt låg intagning, trots att det är bra utbildningar.

Det med att svara C på alla frågor och få 0.4 kommer från DN granskar, eller hur? Det måste ha gällt vid ett enstaka provtillfälle då det var ovanligt många C bland de rätta svaren. Sen spreds det till t ex SvD och andra tidningar och från deras nätupplagor till Facebook och säkert många andra ställen. I egenskap av högskoleprovfantast blir jag ganska matt. Jag har räknat på det och kommit fram till att grejen med att välja en enda bokstav och använda den som genomgående svar är betydligt mer troligt att ge 0.1-0.2.

Här kommer uppställningen om någon är intresserad:
Kvantblocken:
2*12 XYZ-uppgifter med 4 svarsalternativ
2*10 KVA-uppgifter med 4 svarsalternativ
2*6 NOG-uppgifter med 5 svarsalternativ
2*12 DTK-uppgifter med 4 svarsalternativ
Svarar man slumpvis på alla uppgifter i de kvantitativa blocken så bör väntevärdet vara 19,4 poäng av 80 möjliga, vilket hade givit 0.1 hösten -12 men 0.2 våren -12.

Verbala blocken:
2*10 ORD-uppgifter med 5 svarsalternativ
2*10 LÄS-uppgifter med 4 svarsalternativ
2*10 MEK-uppgifter med 4 svarsalternativ
2*10 ELF-uppgifter med 4 svarsalternativ
Svarar man slumpvis på alla uppgifter i de verbala blocken blir väntevärdet 19,0 poäng av 80 möjliga, vilket hade givit 0.1 hösten -12 och 0.2 våren -12.

Sen blir ens normerade poäng för hela provet medelvärdet av vad man fått på de två olika delarna, så genomsnittsslumparen hade kunnat förvänta sig 0.1 hösten -12 och 0.2 våren -12.
 
Sv: arbetslivserfarenhet vig högskoleansökan?

Du kan alltid höra dig för till studievägledare på skolan. Det har jag gjort när jag inte varit behörig och som hon sa "det är inte hugget i sten".
Man kan även skicka in papper och skriva varför man ska bli antagen pga arbetslivserfarenhet så kan man komma in iallafall.
 
Sv: arbetslivserfarenhet vig högskoleansökan?

Kan ju vara så att man inte hunnit svara på alla frågor också, inte alla som tänker på att gissa vilt när tiden tar slut, utan lämnar blankt. De kanske inte ens skrivit alla delar utan gått efter första blocket. Finns ju fler orsaker än att man genomgående svarat fel som kan ge låga poäng menar jag.
 
Sv: arbetslivserfarenhet vig högskoleansökan?

Kan ju vara så att man inte hunnit svara på alla frågor också, inte alla som tänker på att gissa vilt när tiden tar slut, utan lämnar blankt. De kanske inte ens skrivit alla delar utan gått efter första blocket. Finns ju fler orsaker än att man genomgående svarat fel som kan ge låga poäng menar jag.

Absolut! Men det motsäger väl inte vad jag skrev?
 
Sv: arbetslivserfarenhet vig högskoleansökan?

Nej det menade jag inte, ville bara poängtera att ett dåligt resultat på ett högskoleprov inte behöver handla om att man haft många fel, eller att man skulle vara olämplig som lärarstudent. Vilket varit intrycket man fått av tidningsartiklarna. Okej att det är "lätt" att komma in, men man ska ju ut också, så jag tycker man drar för stora växlar på låga HP-poäng.
 
Sv: arbetslivserfarenhet vig högskoleansökan?

Okej, då både förstår jag och håller med. Att man kommer in med lågt meritvärde tyder ju inte på något annat än lågt söktryck.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp