Att lägga ett rejält stödbandage..

Thera

Trådstartare
Ja, hur gör ni? Det bara glider för mig..

Min pålla har ju fått en spricka på kotbenet och enligt vet är det bra om hon lindas, och det hårt och stadigt.

Nu lindar jag först ett tjockt bomullslager, sen gasbindor som dras åt hårt, och sen över det har jag co-flexlinda. Men det gliiider ner ändå. Inte mycket, men ändå såpass att det veckar sig på sina ställen.

Går det att ha en co-flex under bomullen? Eller hur gör ni?

Och hur länge kan man låta ett stödbandage sitta i sträck? Det blir dyrt i längden detta.. :crazy:

Dessutom är det lögn att få tag i gasbindor här nere, har vart överallt, inklusive apotek och stormarknader..

Såja, lite klagomål och frågor från mig.. ;)
 
Sv: Att lägga ett rejält stödbandage..

Lindar du tillräckligt långt ner och högr upp? Börja från nedan för hasen alt knäet, och så ända ner till kronranden eller lite under. Och massor med bomull, rejält lager. Och så linda ordentligt över.

Jag la faktiskt ner gasbindan jag, och lindade vetrap över bomullen, det blev mycket bättre änd en sabla gasbindan som bara bråkade med mig. Dyrt - ja. Fast rätt lindat kan det sitta ett tag. Dock brukar man behöva byta iaf en gång/dygn om man som jag har spån, då det på något mysiskt sätt kommer spån emellan.

Inbland kan det hjälpa att dra en ordentligt padd som ändå är mjuk och följsam ovanpå bomullen och linda över.

Men felet de flesta gör är för lite bomull och för liten del av benet lindan. Linda bara kotan brukar bli sämre än linda hela benet.
 
Sv: Att lägga ett rejält stödbandage..

Tack för ditt svar!

Jo, jag lindar hela, från knä till kronrand. Men det glider ändå..

Ska se hur det funkar med bara vetrap, jag har ju bunkrat upp med en del. Och de är inte så fasligt mycket dyrare än gasbindan här.

Men frågan är om elasticiteten i vetrapen kan vara negativt på nåt vis? För vet avrådde från elastisk gasbinda, men det kanske går ändå?
 
Sv: Att lägga ett rejält stödbandage..

När min fick stödbandage på ena fram rekomenderade veterinären på Ultuna att jag skulle linda hela vägen ner över hoven, då kotan fick vila som mest då. Jag lindage med bomull och gasbinda, gick förvånansvärt bra efter ett antal försök. Bytte varje eller varannan dag i två veckor. Dyrt, jo, men jag köpte storpack gasbindor på apoteket och det räckte.
 
Sv: Att lägga ett rejält stödbandage..

Linda gasbindan HÅRT, man ska dra i den så att den nästan går sönder, och många lager. Sen knackar man på det så att man vet att det sitter ordentligt. Som det är skrivet innan så se till att linda tillräckligt högt upp och långt ner så att du inte får några skvande kanter. Lägg vetrapen lite högre upp än bomull+gasbinda, så att du kan vika ner kanten i bomullen. Vetrapen är ju egentligen bara till för att skydda bandaget, det är bomullen + gasbindan som ska göra "jobbet".
 
Sv: Att lägga ett rejält stödbandage..

Men frågan är om elasticiteten i vetrapen kan vara negativt på nåt vis? För vet avrådde från elastisk gasbinda, men det kanske går ändå?

Såpass elastisk är inte min vetrap iaf? Jag drog inte i den för kung och fosterland men sträckte den ordentligt när jag lindade på, och det blev alldeles lagom iaf, men det är ju bara att prova, du kan ju känna efter så du inte lindat för hårt? Fast de flesta lindar enl min vet för löst snarare än för hårt vid stödbandage. Och har man bomull och sen för löst lindat då gliiiider det ovillkorligen.. (Vilket jag fick uppleva när jag lindade hasled..)
 
Sv: Att lägga ett rejält stödbandage..

Tack så mycket för tipsen! :bow:

Ska testa att linda ännu längre ner och riktigt hårt!
 
Sv: Att lägga ett rejält stödbandage..

Tack så mycket för tipsen! :bow:

Ska testa att linda ännu längre ner och riktigt hårt!

Fyll upp ordentligt i karleden med bomull och snåla absolut inte på bandaget (bomullen )

Får du till bandaget kan det sitta så länge du tycker det sitter bra på Strömsholm bytte dom bandage på min pålle var 3 dag (pga sårbyte) annars hade det nog fått suttit och det går att återanvända bomullen menar 1 kg bomull är nästan en hundring :crazy: och du torde ju ha ett halvt kilo i bandaget ;)

Mva Miaa
 
Sv: Att lägga ett rejält stödbandage..

Jag har lärt mig att det enda som ger ett skapligt stöd för en häst är att gipsa.
Man lägger ett lager syntetpolstring o sen lägger på gipslindor, finns på Apoteket.
Håller ca. en v. beroende på lera o slitage.
 
Sv: Att lägga ett rejält stödbandage..

Lägg ett "Robert Jones bandage"! (Har för mig att det heter så) Det brukar rekommenderas av veterinärer. Visade de inte hur du ska linda? Ett Robert Jones bandage är iaf papperrullar som du rullar jättehårt och spjälar benet med, lindar innanför och runt om, det blir som ett gipsbandage. Det finns på bild i någon bok, tror det är Hästhållning i praktiken. Det fungerade jättebra på min kompis häst som fick fissur i kotbenet och vet som opererade visade henne hur hon skulle linda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp