Bukefalos 28 år!

Att pumpa och mata med flaska - massa frågor!

Precis så som @Mabuse beskriver upplever jag med att det är. Ni som ammar och pumpar - när pumpar ni så det blir ett överskott att spara? Eller är det vara jag som är snål i min mjölkproduktion?
 
Precis så som @Mabuse beskriver upplever jag med att det är. Ni som ammar och pumpar - när pumpar ni så det blir ett överskott att spara? Eller är det vara jag som är snål i min mjölkproduktion?

Jag antar att man skulle kunna pumpa fram ett överskott, alltså om man pumpade varje dag, och sparade i frysen eller nåt, till slut skulle väl produktionen anpassa sig till bebis+urpumpning, men vilket jobb! Jag tyckte det var enklare att ge ersättning de gånger jag var borta. Annars upplevde jag inte att jag hade ont om mjölk, båda barnen helammades i princip till 6 månader, och delammades tills de var över året, men nån extramjölk blev det aldrig.
 
Precis så som @Mabuse beskriver upplever jag med att det är. Ni som ammar och pumpar - när pumpar ni så det blir ett överskott att spara? Eller är det vara jag som är snål i min mjölkproduktion?

Jag ger 1-2 flaska om dagen nu, förut fick han bara flaska (innan han lärde sig att amma), och mjölkproduktionen är helt med på noterna. Brösten är snålare mot pumpen än mot bebisen, men det är inga konstigheter att pumpa mellan amningarna eller när han får flaskan.

Dessutom somnar han ju så bra till ljudet av pumpen :D
 
Precis så som @Mabuse beskriver upplever jag med att det är. Ni som ammar och pumpar - när pumpar ni så det blir ett överskott att spara? Eller är det vara jag som är snål i min mjölkproduktion?

Jag hade blivit en utmärkt ko. Ammade alltid ett bröst åt gången, så kunde ju pumpa det andra. Mitt barn var också ett sådant som åt mycket fokuserat i tio minuter varannan till var tredje timme (dagtid) innan han var nöjd, så antar att tuttarna insåg att det gällde att jobba snabbt.
 
Precis så som @Mabuse beskriver upplever jag med att det är. Ni som ammar och pumpar - när pumpar ni så det blir ett överskott att spara? Eller är det vara jag som är snål i min mjölkproduktion?

Nej, jag har inget överskott. Kan inte ens pumpa ut en full portion. Men det är bra om jag ska åka iväg till stallet en stund, att blanda med ersättning när pappan ska ge.
 
Jag antar att man skulle kunna pumpa fram ett överskott, alltså om man pumpade varje dag, och sparade i frysen eller nåt, till slut skulle väl produktionen anpassa sig till bebis+urpumpning, men vilket jobb! Jag tyckte det var enklare att ge ersättning de gånger jag var borta. Annars upplevde jag inte att jag hade ont om mjölk, båda barnen helammades i princip till 6 månader, och delammades tills de var över året, men nån extramjölk blev det aldrig.
Jag ammade bara ett bröst åt gången och kunde lätt pumpa ut 200ml ur det andra bröstet. Helammade första sonen 6 månader. Hade 4 litet mjölk i frysen i reserv som jag kastade när vi slutade amma.

Jag har väldigt lätt att öka eller minska produktionen. Antingen pumpa upp produktionen eller pausa brösten för att få ner produktionen. Men jag har förståelse för att alla inte har lika samarbetsvilliga bröst.

Mvh Miks
 
Tack för alla bra svar! Jag ska bara pumpa och ge som "nödlösning". Han tog faktiskt flaskan på första försöket, men jag vill ju hellre fortsätta amma, det är ju trots allt en mysig stund!

Jag borde inte ha varit så mallig.. "Han tog flaskan på första försöket". Jo visserligen, men när farmor skulle barnvakta idag gick det inte alls. Hade inte tänkt så långt, att det inte skulle gå lika bra när nån annan skulle prova. Tur att jag bara var 5 min bort!
 
Precis så som @Mabuse beskriver upplever jag med att det är. Ni som ammar och pumpar - när pumpar ni så det blir ett överskott att spara? Eller är det vara jag som är snål i min mjölkproduktion?
Oftast är det inte själva mängden som är problemet utan att brösten inte känner för att släppa iväg mjölken till något annat än bebisen.

Det är utdrivningsreflexen som inte startar om inte ens bebis är där och suger.

För mig fungerar inte ens att amma på ena bröstet och pumpa på andra. Jag kan i bästa fall pumpa ut typ 10 ml eller så.
 
Oftast är det inte själva mängden som är problemet utan att brösten inte känner för att släppa iväg mjölken till något annat än bebisen.

Det är utdrivningsreflexen som inte startar om inte ens bebis är där och suger.

För mig fungerar inte ens att amma på ena bröstet och pumpa på andra. Jag kan i bästa fall pumpa ut typ 10 ml eller så.

Utdrivningsreflexen var lätt att få igång, tyckte jag, försätta sig lie i zen-mode och sen handmjölka, så sprutade mjölken. Men när bebisen var mätt, så var också mjölken i båda brösten slut. Väldigt god anpassning till bebisens efterfrågan, helt enkelt, både vad gällde mängd och tid. Amma bara ena bröstet funkade inte för mig, bebisen blev inte mätt, och jag fick mjölkstockningskänni gar i det mjölkstinna bröstet.
 
Utdrivningsreflexen var lätt att få igång, tyckte jag, försätta sig lie i zen-mode och sen handmjölka, så sprutade mjölken. Men när bebisen var mätt, så var också mjölken i båda brösten slut. Väldigt god anpassning till bebisens efterfrågan, helt enkelt, både vad gällde mängd och tid. Amma bara ena bröstet funkade inte för mig, bebisen blev inte mätt, och jag fick mjölkstockningskänni gar i det mjölkstinna bröstet.
Om man inte har problem att få ut själva mjölken så är det bara att vänta ca 10-15 minuter efter att bebisen ätit klart och pumpa ut mjölk. Gör man så så ökar produktionen fort.
 
För oss fungerade det aldrig när jag försökte ge ur flaska. När pappan försökte däremot så gick det klockrent. Det var som om bebisen visste att hen inte hade något val när jag inte var hemma. Så ge inte upp om bebisen vägrar äta när du försöker mata ur flaska utan gå hemifrån på en kort promenad och låt din partner eller vem som nu ska passa bebisen provmata.

Ett annat tips är att be om ett recept på nässpray med oxytocin i på BVC. Det är det hormonet som gör att mjölken rinner till. Det kan vara stört omöjligt för endel att pumpa ur någon mjölk utan det.

När jag skulle mjölka ur på sjukhuset före min operation var det stört omöjligt, TILLS en mamma med ett skrikande barn gick förbi i korridoren :D. Jösses vad det rann till då
 
Precis så som @Mabuse beskriver upplever jag med att det är. Ni som ammar och pumpar - när pumpar ni så det blir ett överskott att spara? Eller är det vara jag som är snål i min mjölkproduktion?
Du ökar mjölkproduktionen om du ser till att pumpa regelbundet. Jag har gjort det i två omgångar. Men som Mabuse säger så ÄR det slitigt. För mig tog det dessutom tid att kunna få ut något vid just pumpning; de första gångerna kom det ut några få milliliter bara. Men jag fortsatte slita, två gånger om dagen med några få ml varje gång. Så småningom kom det igång; både produktionsmässigt och "pumpmässigt" och då fick jag nog ut minst 50 -100 ml varje gång om jag minns rätt.

Om jag skulle genomgå det hela igen (vilket inte kommer att hända); alltså få barn; då skulle jag helt klart köra på Mabuse linje; OM jag nu skulle bort så skulle den som matar få ge ersättning, men jag antar det även då förutsätter att barnet också vant sig vid just ersättning (vår yngsta fick det några gånger när hon var några månader, men vägrade äta istället).
 
Väcker liv i tråden och frågar om tips på bröstpump! Till barn ett köpte jag en billig grej som såg ut som ett rör? Fick aldrig ut så mycket trots riklig överproduktion.

Denna gång är brösten mycket bättre anpassade, och läcker knappt eller blir inte ens särskilt hårda vilket känns toppen!

Jag skulle vilja pumpa ut så det finns så pappa kan mata om jag åker till stallet några gånger i veckan.

Vad skulle ni rekommendera?
 
Väcker liv i tråden och frågar om tips på bröstpump! Till barn ett köpte jag en billig grej som såg ut som ett rör? Fick aldrig ut så mycket trots riklig överproduktion.

Denna gång är brösten mycket bättre anpassade, och läcker knappt eller blir inte ens särskilt hårda vilket känns toppen!

Jag skulle vilja pumpa ut så det finns så pappa kan mata om jag åker till stallet några gånger i veckan.

Vad skulle ni rekommendera?

Jag tycker mycket om min Philips Avent. Elektrisk!
 
Väcker liv i tråden och frågar om tips på bröstpump! Till barn ett köpte jag en billig grej som såg ut som ett rör? Fick aldrig ut så mycket trots riklig överproduktion.

Denna gång är brösten mycket bättre anpassade, och läcker knappt eller blir inte ens särskilt hårda vilket känns toppen!

Jag skulle vilja pumpa ut så det finns så pappa kan mata om jag åker till stallet några gånger i veckan.

Vad skulle ni rekommendera?

Jag hade en Medela Harmony, som jag tyckte fungerade utmärkt, hade dock ganska riklig mjölkproduktion så det gick smidigt att pumpa manuellt.

Typ denna: http://www.apotea.se/medela-harmony...dBYLXHy4Oh0fJ9QSPE9zTVq1HtGSKPOuCgaApEF8P8HAQ
 
Även jag har en Medela Harmony som jag tycker funkade utmärkt. Innan jag köpte den använde jag en elektrisk från Medela som jag ärvt av en kompis. Den funkade också bra men dels var det en del meck att sätta ihop den, ansluta till eluttag osv, dels lät den förjäkligt. Jag använde den oftast i ett amningsrum på unuversitetet och de som satt i rummen bredvid lär ju ha undrat vad sjutton det var som lät :D Handpumpen hade varit mycket smidigare. Medelas nuvarande elektriska modell verkar dock mycket smidigare, men ska du bara pumpa då och då räcker det nog med en manuell.
 
Oj, 180 ml för en 9 veckors bebis, inte daligt. Min 11 manaders äter aldrig mer än 180 ml (oftast 150) och i den alder at hon runt 90 tror jag.

Min minste åt 90 ml per måltid när han var 1 vecka. Neonatalen beräknade maten efter hans vikt.
Så visst skiljer det sig åt väldigt mycket vad en bebis äter :)
 
Jag hade en Medela Swing. Den låter lite som en gris, men den fungerade bra :D

Har även testat en Medela Symphony (de hade den på sjukhuset). Den är kraftigare än Swing men också betydligt otympligare. Swingen kan man ju faktiskt ta med sig :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp