Att rädda någon i vattnet utan livboj

enough

Trådstartare
Under en sommar spenderar jag många timmar på olika badplatser, mestadels simmandes runt i vattnet då både jag och mitt barn är mer förtjusta i att bada än att sola. Tanken har slagit mig att det inte är helt osannolikt att det skulle kunna dyka upp en situation där någon behöver hjälp och jag är den som är närmast till för att rycka in. Kanske är det ett simkunnigt barn som får en rejäl kallsup och får panik, någon som gör illa sig i samband med ett hopp eller dyk, eller nån som plötsligt blir trött på väg tillbaka från flotten.

Det finns naturligtvis en anledning till att det allmänna rådet vid livräddning är att ALLTID ha en förlängd arm, en livboj eller annat mellan en själv och den nödställda. Jag har själv lekt med olika scenarion med barnet, och när han agerar panikslagen och klättrar på mig blir det förstås obehagligt och jättesvårt att simma, så rådet om förlängd arm är mycket klokt förstås.
Men när alternativet "hämta en livboj" inte finns, när man redan är i vattnet med någon som är panikslagen kanske tre meter ifrån, så måste det väl finnas nåt man kan göra för att försöka hjälpa på säkrast möjliga sätt? Kanske enkla instruktioner man kan ge till den nödställda för att minska paniken, och bra sätt att hålla/stötta personen som minskar risken att man själv blir neddragen när man hjälper dem in till land eller väntar på att nån annan kommer till undsättning. Att hålla i huvudet och simma baklänges har jag sett nämnas som metod, men det är främst när någon är medvetslös som jag förstått det?

Även om jag har bra simkunnighet är jag värdelös på att dyka, så när en person väl sjunkit skulle jag nog inte kunna göra mycket nytta, men det hade känts bra att ha lite mer beredskap för att det ska slippa gå så långt.
 
Att hålla om huvudet och simma baklänges så som du beskriver hjälper även (delvis) vid panikslagenhet då du är *bakom* den nödställde och detta gör det mycket svårare för dem att klättra på dig och/eller slå dig.

Har den nödställde kläder på överdelen av kroppen kan man komma ännu längre ifrån dem genom att ta ett tag i nacken på plagget.
 
Under en sommar spenderar jag många timmar på olika badplatser, mestadels simmandes runt i vattnet då både jag och mitt barn är mer förtjusta i att bada än att sola. Tanken har slagit mig att det inte är helt osannolikt att det skulle kunna dyka upp en situation där någon behöver hjälp och jag är den som är närmast till för att rycka in. Kanske är det ett simkunnigt barn som får en rejäl kallsup och får panik, någon som gör illa sig i samband med ett hopp eller dyk, eller nån som plötsligt blir trött på väg tillbaka från flotten.

Det finns naturligtvis en anledning till att det allmänna rådet vid livräddning är att ALLTID ha en förlängd arm, en livboj eller annat mellan en själv och den nödställda. Jag har själv lekt med olika scenarion med barnet, och när han agerar panikslagen och klättrar på mig blir det förstås obehagligt och jättesvårt att simma, så rådet om förlängd arm är mycket klokt förstås.
Men när alternativet "hämta en livboj" inte finns, när man redan är i vattnet med någon som är panikslagen kanske tre meter ifrån, så måste det väl finnas nåt man kan göra för att försöka hjälpa på säkrast möjliga sätt? Kanske enkla instruktioner man kan ge till den nödställda för att minska paniken, och bra sätt att hålla/stötta personen som minskar risken att man själv blir neddragen när man hjälper dem in till land eller väntar på att nån annan kommer till undsättning. Att hålla i huvudet och simma baklänges har jag sett nämnas som metod, men det är främst när någon är medvetslös som jag förstått det?

Även om jag har bra simkunnighet är jag värdelös på att dyka, så när en person väl sjunkit skulle jag nog inte kunna göra mycket nytta, men det hade känts bra att ha lite mer beredskap för att det ska slippa gå så långt.
Bakifrån. Sen kommer en panikslagen person hela tiden försöka komma åt dig framifrån. Det finns tekniker för att hålla en panikslagen person ifrån sig och liksom svänga runt dom i vattnet så att man kommer åt att vända dom som att de kommer med baksidan mot en och hålla fast dom , men det skulle jag inte försöka mig på utan jag skulle närma mig dom bakifrån även om det innebär att behöva simma en bit under ytan. Det sista panikslagna personer vill är att komma under vattenytan så att dyka nedåt kan vara ett sätt att bli av med någon som klättrar på en.
 
Det sista panikslagna personer vill är att komma under vattenytan så att dyka nedåt kan vara ett sätt att bli av med någon som klättrar på en.
Tack för era tips. Smart att tänka på att dyka neråt om man blir klättrad på, då det spontana kanske annars vore att börja kämpa själv för att hålla sig uppe (och ev. själv få panik).
 
Jag har varit "den panikslagna" när jag var barn och precis hade lärt mig simma. Pappa och jag simmade längs med stranden, men konstiga strömmar hade gjort att det var en "kil" in med djupt vatten i den annars långgrunda bottnen. Av nån anledning skulle jag ställa mig på botten men den fanns inte där och jag fick superpanik! Självklart försökte jag klättra på pappa, lika självklart "räddade" han mig och han gjorde som flera beskrivit och tog tag i mig bakifrån. Han var stor och jag liten, så jag tror att han tog tag med ena armen under mina armar, med min rygg mot sitt bröst, och simmade ryggsim in. Han var stor och stark (vältränad och +90kg) så kunde hålla fast mig rätt hårt, men sade ändå efteråt att det var tufft och svårt att "rädda" mig just pga paniken. Och då var det ju ändå aldrig någon stor risk för drunkning, han hade ju koll på mig precis hela tiden och vi var riktigt nära land!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp