Att utöka flocken

Migo

Trådstartare
Åldern börjar ta ut sin rätt och det är bara för mig att inse: Sam orkar och vill inte träna och arbeta längre. Han är nöjd med att leka lite då och då, gå sina promenader och sova i soffan på kvällen.

Problemet är att jag inte är nöjd med så lite:(

På det stora hela så är det perfekt tid för mig att skaffa en ny liten ligist att träna med. Pengarna, tiden, utrymmet... Jag är dock rädd att konkurrensen ska bli jobbig för Sam så här på ålderns höst. Han har aldrig varit speciellt förtjust i andra hundar, även om det bara tar sig uttryck i total likgiltighet inför deras sällskap.

Hur har ni gjort? Har ni låtit gamlingen vara herre på täppan livet ut, eller har ni skaffat en "lillebror" parallellt?
Om man bestämmer sig för att testa med en till hund, hur gör man om det går åt fanders? Jag vill inte gärna utsätta en liten för den stress det innebär att flytta flera gånger...

Så snälla kom med alla era erfarenheter och tips... även om det är det enkla rådet att träna sitt eget tålamod och vänta ut gammelvovven...

/Migo
 
Sv: Att utöka flocken

Det kan vara så att den äldre hunden lever upp när det kommer en valp i huset. Bara för att han inte gillar "andra hundar" så kan han ju tänkas gilla sin familjemedlem.

Det är nog bättre att skaffa valp nu än senare när han blir mer skraltig. Vår äldre hund som iofs inte är gammal, men väldans snäll, tycker väl "sådär" om ohängda valpen som är för vild enligt hans smak.

Men emellanåt har de två riktigt roligt tillsammans och man ser hur han njuter av att få våra den som inger respekt när han tycker att hon häcklat honom länge nog.

Det enda du kan göra är att prova och skulle det inte fungera när valpen är ett halvår eller lite mer, då kan du alltid omplacera hunden. Det finns många som hellre köper en lite äldre valp som är rumsren och vettig, så köpare lär det finnas om det skulle krisa.
 
Sv: Att utöka flocken

Jag har en 9-åring som har 3 kullar valpar efter sig. Jag bestämde mig för att ta en hanvalp ur den senaste kullen. Han är nu 5 månader. Den gamle har alltid varit neutral till valpar, har busat en liten stund när vi har träffat valpar. Än så länge är det mycket bus dem emellan. Jag har hela tiden tyckt att han har varit för snäll mot valpen, men jag fick bevis förra helgen för att han tydligen inte behöver göra mer än han gör.

Jag har gjort så en gång tidigare, tog en valp efter den gamle som då var 8½ år. Det gick hur bra som helst.

Det sägs att äldre hannar är de bästa fostrarna och det verkar stämma tycker jag.
 
Sv: Att utöka flocken

Jag sökte efter valptrådar men hittade ingen som passade riktigt, så jag kapar min egen tråd.

Imorn ska Sam och jag åka och ta en promenad med en 11 veckors grabb som behöver flytta. Det är absout inte sagt att jag ska köpa, utan är en första trevare för att se om det kan fungera för både Sam och mig. Det ska "klicka";). Oavsett hur det känns då så kommer jag att vänta med att göra slag i saken, sova på beslutet lite mer osv.
Det är min första valp, om än långt ifrån första hundköpet.
VAD ska jag tänka på att fråga? Kolla efter?
Han är besiktad, vaccinerad o hela köret, och hälsostatus a la klara ögon och bra avföring mm vet jag om att det ska kollas. Men utöver det?

Ös på med era bästa tips!

/Migo
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp