Bäst torrfoder?

Ajabaja

Trådstartare
Gissar på att detta är en ständig fråga och att svaret allt som oftast är: blötmat eller barf inte torrfoder.

Nu är problemet att det finns inte en chans att jag får min katt att äta något annat än torrfoder. Jag har försökt att bara lägga en knivsudd blötmat eller kött 20cm ifrån hans torrfoder och då har han matvägrat tillräckligt länge för att jag ska ge upp. Han är aldrig intresserad av att smaka mat från oss om det inte är typ sallad eller ost. (Han är min lilla vegetarian ;) Kan inte ens fånga en fluga..)

Så vilka är de bästa torrfoder vi har att välja på 2016?
Vad jag har förstått så kollar jag efter:
Proteinhalt: så hög som möjligt
Fetthalt: ca 20%
Kalcium/fosfornivå: 1,2/1
Magnesium: 0,04-0,08%?
Natrium?
Natrium och magnesium skrivs sällan ut så de är svåra att kontrollera.

Jag skulle gärna se att katterna åt kött från länder med ok djurhållning. Därför har jag valt bozitas torrfoder tidigare som ska ha svenskt kött.

Dessa är dock de torrfoder som jag tycker verkar komma någorlunda nära (ingen anger varken magnesium eller natrium):
Orijen
Earthborn
Appalaws
Carnilove reindeer eller anka/fasan
Taste of wild (hittar inte mineralinnehåll dock)

Någon som tycker att något av dessa foder är bättre?

Någon idé om hur man får i katten extra vätska? Han dricker bra tycker jag, men det är ju bara mitt tyckande.
 
Gissar på att detta är en ständig fråga och att svaret allt som oftast är: blötmat eller barf inte torrfoder.

Nu är problemet att det finns inte en chans att jag får min katt att äta något annat än torrfoder. Jag har försökt att bara lägga en knivsudd blötmat eller kött 20cm ifrån hans torrfoder och då har han matvägrat tillräckligt länge för att jag ska ge upp. Han är aldrig intresserad av att smaka mat från oss om det inte är typ sallad eller ost. (Han är min lilla vegetarian ;) Kan inte ens fånga en fluga..)

Så vilka är de bästa torrfoder vi har att välja på 2016?
Vad jag har förstått så kollar jag efter:
Proteinhalt: så hög som möjligt
Fetthalt: ca 20%
Kalcium/fosfornivå: 1,2/1
Magnesium: 0,04-0,08%?
Natrium?
Natrium och magnesium skrivs sällan ut så de är svåra att kontrollera.

Jag skulle gärna se att katterna åt kött från länder med ok djurhållning. Därför har jag valt bozitas torrfoder tidigare som ska ha svenskt kött.

Dessa är dock de torrfoder som jag tycker verkar komma någorlunda nära (ingen anger varken magnesium eller natrium):
Orijen
Earthborn
Appalaws
Carnilove reindeer eller anka/fasan
Taste of wild (hittar inte mineralinnehåll dock)

Någon som tycker att något av dessa foder är bättre?

Någon idé om hur man får i katten extra vätska? Han dricker bra tycker jag, men det är ju bara mitt tyckande.
Orijen brukar många tycka vara bra, och jag tror att det är ett av de bästa torrfodren på marknaden. Acana ska nog inte heller vara helt uppåt väggarna. :)

Angående att få katten att dricka mer så rekommenderar jag en vattenfontän i keramik eller rostfritt stål. Du kan också ställa ut vattenskålar på flera olika platser i hemmet, så din katt blir "påmind" om att dricka.
 
Acana går bort för mig, Mg-halten är för hög (såg jag nyligen när jag kollade påsen :meh:).

Mina får Carnilove nu, det är ett bra foder med vettiga halter. Orijen har samma Mg-halt som Acana (0,1% istället för det rekommenderade 0,08%) plus att det är för gott. Mina har fri tillgång och får de Orijen glufsar de i sig mat.

Jag vill heller inte ge ett foder baserat på fisk så de med fisk som största ingrediens går bort.
 
Acana går bort för mig, Mg-halten är för hög (såg jag nyligen när jag kollade påsen :meh:).

Mina får Carnilove nu, det är ett bra foder med vettiga halter. Orijen har samma Mg-halt som Acana (0,1% istället för det rekommenderade 0,08%) plus att det är för gott. Mina har fri tillgång och får de Orijen glufsar de i sig mat.

Jag vill heller inte ge ett foder baserat på fisk så de med fisk som största ingrediens går bort.
Jaså, är det så? Skit också! :mad: Varför ska det vara så svårt att hitta ett riktigt bra foder till sin katt?
 
Jaså, är det så? Skit också! :mad: Varför ska det vara så svårt att hitta ett riktigt bra foder till sin katt?

Du vill INTE veta vad jag sa när jag läste på påsen (relativt nyköpt) :mad: Nu har ju de inte fått problem av fodret (och de har fått det under en rätt lång tid) och är inte hankatter så jag är så hemsk att jag blandar ut Carnilove med Acana för att få slut på påsen.
 
Tack för svar!

Då lutar det åt carnilove eller applaws.
Carnilove verkar ha både bra magnesium och salthalt, nackdelen är kanske att det tillverkas i Tjeckien och då är frågan hur djuren som blir kattmat framställs...

Applaws verkar ha en magnesiumhalt på 0.08% och skriver i alla fall att köttet ska vara uppfött hormon och antibiotikafritt, det är dock ingen garanti för hur de djuren har haft det.
Nackdelen med Applaws är att jag inte hittar salthalten och där den dyker upp i forum så verkar den vara för hög..

Angående vattendrickandet. Vi har vattenskålar på lite alla möjliga ställen som vi byter vatten i 1-2 gånger per dag beroende på plats. Ibland säger han till att han vill ha nytt färskt vatten och får då givetvis det. Tror att den skålen han dricker mest ur rör ingen annan och där försvinner det ca 1/2-1dl vatten varje dag. :banana:
Min bror har haft vattenfontän till sina katter, dock i plast och den kändes inte hygienisk. Jag har jobbat med att sälja vattenanalyser och vet hur fort det bildas bakterier och att hinnan som ofta bildas i dem är just bakterier. Jag ska kolla på de i stål de kan kanske vara något. :)
 
Nu lyfter jag denna tråd igen.

Vad använder ni andra?
Är det någon som vet salthalten på applaws?

Jag tänkte precis köpa Carnilove, men de har bara storleken 1,5kg eller 12 kg. Min ena katt blir dålig i magen när maten börjar bli gammal och bozitas 6-7kg säck verkar hålla tillräckligt länge. Känns dyrt och krångligt att bara köpa 1,5kg säckar.. All mat förvaras nu förtiden i hinkar med täta lock, tidigare hade vi maten i säcken och klämma över hålet.
 
Angående mg-halten så ska det inte vara nån fara med 0.1 enligt kunniga på ämnet. Om inte kisse har ökad risk för urinsten sen tidigare kanske. Man säger att en torrfoderkatt behöver dricka 0,5 dl/ kg och det är det få som gör tyvärr.
 
Mina får Arcana nuførtiden. Någon gång då plånboken var tunn så køpte jag vanlig Mjau men då la Vessla på hullet. Det ær enklast att låta dom ha fri tillgång på torrmat och med Arcana så går det bra, hon blir inte mullig. Båda tycker dessutom att det ær gott och ber inte om något annat såvitt jag inte har någon riktig delikatess på køksbænken...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp