Bästa metoden för rena tassar?

Red_Chili

Trådstartare
Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför huset för att kunna spola av hundarnas tassar innan de kommer in i lägenheten, men det är inte möjligt tyvärr.

Hundarna är förvisso korthåriga. På ryggen. Men de har lång päls på alla opraktiska ställen (baksidan av benen och överallt på tassarna). Robotdammsugaren är fantastisk, men hundarna är även i soffa och säng...

I dagsläget gör jag som så att jag tar in hundarna i badrummet, duschar av dem så att allt vatten och sand åker ner i en hink och häller sedan ut den på lämpligt ställe. Det skulle väl bli tvärstopp i avloppet på nolltid om jag spolade rakt ner i duschen...

Vad för andra metoder kan man hitta på? Jag har lekt med tanken på att ställa ut en vattenkanna. En vän pratade om ett sånt där rör med någon gummigrej i som ska göra rent tassar... Vad kan man annars hitta på?

Nej. Jag tänker inte ha overaller + skor på hundarna. Jag vill bara få bort smutsen så snabbt och effektivt som möjligt från själva hundarna, med minimalt av smutsen i soffa/säng.
 
När vi hade hundar med mycket päls så fick de vara i en begränsad del av huset tills de torkat. När de torkat hade även det mesta av gruset trillat av och man behövde bara städa i den del de hade varit i. Och naturligtvis torkades tassar osv med handduk innan de fick komma in i huset.
 
När vi hade hundar med mycket päls så fick de vara i en begränsad del av huset tills de torkat. När de torkat hade även det mesta av gruset trillat av och man behövde bara städa i den del de hade varit i. Och naturligtvis torkades tassar osv med handduk innan de fick komma in i huset.
Det är tyvärr svårt att åstadkomma här med den planlösning vi har, och så bor vi på lite för få kvadratmetrar för det också. Det enda som riktigt går att göra (och som jag även gör) är att stänga dörren till sovrummet så att de inte kommer in där.
 
Du har ingen tillgång till typ offentlig cykelpump/annan källa till tryckluft att blåsa tassar rena i närheten?

Blåser hunden renare i garaget vid behov när jag inte vill ha en blöt hund😁
 
Följer tråden då jag har samma frågor. Helt hopplöst med allt grus just nu. Drömmer också om tillgång till vattenslangen :laugh:

Jag rakade Ascots tassar (under och mellan trampdynorna) för någon vecka sedan och det hjälper jättemycket. Men sen är det resten av pälsen som hänger :cautious: :laugh:. Funderar att klippa bort lite av pälsen under magen och byxorna. Brukar göra det på sommaren men kanske blir att jag gör det redan nu.
 
Är det en sån här (mudbuster) du menar med röret?

owner-washes-dog-dirty-paw_algae-Shutterstock.jpg.webp


Har för mig att de är förvånansvärt effektiva, men man måste byta vattnet i koppen flera gånger om de har riktigt skitiga tassar. Och komma ihåg att tömma efter, så man inte råkar sparka till den och spola hallgolvet med grusigt lervatten… :bag:
 
Är det en sån här (mudbuster) du menar med röret?

owner-washes-dog-dirty-paw_algae-Shutterstock.jpg.webp


Har för mig att de är förvånansvärt effektiva, men man måste byta vattnet i koppen flera gånger om de har riktigt skitiga tassar. Och komma ihåg att tömma efter, så man inte råkar sparka till den och spola hallgolvet med grusigt lervatten… :bag:
Jag har en sån, fast en billig köpt på wish. Funkar bra men man behöver byta vatten åtminstone mellan hundarna.
 
Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför huset för att kunna spola av hundarnas tassar innan de kommer in i lägenheten, men det är inte möjligt tyvärr.

Hundarna är förvisso korthåriga. På ryggen. Men de har lång päls på alla opraktiska ställen (baksidan av benen och överallt på tassarna). Robotdammsugaren är fantastisk, men hundarna är även i soffa och säng...

I dagsläget gör jag som så att jag tar in hundarna i badrummet, duschar av dem så att allt vatten och sand åker ner i en hink och häller sedan ut den på lämpligt ställe. Det skulle väl bli tvärstopp i avloppet på nolltid om jag spolade rakt ner i duschen...

Vad för andra metoder kan man hitta på? Jag har lekt med tanken på att ställa ut en vattenkanna. En vän pratade om ett sånt där rör med någon gummigrej i som ska göra rent tassar... Vad kan man annars hitta på?

Nej. Jag tänker inte ha overaller + skor på hundarna. Jag vill bara få bort smutsen så snabbt och effektivt som möjligt från själva hundarna, med minimalt av smutsen i soffa/säng.
Fotbad, torka på begränsad yta med golvvärme och tex badrumsmattor som bädd. Uppvärmt golv + absorberande bädd gör enorm skillnad!
 
Jag har en hink vatten uppe pa ett gammalt skrivbord (i garaget) som de far stalla ner en tass i taget i och jag sedan torkar av med handduk innan de far ga in i huset. :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp