BÄsta stÖvelputsen!!!!!

Miagi

Trådstartare
Jag googlade på skoputsning då jag ville putsa upp mina Petrie som fortfarande är som nya men fortfarande lika matta som de var när jag köpte dem.
Sedan har de lästas 2 ggr och det lämna väl lite sträckningar i skinnet och jag har tyckt att det inte gett så mycket att polera med skoputs. Visst de blir blanka men inte så där riktigt speglande snygga!

Tills jag hittade en snubbe på ett bilforum som tjänstgjort i det militära
och hade ett kanon tips. Delar med mig till alla stövelägare:

Putsning modell Överkurs

Med bomull, vatten och skokräm kan man åstadkomma en puts som liknar lackskor.

Utrustning: 2-4 bomullstussar /pads. 1 Glas varmt vatten. 1 burk svart skokräm Boston eller Kiwi. Ev skoborste och skofett om så krävs.

1. Borsta bort alla smuts och jord från kängorna med borsten. Behöver kängorna fettas så gör det nu.

2. Ta en köttbulle-stor bit av bomull eller en bomulls-"pad" och doppa den i vattnet. Krama ur tussen och platta till den så den blir i strl av en femkrona ungefär.

3. Applicera skokräm på tussen, ganska rikligt

4. Fatta tussen med tumme- ,pek- och långfinger-topparna. Gnid med små små cirkelrörelser in skokrämen i kängorna, cirkelrörelserna skall bara vara ca 1-2cm i diameter. Gå ytterst sakta fram över hel känga med lite extra noggrannhet på tåhättan. Det kan strunta i större delen av skaftet och plösen. Det skall ta ungefär 15-20 min/känga. Applicera mer skokräm och doppa i tussen i vatten när du märker att det behövs. Kängan skall bli matt av skokrämen.

5. När första kängan är klar är det bara att fortsätta med den andra, låt den första stå och torka.

6. När även den andra är insmord är det dags att putsa upp den första. Ta en ny bit bomull och doppa i vattnet. INGEN SKOKRÄM DENNA GÅNG. Gör på samma sätt som tidigare, små små cirkelrörelser nu med den rena bomullstussen. Doppa i vatten vid behov och gå mycket långsamt fram, själva rörelsen skall vara lätt på handen. Det skall ta drygt en 1/2 timma per känga om det skall bli riktigt bra.

Den första gången du gör detta kanske det inte blir riktigt blank, men det är bara att upprepa processen. Man bygger upp små tunna skikt av blank skokräm på kängan, så efter en tid med den här behandlingen går det att snabbt pusta upp med lite kräm, borste och putsduk. Som ni ser tar det en bra tid, men det går bra att göra framför tv:n med en tidning på golvet. Till skillnad mot putsning med borste så stänker man inte små svarta skokrämspartiklar runt omkring sig.:bow:



Skiiiit bra! Mina stövlar skiner som ALDRIG förr. :banana:

Det kan verka lite skumt med vattnet och så men se till att du har ordentligt med kräm på och var lätt på handen. Jag gjorde tre omgångar och det blev bara bättre och bättre. Som sagt tålamodet och tiden...
Jag avslutade även med en nylonstrumpa, men det gjorde inte så stor skillnad faktiskt för de var redan så pass blanka.

Imorgon ska jag jobba vidare, sedan har jag en rejäl glans som håller ett bra tag och som bara behöver piffas upp med en normal skoputs -procedur med putsborsten.

miagi- med glänsande svarta stövlar!:bump:

Tänk vad glad man kan bli av ett par blanka stövlar..:laugh:
 
Sv: BÄsta stÖvelputsen!!!!!

det blev megabra men det är inte bra att kommit på ett så bra system för en som mig som kan putsa till döds. Blev en putsning innan stallet idag och nu en runda direkt när jag kom hem. känns som om jag kommer ptsa ihjäl mina stövlar.
 
Sv: BÄsta stÖvelputsen!!!!!

haha! Jag har också fått cravings på att putsa stövlarna...

Högg in på mina rödbruna stövlar igår

så här fina blev de.

5002318342_ba9cea6de1.jpg


5001716679_e404aec239.jpg


Så här med blixt, men då ser de nästan röda ut.

5002317194_53572ce978.jpg


Måste säga att resultatet blev blankt.
De svarta fick sig 2 omgångar till av skoputs.

som sagt cravings....:banana:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp