Barn och smällare

Status
Stängd för vidare inlägg.

Welsh

Trådstartare
Var precis inne på hund och läste att någon råkat ut för små snorungar som smällt smällare mitt framför nosen på hennes hund. Det får mig att minnas en nyårshelg för länge sedan när kinasmällarna såldes överallt.
Jag var i tvättstugan (hyreshus) samtidigt som en äldre kvinna när dörren öppnades och in slängdes en smällare som hamnade vid kvinnans fötter. Jag trodde aldra minst att tanten skulle då av hjärtslag. Jag slet upp dörren och hann ikapp grabbarna som skickat in smällaren och tog tag i en av dem. Då dyker en grinig pappa upp som anser att jag inte får ta tag i hans son. Minns att jag skällde ut pappan för att han köpt ut smällare och lämnat sonen utan tillsyn med dessa, vet ni vad han svarade!? Det skulle jag skita i!!!!!!
HUR KUNDE HAN! Jag upplyste pappan vad sonen hade gjort och han bara ryckte på axlarna! GRRR ibland önskar jag att jag var lika stor som min bror och kunde spöa upp såna idioter :mad:

Tanten överlevde men mådde inte så bra så jag fick hjälpa henne hem. Den stunden bestämde jag mig för att mina barn minsann inte skulle få springa vind för våg med smällare.
Nu finns väl inte kina smällarna längre eller?
Hur hanterar ni smällare och barn idag?????
Vi går gemensamt ut och tittar fyrverkerierna men vi köper inga då vår hanhund är skotträdd nu på gamla dagar.
 
Sv: Barn och smällare

Snacka om dålig stil av pappan hur kan man göra något sådant??
Om jag hade barn skulle jag inte låta dom leka med smällare överhuvudtaget.
Varför kan inte alla ta ansvar för sina barn och se till att dom uppför sig??
Tänk om tanten gjort sig riktigt illa eller avlidit, vad skulle då ha hänt??
 
Sv: Barn och smällare

har varit på ett bibliotek när de kastade in en.
Fy fan vilka idioter det finns. De kan förstöra livet för folk med sina farliga skämt.
 
Sv: Barn och smällare

Jag har fått upp en smällare kastad efter mig och uppstutsad under kjolen en gång samt att en ex-granne kastade en som landade i barnvagnen. Sånt som gör att man håller sig till tomtebloss resten ev livet. :mad:
 
Sv: Barn och smällare

Är inte smällare förbjudet nuförtiden???
Bara fyrverkerier osm är tillåtna - eller minns jag helt galet??

Själv är jag uppskrämd av mina föräldrar sen barnsben om hur farligt det är att hantera smällare (och fyrverkeripjäser), så jag tycker FORTFARANDE att det är otäckt och undviker det in i det längsta...
Ska nog försöka köra skrämseltaktiken på mina barn också, så att de självmant låter bli...
 
Sv: Barn och smällare

herregud. Att folk kan göra något sånt.
 
Sv: Barn och smällare

Nu ska jag berätta om min knäppa dotter : Hon spreng fram och tillbaka på vägen med tomtebloss i händerna runt tolvslaget. När jag frågade vad hon höll på med (jag blev trött bara jag såg henne) svarade hon att hon faktiskt tränade till den dag hon ska springa med OS-elden. "Här kommer nu X X som vann guld i sommar OS för 4 år sedan i både individuell hoppning och i laghoppning...." Det ni!! Det gäller att ha mål i livet! ;)
 
Sv: Barn och smällare

Gott Nytt år på er alla buke kompisar!

Tolvslaget var i år en annorlunda och lite jobbig upplevelse för familjen. Vi gick upp till stallet för att kvällsfodra i stallet och fira med stallägaren. Med oss hade vi hundarna och våra barn. Vi har upptäckt att gammelhunden är lugnare om han får vara ute.
När de första smällarna började låta var allt lugnt. Gammelhunden var kopplad och de andra 2 var lösa men lugna. På tolvslaget brakade det loss runt stallet och mellanhunden fick panik och jag var säker på att hon skulle dragit till skogs om jag inte fått tag på henne. Medan jag stoppade in henne i närmaste hus så hör jag hur Tobias panikslaget skrek på mig. Han vågade inte lämna sin (ivanliga fall mindre uppskattade) lillebror som sov i vagnen. Under dessa minutrar så stod resten av familjen och såg på fyrverkerierna 4 m därifrån.
Summasumarum, ett barn och en till hund skotträdd. Den nya valpen däremot hon brydde sig inte ett dugg :smirk: Hästarna var lugna när jg gläntade på dörren strax efter 00.15.
 
Sv: Barn och smällare

Borde förbjudas.Barn förstå inte alla gånger att det faktiskt kan orsaka skada å när man råkar ut för såna barn som kastar dem efter en , ja då blir det ju riktigt farligt.
Hade tagit ungen i örat å skällt ut föräldern jag med :mad:
 
Sv: Barn och smällare

Lucas fick vara vaken i år för att se fyrverkerierna. Det brukar inte vara någon på vår gata som smäller så man ser bara allt fint på avstånd och slipper rök och höga smällar. Bara det att nu hade en av grannarna gäster som hade köpte ett jättepaket fyrverkerier och jag hade gått förbi platsen där de skulle skjuta och kom inte tillbaka hem till oss... Jag och Lucas fick "ta skydd" i en grannes port, tyvärr sista huset och bara 15m från där de smällde, och L var så rädd så han skakade stackarn. Det var inte riktigt så jag tänkt mig hans första fyrverkerinyårsafton.

Men sen när det var slut så gick vi in och tittade i fönstret, det var bättre tyckte han, och pratade hemskt mycket om raketer och att han blev rädd ända tills han slocknade 01.
 
Sv: Barn och smällare

Jag inbillar mig att vi som är djurägare lär våra barn att visa respekt för både djur och människor. Har svårt att tro att ex en hundägare (om än till orädd hund) skulle låta sina ungar springa omkring med smällare (eller raketer eller vad det nu kallas) vind för våg. Och vilken hästägare tycker att det är kul med smällare som kastas efter en när man är ute o rider?

Fast jag kanske lever i en utopi?
 
Sv: Barn och smällare

Jag vet, har samma åsikt men jag tror vi lever i en utopi iaf :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp