Bukefalos 28 år!

Be om högre lön - hur gör man

Magiana

Trådstartare
Jag började mitt nuvarande jobb med några timmar i veckan efter en lång sjukskrivning (januari 2011). Då hade jag arbetstränat där i ett år. Min främsta arbetsuppgift var att sköta lokalvården.

Den första oktober 2011 blev jag utförsäkrad. Tre månader senare gjorde jag ett jätteskutt och gick upp till halvtid. Jag fortsatte på AF och ökade på min tid på jobbet med arbetsträning. 1 september kom jag upp i 25 timmar i veckan med riktig lön. I samma veva (eller strax efteråt) hamnade jag i jobb- och utvecklingsgarantin. Då hade jag kommit så långt att jag fann det meningslöst att arbetsträna mer. Jag var klar att gå upp i heltid.

Min arbetsgivare hade dock inte råd med en heltidsanställd. 25 timmar var max de kunde erbjuda. I "joben" kom det fram att jag kunde få nystartsjobb vilket i praktiken innebar att om min arbetsgivare hade mig där på heltid så skulle de faktiskt få en lägre lönekostnad för mig än när de betalade hela min lön på egen hand för de 25 timmar/ vecka som jag jobbade. Saken var klar. Det var en win-win och jag gick upp i heltid 1 mars i år.

Nu är saken den att det var länge sedan mitt jobb var en ren städtjänst (ca 20% i dagsläget). Jag har alltmer kvalificerade uppgifter och ett större ansvar. En del av jobbet är enkel administration (typ kontorsassistent) men numera sköter jag också de internationella webbplatserna (typ webbredaktör) och kommer även att administrera den svenska delen snart. Det ställer helt andra krav på mig. Jag har ingen utbildning på området utan har själv lärt mig html, css, photoshop m.m. genom att driva en egen sajt. Jag har fått en del beröm av våra IT-killar som märker att jag vet vad jag håller på med.

Det känns som om det är hög tid att höja lönen som fortfarande är baserad på städning. Men hur gör man? Vad säger man? Jag kan ju motivera varför men vet inte hur jag ska ta upp det. Kanske ska jag lite skämtsamt svara på chefens grattismejl där hon berättar att jag blivit befordrad till att ta hand om den svenska sajten med att "tack, jag tror det blivit dags att begära lite mer i lön".

Ursäkta att det blivit lite långt, men jag går som katten kring het gröt.

Nystartsjobbet har jag förresten bara till sista februari nästa år. Sedan vet jag inte vad som händer. Kanske kan det bli förlängt eftersom jag kommer från sjukskrivning. Hur ekonomin ser ut för företaget då vågar jag inte svara på.
 
Sv: Be om högre lön - hur gör man

Jag är absolut ingen expert i området. Men jag tycker du ska lägga upp vad du hade för arbetsuppgifter och kunskap när dom satte din lön. Jämför sedan med dina arbetsuppgifter osv. i dagsläget, så kanske dom ser hur mycket mer du gör nu. Sen kan du allt fråga vad det krävs för att få högre lön, vad dom begär av dig för att du ska klättra i lönestegen. För dom måste ju ha någon motiveringen till varför dom lagt din lön på en viss nivå. Har ni inte lönesamtal?

Jag känner en som frågade på sitt lönesamtal vad han inte kunde men som dom fullbetalda kunde. Cheferna hade inget svar på det så han gick ut från lönesamtalet fullbetald.. Gäller att stå på sig.
 
Sv: Be om högre lön - hur gör man

Kanske ska jag lite skämtsamt svara på chefens grattismejl där hon berättar att jag blivit befordrad till att ta hand om den svenska sajten med att "tack, jag tror det blivit dags att begära lite mer i lön".

Det låter väl som en jättebra idé.

Som jag förstår dig så har du bra argument för att du ska få en högre lön men du tycker att det är svårt att ta upp frågan till diskussion. Jag kan känna likadant inom olika områden och ett knep som jag ofta använder mig av är just att i mejl eller dylikt förklara vad jag vill diskutera och be om en tid för det. Om jag tänker att jag ska ta det i förbifarten eller i samband med något annat blir det lätt att jag skjuter på det, men genom att redan på förhand göra klart vad jag vill prata om så lämnar jag inget utrymme för förhalning.

Om du har fått ett sådant mejl som du skriver om så skulle jag helt enkelt göra som du föreslår, men kanske snarare uttrycka det som att jag nu i anslutningen till befordringen gärna skulle vilja att vi tog ett lönesamtal och om ni kan boka in en tid för det. Om du inte har ett sådant mejl så hade jag skickat något liknande själv, att nu när dina arbetsuppgifter förändrats ytterligare så skulle du gärna se att ni satte er ner och diskuterade igenom din lönesättning och om personen kan föreslå en tid som skulle passa.
 
Sv: Be om högre lön - hur gör man

Om du har fått ett sådant mejl som du skriver om så skulle jag helt enkelt göra som du föreslår, men kanske snarare uttrycka det som att jag nu i anslutningen till befordringen gärna skulle vilja att vi tog ett lönesamtal och om ni kan boka in en tid för det. Om du inte har ett sådant mejl så hade jag skickat något liknande själv, att nu när dina arbetsuppgifter förändrats ytterligare så skulle du gärna se att ni satte er ner och diskuterade igenom din lönesättning och om personen kan föreslå en tid som skulle passa.

Tycker jag är ett jättebra förslag!

Jag begärde högre lön efter att jag också fått utökade arbetsuppgifter på förra jobbet. Jag begärde ett möte med chefen och sa att jag har fått mer uppgifter och ansvar än vad som var tänkt från början när vi bestämde min lön. Det gick bra! :)
 
Sv: Be om högre lön - hur gör man

Jag ser egentligen inte problemet.

Du anställdes som städerska. Fick städerskelön för det.
Nu jobbar du med annat och ska ha lön för det.


Jag står inför nytt anställningsavtal. Det går ut i halvårsskiftet, och om jag får förlängning med andra uppgifter vill jag ha högre lön.
Jag anställdes i december, jag har visat att jag är duktig, jag har levererat helt enkelt.

För mig räcker det är att ta upp samtalet om höjd lön.

Du har ännu mer på fötterna.
 
Sv: Be om högre lön - hur gör man

Har ni inte lönesamtal?

Nej. Jag är den enda som är fast anställd. Övriga är egna företagare och anlitas per timme.

Jag ser egentligen inte problemet.

Problemet är att jag är feg. Jantelagen, du vet.

Men visst har jag på fötterna med tanke på att med den svenska sajten så kommer jag att ha hand om 4 sajter totalt.

Hm, det gäller väl egentligen bara att samla lite mod till att ta upp det.
 
Sv: Be om högre lön - hur gör man

"Det verkar vara hög tid för lönesamtal, kan vi boka det på måndag kl 11.00?"

Sedan får du lägga upp ditt krav och underlaget.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp