Behandla akvariet med aktivt kol

Comfort

Trådstartare
jag fick in fenröta i akvariet och behandlade det med baktopur och nu verkar det ha släppt.
Däremot har min trotjänare Åke länat in, min slöjstjärt på två år och 13 cm mellan fena och nos. Han låg och guppade imorse med magen upp, och fick hjälp att lämna vattenlivet.
Så nu tänkte jag använda lite aktivt kol, det var ett tag sen (ca ett halvår) och det kan nog behövas kan ja tänka mig. Men behöver man fylla upp hela behållaren i pumpen? i så fall går det i ca 1 dl, det är ett 100 liters akvarium.

Jag har två svärdbärare som ska ha yngel rät snart, kan de skadas av kolet? Ynglena brukar ändå inte överleva men jag tror att det är slöjisen som ätit dem så nu finns det ju en chans att några kan överleva.

Hur länge ska mna ha kolet i? Sist tog jag bort det vid nästa pumprengöring
 
Sv: Behandla akvariet med aktivt kol

HUr "fick du in" det? Såg du att någon ny fisk hade fenröta och släppte i den ändå?

En dl kol är nog ganska lagom, jag skulle ha i det en vecka eller två. Tänk på att det anddra filtermaterialet (det som var i pumpen innan) hinner dö när det inte är i pumpen, så tvätta ur det och behandla akvariumet som relativt nystartat när du stoppar i det igen. Eller ja, även innan eftersom kolet också är nytt.
 
Sv: Behandla akvariet med aktivt kol

jag köpte guppisar som verkade friska,sedan har de fått det,så jag antar att de hade med sig det.Hade jag sett att de var sjuka hade jag ju givetvis inte köpt dem, de andra i akvariet i affären såg också friska ut.
 
Sv: Behandla akvariet med aktivt kol

Alternativet finns också att de kan ha fått det hos dig. Det är stora omställningar för en fisk att flytta och hamna i en miljö som kanske är helt annorlunda mot vad den var i affären, särskilt om den såg frisk ut där.

Du får ursäkta att jag reagerar på ordvalet, men det är sådant jag hör dagligen på jobbet, "fått in sjukdom", "Fått in alger" "Fått in nitrat" osv, och oftast finns grundanledningen att finna i hemmaakvariet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp