Behöver tips på varma ridstövlar till min dotter.

whippetzilla

Trådstartare
Jag har en dotter på 7 år som nyss börjat rida. Hon fryser så fruktansvärt om fötterna i sina vanliga ridstövlar och känner att jag måste hitta något riktigt varmt till henne.
Eftersom hon inte ridit så länge så vet jag inte om intresset består och vill därför inte lägga mer pengar än nödvändigt på de nya. Samtidigt vill jag att hon ska ha en bra, riktigt varm stövel som inte är för klumpig och som hon riskerar att fastna i stigbyglarna med.
Vilken stövel kan ni rekommendera för oss? Hon har strl 32. Gärna någon webbsida med snabb leverans så hon hinner få dem till nästa veckas ridlektion. :-)
Jag hittade ett par vinterstövlar som bara heter "vinterstövel BT" på Börjes, någon som känner till om dessa är prisvärda? Kostar bara 249:- nämligen.
 
Vinterstövlar i all ära, men väldigt viktigt att se över vad man "stoppar i" skon/stöveln också.

Det kan räcka med att byta till ullsockor och eventuellt en ullsula (om den vanliga stöveln har en väldigt tunn sula så hon är nära marken) och så möjlighet för luft att cirkulera och fot att röra sig. Det vill säga - packa inte på massa tjockt så det blir tight för då blir det ännu kallare.

Eftersom hon nyss börjat rida så gissar jag att hon inte håller sig varm av enbart ridningen, utan att det fortfarande kanske är ganska lugn ridning? Hon har inga andra kängor eller så hon kan ha just nu under den kalla perioden, istället för att investera i helt nya?
 
Jag kör på mina super varma muckboots medans jag mockar, ryktar, sadlar och fixar. Sen precis innan jag sitter upp byter jag till ridstövlarna. Funkar bra efterssom jag blir varm av att rida, fryser gör jag bara innan och efter.
Annars funkar det att rida i typ vilka varma kängor eller boots som helst bara de har lite klack, känns ju onödigt att köpa varma ridskor till henne efterssom de kommer vara för små nästa år. Och det är inte många veckor om året det är så här himla kallt! :up:
 
Jag hade valt en vinter fodrad rid känga. (Inte stall, blir för grovt i stigbygeln oftast) helst en storlek för stort eller mer.
Sen haft ullsula i och funktions strumpor.
Så kan hon ha det som vintersko även om intresset försvinner.
 
min systerdotter kör med såna där små värmedynor i stövlarna när det var så där skitkallt ute och hon var 'tvungen' att ha ridstövlar (hoppträning), då stoppade hon i en sån där man trycker på så blir den varm och håller värmen någon timme. Fungerade bra enligt henne.
Själv byter jag alltid strumpor innan jag rider, så jag har torra (gärna ull) strumpor på mig, och vinterskor. Jag gillar MH Rimfrost paddock, men de kostar ju en del. Undviker helst allt med gummifot, blir så svettig då och sen fryser man
 
Litet tillägg.
Har haft många många många olika vinter ridstövlar, de flesta i modell med gummisko och vadderat skaft. Totalt värdelösa allihopa! De är alldeles för klumpiga, skaftet är för tjockt och skon för tunnt fodrad. + ingen ventilation vilket gjorde att man alltid svettades om foten och blev extra kall genom det.

Samt att de går sönder i spännena direkt och hälen går sönder efter säsong.

Nä, vinterfodrad ridsko eller vinter fodrad läder ridstövel är det bästa. Sen är det som sagt väldigt viktigt med rätt strumpa på. Har själv klarat mig med vanliga ridstrumpor de senaste åren, föredrar faktiskt det framför stickade ullsockar då det inte är ner mot -15.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp