Det är ju sådant som måste lösas.Svårt när det inte finns tankställen dock. Men så småningom kanske.
Men å andra sidan så är det bara ett praktiskt problem.
Det behövs inga nya uppfinningar eller underverk för att lösa det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju sådant som måste lösas.Svårt när det inte finns tankställen dock. Men så småningom kanske.
Då menar du HVO (kan göras på tex tallolja, palmolja eller slaktavfall). HVO är ett relativt bra bränsle, men tillgången är begränsad och HVO ska därför inte vara förstahandsalternativet för privatbilister i vanliga personbilar utan användas för tunga fordon och arbetsmaskiner (tex för lantbrukare).Tallolja bla. Jag vet att det används idag men ska vi inte kunna ha dieselbilar så försvinner det alternativet... och skatten på nya dieselbilar kommer att strypa tillgången på dieselbilar i framtiden för väldigt få är villiga att betala så mycket i skatt.
Det är ju sådant som måste lösas.
Men å andra sidan så är det bara ett praktiskt problem.
Det behövs inga nya uppfinningar eller underverk för att lösa det.
120 usd 2012 ca 780 kr. 80 usd idag ca 700 kr. Visst att skatten påverkar, men...Nja det är det ju om man betänker att oljepriset har gått från $120 per fat (2012) till
$80 per fat idag. Med andra ord så har regeringen passat på att sko sig och höja skatten allt eftersom oljepriset sjönk. DET tycker jag är jävligt fult.
Vad händer när oljepriset når tillbaka till 2012 års nivåer? 30:-/litern?
Så bråttom är det inte.Såklart inte men hönan å ägget. Jag kan ju inte köpa en biogasbil förrän just det praktiska problemet är löst.
Tyckte inte min 850 drog så mycket .Den gick på 0,8 -0,9Men jag tycker det låter högt även för en 850 (även om de är törstiga).
Så bråttom är det inte.
Dieselförbudet i storstäderna har inte börjat ännu.
När det gör det så hoppar nog infrastrukturen för gasbilar igång.
Det är lätt att åka gasbil i Stockholms omgivningar, där finns det gott om tankställen.
Nog fel uttryckt av mig. För mig personligen finns inga förnuftiga alternativVisst, det vore ju bra.
Men du har ju alternativet att byta bil.
Det var ju det som du skrev.
Om jag hade ett alternativ.
Näähää är det sant??? . Guud det trodde jag , tänk att det tog mig över 60 år för att någon skulle upplysa mig om det. Tack, tackReality check: regeringen får inte behålla skatteintäkterna själva.
Nja, ett av bolagen (Preem) har en miljödiesel med tallolja: https://preem.se/om-preem/hallbarhet/evolution-drivmedel/evolution-diesel/Har dieselbil och vill kunna tanka tallolja eller likvärdigt men det finns inte på mackarna.
Tack för tipset! Det fanns ju flera inom några mil bortNja, ett av bolagen (Preem) har en miljödiesel med tallolja: https://preem.se/om-preem/hallbarhet/evolution-drivmedel/evolution-diesel/
Så då antar jag att det inte finns en Preem mack i din närhet? Eller att Preemmacken inte har just den produkten?
Då så kan du lugnt fortsätta med att åka på diesel.Kör aldrig i storstan så det kvittar mig.
Det är i städerna som diesel är ett problem, inte på landet.men är skadlig för mäniskors hälsa - mest i i städerna, och jag kör mest på landsväg.
Jag brukar nollställa tripmättaren när jag tankar och sedan kolla hur mycket bensin jag får i bilen nästa gång jag tankar
Då så kan du lugnt fortsätta med att åka på diesel.
Det är bara i storstäderna som svaveldioxiden blir ett problem för byggnaderna.
Fast jämför man priser får man ju även ta hänsyn till dollarkursen. 8.76 i dag och 7.16 samma datum 2012. Plus att löneläget för produktion, distribution och försäljning troligen gått upp. Väldigt få saker är billigare nu än 2012Nja det är det ju om man betänker att oljepriset har gått från $120 per fat (2012) till
$80 per fat idag. Med andra ord så har regeringen passat på att sko sig och höja skatten allt eftersom oljepriset sjönk. DET tycker jag är jävligt fult.
Vad händer när oljepriset når tillbaka till 2012 års nivåer? 30:-/litern?
Tar jag bussen in till stan kostar det exakt dubbelt mot om jag kör bil med nuvarande bränslepris.
Håller med om att SL är = Segt & Långsamt (och urdåligt i största allmänhet!)
Jag lever typ 95% av mitt liv inom en radie av ca. 6 km, i och omkring en håla 20 min söder om stan, och jag är helt och hållet bilberoende för att klara av min vardag. Trots att jag som mest rör mig mellan min håla och grannorten, och till stor del bara inom min håla, går det knappt om man inte har bil. Bussarna till stallet går varannan timme, och att ta sig till skolan tar inte sällan bort emot 60 min, fast det borde ta 10-15 min egentligen. Samtliga sträckor jag rör mig över tar 5-7 min med bil.