Berätta vad era busiga kattungar har "ställt till med"!

Tussilago

Trådstartare
Jag fick i fenruari två katttungar, då ca 13 veckor gamla. Till hälften norska skogskatter. Kunde aldrig tro att de skulle ställa till med så mycket trubbel!! Bor i en andrahandslägenhet där möblerna ingår. han som har förstahandkontraktet blev inte glad åt att jag skaffat katt och tänkte vägra, men jag lovade ju dyrt o heligt att har de sönder nåt så ersätter jag det självklart. Och skrattade och sade, att det är ju inte som om de kommer att klättra på väggarna eller så...¨

Nåväl, detta har busungarna haft sönder så långt:
*2 "rislampor"
*1 sovrumslampa
*Klöst sönder bord och 4 kökstolar då det farit som jehun upp på bordet och sen glidit över med klorna utfällda.
*Klöst på soffan
*Orsakat vattenläcka så tapeten blev förstörd och att det blev vattenskada så golvet behövdes bytas, numera är golvet fint tvåfärgat i kök/vardagsrum
*Klättrat på väggarna så det behöver tapetseras om i vardagsrummet.
*Diverse småsaker som ljuslyktor mm har åkt i backen.
*Hängde häromdagen i gardinen så gardinstången lossade från väggen, hade sönder lite av tapetetn i det NYTAPETSERADE sovrummet. SUCK!!

Har nog glömt en hel del grejer för det låter inte så mycket då man radar upp det såhär!

Katterna var innekatter från feb till ca oktober, sen gav jag upp, de fick gå ut. Har efter detta bättrat sig rejält. Sen är de oxå drygt ett år nu. har såå många gånger övervägt att inte ha dem kvar, det har vart sjukt jobbigt! men de är såå himla mysiga och rara trots allt, och så är de såå vackra oxå!

Så, berätta nu allt bus era små hjärtegryn ställt till med!!
 
Sv: Berätta vad era busiga kattungar har "ställt till med"!

Känner igen mig! :bow:

Mina huliganer har dels upptäckt att det är jätteroligt att sitta och klösa på tapetskarvarna, och ibland blir det flikar också! Som man kan dra i! Så låter det jätteroligt!!

Vi har fått nytapetserat i ETT rum, gissa vilket dom prompt ska vara och klösa i tapeterna i.. :devil:

De har haft sönder en fönsterlampa, den var i glas så den höll inte för en tur ner i golv. Men det var en olycka åtminstone.

De har även varit och bitit och klöst i ena hörnet på mattan, som nu är alldeles fransigt och fult.

Adventsstaken fick inte stå uppe ens en dag innan den också for i golv, och sen vill den inte tända mer.. Det var inte en olycka, dom sitter och puttar ut den med flit för det är tydligen jätteskoj när den far i golv med en smäll!

Min orkide har dom bitit sönder, jag vet inte varför men den tvärdog sen dom var och tuggade på den.

En annan orkide har varit ner i golv många gånger, men som tur var är det 'bara' krukan som spruckit. Återigen, med flit. :mad:

Julgranen är en historia för sig. Jag spenderade en hel morgon med att pynta den noggrannt, jag ville verkligen få pyntet symmetriskt och jämnt.

En kvart senare klättrar katten i granen, när hon kommer till toppen dråsar hon ner och drar med sig allt pynt.. Hänger upp sakerna lite hipp som happ och tänker att jag gör om det senare.

Vi har en väldigt liten och lätt gran pga platsbrist, så när båda katterna sedan beslutar sig för att leka i granen välter den. Då upptäcker dom att granen är den bästa liggplatsen och lekstugan i hela världen, men bara när den ligger.

Varje gång jag reser granen så de springer längs tvbänken och kastar sig sedan på granen, som självklart välter.

Sedan deras femte gång har jag inte rest granen, så nu ligger den på golvet och det är julgranskulor och polkakäppar i hela lägenheten. :crazy:

Sen har dom blivit helt tokiga i mat också. Dels så går det inte att äta ifred utan att de bokstavligen tar maten ur munnen på en, fast det gäller mest den ena och hon har varit så sen hon kom hit.

Men en gång när vi kom hem efter handling så ringer min mamma ganska direkt jag kommit innanför dörren, så torrfoder påsen blir stående framme, så kommer min kille och börjar pocka och peta på påsen, maaaaaat! Sen börjar han gnaga på den, och rätt var det är så går det hål. Det var dagen han upptäckte att man kan öppna påsar. :grin:

Nu är vi jättenoga med att inte lämna något framme eller skafferidörren öppen, men han har ändå gnagt upp mina daghundars foderpåse och är där och knaprar i sig så fort han kan. Hundmat är den allra finaste delikatessen.

En annan dag lämnade jag en påse nötfärs framme på tining utan att tänka mig för, tro på fan att dom fem minuter det tog mig att komma ihåg, så har dom varit och ätit upp halva påsen! Säkert 200 g nötfärs hade dom smällt i sig. :mad:

Sen vill dom gärna leka i sängen tidigt på morgnarna, och allra helst med deras enda leksak med pingla. Det är jättekul att vakna av det ljudet, eller inte. Tar vi leksaken och kastar ut den så kommer dom tillbaka med den. Eller varför inte starta dagen med att få en tung katt rätt i bröstkorgen, andan far rätt ur en!

Så dom är riktigt jobbiga ibland, men för det mesta kan jag inte göra annat än att skratta uppgivet åt deras upptåg. Jag ville inte ha en katt som bara ligger och stirrar in i väggen dygnet runt, och det fick jag, med råge. :love:

Många gånger är det också mitt eget fel som inte stimulerat dom ordentligt.

392616_2332026705018_1380298568_32268442_654927316_n.jpg


Här finns en video på Vilda som leker med sin hammarhaj också.
 
Senast ändrad:
Sv: Berätta vad era busiga kattungar har "ställt till med"!

Jösses!

Våra katter är inte besvärliga. Den ena har råkat välta en blomkruka. Den andra öter gärna på stickade kläder o strumpor men det ärju bara att plocka undan efter sig :-)
 
Sv: Berätta vad era busiga kattungar har "ställt till med"!

Hjälp vilka huliganer...

När mina var små hittade dom inte på så mycket sattyg. Dom gjorde av sin energi i klösträd, ute på selpromenader och i lek med varandra och mig. Nu är det bara den ena som är intresserad av selpromenader, men dom leker mycket mer med varandra nu.

Det jag kan komma på att dom förstört är väl någon tapet som råkat ut för en katt som sträcker på sig med klorna utfällda, tyvärr. Samt sladdar från Apple, vilket den ena katten verkar tycka speciellt mycket om (hon rör inga andra sladdar). Man får helt enkelt vara extra noggrann med att gömma apple-sladdar, annars har kattvarianten av avbitartång varit framme när man kommer tillbaka.
En av växterna ansar dom på regelbundet, men det är inget som stör mig. Ena katten råkade även riva ner en kruka för nån månad sen, men det är sånt som händer (krukan klarade sig dessutom).

Aktiva är dom, men inte förstörande.
 
Senast ändrad:
Sv: Berätta vad era busiga kattungar har "ställt till med"!

Mina skulle lätt klättra i gardiner, ha ner blomkrukor och döda strumpor om de fick minsta lilla chans. Därför har jag aldrig sådant framme när jag har ungkatter (och unga är åtminstone mina upp till 2 år, sedan börjar de nöja sig med sina egna leksaker).

Julgran är ju bara att glömma, prydnadsförmål eller åtkomliga sladdar likaså. Tvn har ett överdrag (den är rolig att hoppa upp på, men inte så lätt att balansera på). Skor, halsdukar och pälsiga vatar bor i ett skoskåp. Så nej, de senaste åren har inga kattungar haft sönder något. Jo förresten, deras matburk tålde inte deras inbrottsförsök...
 
Sv: Berätta vad era busiga kattungar har "ställt till med"!

Aktiva är dom, men inte förstörande.

Så var min när han var yngre, sen har hornen växt fram med åldern. Man kan tycka att det borde vara tvärtom. :D

Det är väldigt tydligt att han tycker han är husets överhuvud. Det är sällan han har sönder saker eller är bråkig bara för att, även om det händer, speciellt när de är lite understimulerade.

Det är lite svårt att förklara för någon som inte sett honom när han är på det viset, men det är liksom självklart att det är HANS plats, och är något i vägen, ja då har han ner det. Han har liksom pondus på något vis:love:
 
Sv: Berätta vad era busiga kattungar har "ställt till med"!

oj shit, man blir nästan rädd för att skaffa katt nu :S

men man får nog se till att trötta ut dom, hundar kan ju vara gräsliga med om dom inte blir stimulerade, så är samma sak med katter.
 
Sv: Berätta vad era busiga kattungar har "ställt till med"!

Så är det absolut! Det många inte verkar fatta är att man inte bara kan skaffa en katt, slänga åt den lite mat och rensa kattlådan och sen lämna den åt sitt öde.

Visst finns det undantag, och katter som får gå ut eller har en kompis brukar kunna roa sig själv, till en viss del. Men man måste fortfarande aktivera och stimulera katten för det. :)

Sen är det ju också en uppfostringssak. Även om mina katter testat mitt tålamod mer än någon annan hund eller häst
någonsin gjort så går det att uppfostra dom också.
 
Senast ändrad:
Sv: Berätta vad era busiga kattungar har "ställt till med"!

Har inga ungkatter men har inga minnen av någon direkt förstörelse som så.. Det var väl mer rummet som kattbebisarna växte upp i. Nyrenoverat innan de föddes. I behov av renovering (iaf ommålning av golvet) när de var gamla nog att flytta hemifrån.
 
Sv: Berätta vad era busiga kattungar har "ställt till med"!

Wow. Jag har haft väldigt mycket katter och har aldrig varit med om något sådant där. Men då har vi haft rejäla klösmöbler som vi på en gång lärt dem använda också.

Det jag kan komma på sådär på rak arm är när de misstagit stora blomkrukor för kattlåda när de var små. Och lite upptuggade blommor, på sin höjd.
 
Sv: Berätta vad era busiga kattungar har "ställt till med"!

Mina kissar ÄR alltså lite ovanligt vilda verkar det som! Haha! När jag kom hem och hade 50 liter vatten på golvet från akvariet för att de varit o dragit i slangarna, då gav jag faktiskt bort katterna, Men när allt nästan var bestämt så ångrade mig och beslutade för att behålla.
Idag har de haft sönder adventsljusstaken, men den har ju stått i nästan en vecka :D

Och ja, ja det blir riktigt dyrt att ersätta allt de sabbat!
 
Sv: Berätta vad era busiga kattungar har "ställt till med"!

X antal blomkrukor
telefonen
glas
tallrikar
kläder
uppsats
tidningar
1 hel kyckling
påskris
matta
inbrott i garderober
nervälta grejer från hatthyllan
uppätna blommor och krukväxter
efterlämningar av grejer man inte orkat äta upp i mattes säng
uppätna hårsnoddar man hittat i kattlådan
de stjäl glasögon och öronproppar, båda är goda att tugga på

tja har man katt vet man att the list goes on :D
 
Sv: Berätta vad era busiga kattungar har "ställt till med"!

Det senaste den lilla terroristen gjorde var att rivstarta på mattes hand för ca 30 min sen så nu är det brett plåster som gäller, vill ju inte gegga ner läxböckerna:crazy:
 
Sv: Berätta vad era busiga kattungar har "ställt till med"!

Ibland undrar man varför man ens har djur när de ställer till med besvär ^^

Men mina katter har lyckats med:

*klöst sönder tapeter i dåvarande lägenhet..
* haft sönde x antal lampor i fönster..
* tuggat sönder alla levande växter som jag hade, så skippade blommorna :p
* slängt ner x antal glas i golvet så de självklart går sönder -.- , har även slängt ner sådana där glas "burkar" som man har pasta , ris å sånna grejor i, å de gick såklart oxå sönder...
*Totalt klöst sönder soffan ...
ja listan kan nog göras mkt längre :P men orkade inte tänka så mkt mer ^^

Självklart så älskar jag ändå mina gullungar!! :heart :love:
 
Sv: Berätta vad era busiga kattungar har "ställt till med"!

Förlåt, men vilka härliga små "liv" du fått tag på...;)

:rofl::rofl::rofl:

Lycka till med dom!;)
 
Sv: Berätta vad era busiga kattungar har "ställt till med"!

Haha, ja de är underbara! Jäkligt dyr födelsedagspresent det där! Och alla nätter man vaknat för att de stället till smärre saker! Höll på o bli galen ett tag där!!
Nu funkar allt onekligen bättre, och det är jätteskönt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp