Besvärlig situation..(Lite avtalsfrågor..)

Linn_H

Trådstartare
Nu har jag hamnat i en liten besvärlig situation.. Har möjligheten att en häst. Ett 6-årigt halvblod med bra stam (bl.a. Pilot-blod), som ägaren inte klarar av att rida.
Vet inte mycket alls om hästen ännu, det var stallägaren som berättade det igår.
Givetvis förutsätter jag att hästen är uppkollad så att den inte har ont. Tanken är tydligen att den ska avlivas annars, vilket känns synd då det nog är en rätt bra häst i grunden.

Hade jag haft ekonomi för att hålla en häst till hade jag aldrig tvekat. Men nu har jag inte det som studerande..
Tänker dock fråga stallägaren (troligtvis) om hon vill gå in som hälftenägare i hästen, och isåfall om hon står för kostnaderna som foder/hovslagare/försäkring o.s.v, och jag för tränings- och tävlingskostnader. Samt att jag rider till/utbildar och tävlar. Stallägaren i sig vill inte rida denna typ av häst, men hon lät också intresserad igår av att ta hem den. Vid senare försäljning delar vi isåfall på förtjänsten.

Tror ni detta är vad man kan "kräva", eller kräver jag för mycket?

Jag behöver råd!
 
Sv: Besvärlig situation..(Lite avtalsfrågor..)

Alltsa fragan ar ju alltid fri. Tank mer sa har i nu laget har du ingen hast, det varsta som kan handa om du tar upp det med henne ar att du far ett nej och da har du fortfarande inte hasten.
Sa det varsta som kan handa ar alltsa att du kommer finna dig i samma situation som du redan ar i idag. ;)

P.s Ursakta bristen pa "ratt" bokstaver, vissa fattas har nere i Grekland hoppas det ar forstaligt anda.
 
Sv: Besvärlig situation..(Lite avtalsfrågor..)

Givetvis är det så, och därför kommer jag prata med stallägaren och om inte annat ta kontakt med ägaren till hästen för att diskutera lite med henne.

Men låter det rimligt det jag skrev med ekonomin? Alltså att hon står för de "grundläggande" kostnaderna som foder/hovslagare/försäkring o.s.v, och jag för tränings- och tävlingskostnader. Samt att jag då tar på mig biten att rida/träna/tävla. ?
 
Sv: Besvärlig situation..(Lite avtalsfrågor..)

Jag tycker faktiskt att det låter ganska rimligt, och att du kanske även kan betala stallplatsen? Då tror jag säkert det kommer gå, fast det är kanske det du menade med foder etc.? aja, min åsikt, och lycka till :)
 
Sv: Besvärlig situation..(Lite avtalsfrågor..)

Vad bra, då kan jag testa med det. :)
Grejen är att stallplatsen kostar inte henne ett öre eftersom att det är hennes stall. Så det i sig kostar henne inget extra. :)
 
Sv: Besvärlig situation..(Lite avtalsfrågor..)

Fast det låter ju lite konstigt att hon ska stå för alla kostnader :p
Ska man dela så ska man väl också dela. Träning & tävling är ju den summa som blir utöver alla hästkostnader.
Foder/hovslagare/försäkring behöver inte bli så dyrt delat på två.
Om ni delar på det så tycker jag det är rimligt, för även om det är hennes stall så kostar ju hästen pengar.
DET skulle ju kunna 'jämföras' med tävlingarna ovs isf.

Men det skadar ju inte att fråga :)
Hur man delar upp allt är ju bara att prata om.
Tänk på att ta upp vet. kostnadsfrågan. Skadar sig hästen kan det bli dyrt, och då är det ju inte så kul om EN av er får stå för det.
Delar ni på det så är det ju lättare om det skulle ske ngn konflikt i framtiden, så inte den som ska betala väljer att inte ringa vet, även om det behövs bara för att den inte "har råd"... :crazy:

Hoppas du förstod mitt virriga inlägg :p
 
Sv: Besvärlig situation..(Lite avtalsfrågor..)

Det är det jag också har tänkt på.. Men eftersom att det är JAG som kommer få lägga ner massor med tid på att rida till/utbilda och senare tävla hästen (den rids nu inte alls pga av att det "inte går"...Det är massa jobb på den för att öht få den ridbar..), så räknar jag det som en viss kostnad/månad, och därav tänker jag inte betala hälften "av allt". Kanske att vi får dela på typ hovslagare eller nåt..

Jag ska försöka prata med henne idag om vi lyckas träffas på stallet, så får vi se vart det bär...
 
Sv: Besvärlig situation..(Lite avtalsfrågor..)

Jag instämmer med föregående talare.
Kvitta stallhyran mot träning/ tävling.
Dela resten.
Även om stallplatsen är "gratis" för henne så kanske hon går
miste om en inhyrning= mindre intäkt pga att hålla eran häst.
Annars får ni väl sätta er ner och räkna på det.
Så det blir rättvist.

Men det låter rätt så otroligt att avliva en sådan häst.
Om den är fullt frisk sas.
Kolla upp den ordentligt annars kanske det blir en tråkig historia:crazy:.

/J.
 
Sv: Besvärlig situation..(Lite avtalsfrågor..)

Den boxen står tom och är "inte för uthyrning", så där tror jag inte det spelar henne ngn roll. Hon har pratat om att hitta nåt dräktigt ev, men har väl inte försökte hitta nåt sådär superambitiöst direkt.

Jag tror jag pratar med henne och ser vad hon säger, som sagt så ska inte kostnaden gå "jämt ut" i kronor och ören för oss, eftersom att jag kommer vara den som får lägga ner tiden till 90%. Men kanske får vi dela upp någon av kostnaderna i alla fall.

Jag tycker också att det verkar märkligt, men vi känner båda hästägaren sedan tidigare och hon föder upp mycket bra hästar.. Är dock lite "feg" och förmodligen har det bara spårat ur, ganska mycket dock.. Kommer givetvis kolla upp så att det inte är nga fel på den :)
 
Sv: Besvärlig situation..(Lite avtalsfrågor..)

Där är väl en del av frågan hur skicklig du är som utbildare/ryttare. Hur mycket kan du höja värdet av hästen, ligger värdehöjningen i relation till de ökade kostnaderna för stallägaren?

Hur länge ska detta deal gälla, vad händer om hästen har ont (och det är därför den inte fungerar) eller om den inte blir såld alt. såld till ett mkt lägre prid än väntat?

Den fördelning som jag skulle tycka var någorlunda o.k. skulle vara att stallägaren stod för stallplats och foder och du stod för det övriga som hovslagare, försäkring, tävling.

Sedan får du nog räkna med en del initialkostnader för att grundligt vetrinärkolla hästen, kolla tänder, genomgång av equiterapeut och utrustning (kanske har ont i ryggen och behöver ny sadel).

Kanske det skulle vara ett alternativ att istället rida till hästen åt förra ägaren så att denne står för alla kostnader förutom träning och tävling och ni delar på försäljningssumman?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp