Det beror på var man bor.
Hos oss i Östergötland brukar det vara lagom att någon gång i mitten av maj låta dem gå ute dygnet runt med lite stödfodring i väntan på det riktiga betet. Våra brukar avgöra själva när det är dags att inte gå in på nätterna. De kommer helt enkelt inte upp till grinden på kvällarna utan går och betar långt bort. Ibland blir det ytterligare någon "strönatt" inne om vädret är dåligt.
Ston med föl får dock inte vara ute på nätterna förrän i början av juni beroende på väder.
 
i slutet av maj... då får jag ääääntligen tillgång till den stooooora skogen :love: :love: :love:
 
åh, var det unghästar förresten, det såg jag inte.. :D
menmen, våra hästar går iaf ute den perioden, kan ju alltid vara trevligt att veta :D
 
Beror nog mest på var man bor för i norra Sverige går det inte att släppa några hästar på riktigt bete före juni, annars förstörs marken. DEt normala är väl någon gång andra veckan i juni.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
533
Senast: Blyger
·
Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 103
Senast: Badtz Maru
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
1 698
Senast: Badger
·
Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
515
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp