Bettlöst träns

Siggan

Trådstartare
Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med nosgrimmor och utan nosgrimmor osv... inget som duger till 100% :confused: Har sista tiden ridit med remontnosgrimma och tre-delt sweet iron, väldigt tunt. Det har varit acceptabelt, men han är alltid orolig i handen och kryper anting bort från handen eller lägger sig tungt. Lägger ut näsan till till höger och skjuter ut bogen till vänster. Han har två kindtänder högt upp i vänster sida som sitter snett i förhållande till varandra, som skapar foderpackningar som måste tillses ofta. Men nu är han så spänd och rent ut sagt otrevlig att rida, att jag började fundera på om det var annat i kroppen eller leder som spökade. Provade igår att ride bettlöst (har aldrig provat förut, och trodde aldrig jag skulle prova) men min häst (och jag) var sjukt nöjd, avslappnad och smidig, rundade fint på bägge volter, inget snett huvud och hur taktfast som helst. :banana: Och detta på trots att det stormade och ridhusdörren stod och slog, och värsta oljudet i ridhuset. Detta brukar få honom att vara enormt spänd. Hade tänkt mig att bara skritta runt lite första gången för att se hur han reagerade. Men det gick så fint så vi tog alla gångarter, lite öppna och sluta i trav. ;) Men jag har ingen aning om hur ett bettlöst ska sitta. Tycker att de jag ser på bild, där sitter sidostycket lite väl nära ögat.
https://www.hooks.dk/pub_images/large/300404-10_2.jpg

Ska det verkligen det?? Jag har lånat ett som jag fick fixa och trixa lite med. Det är storlek full, vill tro att vi behöver en nosgrimma i Xfull. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155152031959499&set=pcb.10155152032089499&type=3

Vad tänker ni? Och någon som vet vart man kan hitta ett bettlöst träns (med kryss) i XFull. Det ska vara ett kryss då han inte tycker om tryck på nosen (Hackamore har vi okså provat, ren elendighet, han backade hela ridhuset runt på långa tyglar! :o
 
Hmm, Rambo Micklem har ju en variant med sitt multibridle. Globus "Winnetou" finns i X-full också. :)
Kan ej se din bild dock.
 
Jag gillar verkligen inte de där bettlösa alternativen! Du får ingen eftergift och de hamnar lätt snett. Rekommenderar istället ett sidepull, kapson eller repgrimma, eller liknande. Kontakten blir där direkt och eftergiften blir tydlig.
Det är viktigt att vid bettlösa vara tydlig med eftergift och när du tar och inte tar, annars vänjer sig hästen och kan börja ignorera dina kommandon :) (och blir stark osv)

Man måste såklart skola in hästen på bettlöst också och lära in de nya kommandorna (precis som med allt annat). Bra att därför träna mycket lätta dressyr och lydnadsövningar tills man är säker på att allt sitter :)
 
Jag hade absolut sett det som att bett orsakar rejält obehag för hästen. Alternativt att nosgrimma i kombination med bett skapar smärta/obehag. Hur funkar det utan nosgrimma? Med pullargrimma?

Med det sagt förstår jag att det är rätt träligt att prova runt efter andra lösningar. Som du säger kommer många bettlösa alternativ nära ögat med sidstycket, och man riskerar att dra det i ögat när man tar tygeltag (även om man inte blådrar).

Viktigt är att nosdelen är tillräckligt lång, och att lösningen är stabil. Kan inte se din FB-bild, den ligger med sekretessinställning.
 
Om du ändå inte ska tävla dressyr, och tränar på lättklassnivå, så måste den ju inte gå med bett. Oavsett om det är bettet, handen, munnen eller en kombo som är problemet.

Bosal tycker många hästar om, du får rida med neckreining men det lär den sig fort.

Sidepull är likt tränsbett, du kan göra ledande tygeltag och anpassa nosdelen efter vad hästen gillar, rep eller rem.

Jag skulle akta mig för de där bettlösa varianterna som har kors under ganascherna, de låser sig lätt och är svåra att ge eftergift på.

Jag lärde inte in något nytt på min gamle när jag red på bettlöst, han fattade direkt ändå. Red på halsring också, även det fattade han direkt utan någon inövningsperiod.
 
Just crossunder kan vara lurigt med eftergiften, då tycker jag indianhackamore är ett bra alternativ då en del hästar gillar den effekten.

Själv använder jag helst repgrimma, kapson, sidepull, eller cavemore/hackamore till dressyr men jag rider aldrig med sträckta tyglar (rider akademiskt). Har ridit bettlöst i många år nu, provat det mesta. Och har fått mycket mer positiva hästar :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har länge tänkt på att jag vill testa ett bettlöst träns till min häst. Han är och har aldrig varit särskilt glad för bett, och vi...
Svar
7
· Visningar
871
Senast: Swedenping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp