Bukefalos 28 år!

Bil med vagnskadegaranti - räcker det med halvförsäkring (+fråga om förhandling vid bilköp)

Philosophia

Trådstartare
Ännu en biltråd från mig!

Som ett argument för att köpa en ny bil läser jag att man endast behöver halvförsäkring, på grund av att vagnskada täcks av garantin. Det låter ju rimligt. Men hur är det om jag orsakar skada på annans bil och det är mitt fel? Det verkar oklart när jag läser på mitt eget försäkringsbolags hemsida, men verkar ingå i halvförsäkring när jag läser t.ex. Trygg Hansas villkor. Kan det skilja sig åt från bolag till bolag?

Ytterligare en fråga gäller förhandlingsmöjligheter vid köp av ny bil. Brukar det vara möjligt att kunna förhandla sig till exempelvis extrahjul - eller är det fast pris som gäller? Försäljaren nämnde nämligen något om att han ”säkert kunde göra något åt saken” när vi pratade om att vi funderade på nästanny bil som hade komplett hjuluppsättning istället för en ny. Ska jag tolka det som att hen har öppnat upp frågan för förhandling? Om förhandling - hur stort brukar förhandlingsutrymmet vara?
 
Ännu en biltråd från mig!

Som ett argument för att köpa en ny bil läser jag att man endast behöver halvförsäkring, på grund av att vagnskada täcks av garantin. Det låter ju rimligt. Men hur är det om jag orsakar skada på annans bil och det är mitt fel? Det verkar oklart när jag läser på mitt eget försäkringsbolags hemsida, men verkar ingå i halvförsäkring när jag läser t.ex. Trygg Hansas villkor. Kan det skilja sig åt från bolag till bolag?

Ytterligare en fråga gäller förhandlingsmöjligheter vid köp av ny bil. Brukar det vara möjligt att kunna förhandla sig till exempelvis extrahjul - eller är det fast pris som gäller? Försäljaren nämnde nämligen något om att han ”säkert kunde göra något åt saken” när vi pratade om att vi funderade på nästanny bil som hade komplett hjuluppsättning istället för en ny. Ska jag tolka det som att hen har öppnat upp frågan för förhandling? Om förhandling - hur stort brukar förhandlingsutrymmet vara?

Ingen kommentar angående försäkringen, där har jag för lite kunskap. Personligen gillar jag att försäkra så mycket det går och min helförsäkring på min gammelbil är inte speciellt mycket dyrare än en halv. Dvs personligen hade jag helförsäkrat om det inte är en hiskelig skillnad.

Vad gäller däcken... ta i så du kräks ;) Dvs förhandla till dig så mycket du bara kan :D Det är ett spel och ett spel jag gillar (är ju dotter till en auktionist/antikhandlare så jag är upplärd sedan barnsben). Att handlaren sa så skulle jag definitivt tagit som ett förhandlings/prutningsläge (och glatt hoppat in i det hela). Hur ser det ut med tex en helrekond av bilen? Det borde ni kunna få till också. Montering av extraljus om det inte finns, till ett bra pris?

Edit: Vad gäller rimligt pris... se till att ni vet vad fullpris är och försök sedan komma ner så mycket som möjligt från det.
 
Ännu en biltråd från mig!

Som ett argument för att köpa en ny bil läser jag att man endast behöver halvförsäkring, på grund av att vagnskada täcks av garantin. Det låter ju rimligt. Men hur är det om jag orsakar skada på annans bil och det är mitt fel? Det verkar oklart när jag läser på mitt eget försäkringsbolags hemsida, men verkar ingå i halvförsäkring när jag läser t.ex. Trygg Hansas villkor. Kan det skilja sig åt från bolag till bolag?

Ytterligare en fråga gäller förhandlingsmöjligheter vid köp av ny bil. Brukar det vara möjligt att kunna förhandla sig till exempelvis extrahjul - eller är det fast pris som gäller? Försäljaren nämnde nämligen något om att han ”säkert kunde göra något åt saken” när vi pratade om att vi funderade på nästanny bil som hade komplett hjuluppsättning istället för en ny. Ska jag tolka det som att hen har öppnat upp frågan för förhandling? Om förhandling - hur stort brukar förhandlingsutrymmet vara?

Skada på annans bil täcks av trafikförsäkringen.
 
Ännu en biltråd från mig!

Som ett argument för att köpa en ny bil läser jag att man endast behöver halvförsäkring, på grund av att vagnskada täcks av garantin. Det låter ju rimligt. Men hur är det om jag orsakar skada på annans bil och det är mitt fel? Det verkar oklart när jag läser på mitt eget försäkringsbolags hemsida, men verkar ingå i halvförsäkring när jag läser t.ex. Trygg Hansas villkor. Kan det skilja sig åt från bolag till bolag?

Ytterligare en fråga gäller förhandlingsmöjligheter vid köp av ny bil. Brukar det vara möjligt att kunna förhandla sig till exempelvis extrahjul - eller är det fast pris som gäller? Försäljaren nämnde nämligen något om att han ”säkert kunde göra något åt saken” när vi pratade om att vi funderade på nästanny bil som hade komplett hjuluppsättning istället för en ny. Ska jag tolka det som att hen har öppnat upp frågan för förhandling? Om förhandling - hur stort brukar förhandlingsutrymmet vara?
På en bil under 3år (som oftast nybilsgarantin är) räcker halvförsäkring. Pruta/få med extrautrustning ”ska” man alltid göra handlare har i regel utrymme för mer än man tror.
Jag bytte bil nu (till en nästan ny bil, 1300mil) före jul och prutade bort 10000:- plus fick med extrautrustning för lika mkt.
 
Ännu en biltråd från mig!

Som ett argument för att köpa en ny bil läser jag att man endast behöver halvförsäkring, på grund av att vagnskada täcks av garantin. Det låter ju rimligt. Men hur är det om jag orsakar skada på annans bil och det är mitt fel? Det verkar oklart när jag läser på mitt eget försäkringsbolags hemsida, men verkar ingå i halvförsäkring när jag läser t.ex. Trygg Hansas villkor. Kan det skilja sig åt från bolag till bolag?

Ytterligare en fråga gäller förhandlingsmöjligheter vid köp av ny bil. Brukar det vara möjligt att kunna förhandla sig till exempelvis extrahjul - eller är det fast pris som gäller? Försäljaren nämnde nämligen något om att han ”säkert kunde göra något åt saken” när vi pratade om att vi funderade på nästanny bil som hade komplett hjuluppsättning istället för en ny. Ska jag tolka det som att hen har öppnat upp frågan för förhandling? Om förhandling - hur stort brukar förhandlingsutrymmet vara?

Lägg ett bud, så får du väl se vad säljaren säger. Jag skulle aldrig någonsin köpa en ny bil utan att förhandla priset. Pappa köpte ny bil förut och prutade 50 000 kr, men det beror ju på vad säljaren har för marginaler. Vinterdäck kommer du helt säkert att få med på köpet om du ställer det som villkor. Om det vore jag, så skulle jag ha bjudit minst 20 000 kr under utgångspriset plus vinterdäck på köpet.
 
Tack för er input! Vi var och hämtade bilen på verkstan och körde raka vägen till bilhandlaren. Vi fick vinterhjul och metalliclack ”på köpet”. Så om två veckor är vi ägare till en plug-in-hybrid! :)
Kul!! Vi provkörde e-Niron häromdagen och herregud vilken härlig bil! Riktigt kul att köra också :love:.
 
Kul!! Vi provkörde e-Niron häromdagen och herregud vilken härlig bil! Riktigt kul att köra också :love:.

Visst är den underbar! Som en tyst radiobil! Och skön att sitta i. Jag önskar att vi hade möjlighet att vänta på leveransen av e-Niro. Men det är ju å andra sidan ingen som förbjuder oss att byta bil om något år igen.
 
Kia har ju 7 års nybilsgaranti, men vagnskadegarantin är 3 år och därför krävs helförsäkring efter 3 år. Jag har halv på min bil från 2016, får väl höja till hel i slutet av året dock. I år ska han besiktas för första gången också.
Jag vet ju dock inte om ni köpt just en Kia, men efter 3 år är nog det vanliga på alla bilmärken.
 
När jag köpte min bil var det 1 år kvar av vagnskadegarantin, hade bilen halvförsäkrad, som jag förstod det var självrisken något högre, annars inget konstigt. Jag pratade i telefon med mitt försäkringsbolag (som för övrigt har en helt underbart kundtjänst till skillnad från det försäkringsbolaget jag hade innan) och ställde de frågor jag undrade över och fick väldigt bra svar.

Det jag gjorde under den tiden jag hade bilen halvförsäkrad var att köra lite försiktigare för att verkligen minimera att jag orsakade någon olycka, funkade för mig nu är bilen helförsäkrad, men kör fortfarande försiktigt förvisso. :p
 
När jag köpte min bil var det 1 år kvar av vagnskadegarantin, hade bilen halvförsäkrad, som jag förstod det var självrisken något högre, annars inget konstigt. Jag pratade i telefon med mitt försäkringsbolag (som för övrigt har en helt underbart kundtjänst till skillnad från det försäkringsbolaget jag hade innan) och ställde de frågor jag undrade över och fick väldigt bra svar.

Det jag gjorde under den tiden jag hade bilen halvförsäkrad var att köra lite försiktigare för att verkligen minimera att jag orsakade någon olycka, funkade för mig nu är bilen helförsäkrad, men kör fortfarande försiktigt förvisso. :p

Ja, självrisken är ofta högre under garantitiden. Fick lära mig det när jag fick en parkeringsskada av okänd person. Kan man, så bör man avvakta med att anmäla den till garantin är slut :angel:
 
Kia har ju 7 års nybilsgaranti, men vagnskadegarantin är 3 år och därför krävs helförsäkring efter 3 år. Jag har halv på min bil från 2016, får väl höja till hel i slutet av året dock. I år ska han besiktas för första gången också.
Jag vet ju dock inte om ni köpt just en Kia, men efter 3 år är nog det vanliga på alla bilmärken.

Det stämmer att det är en Kia. :) En Niro Plug-in.

Det ska bli jättespännande med ny bil. Vi räknade precis ut att den under en treårsperiod kommer att gå jämnt ut med med kostnaden för vår nuvarande bil under motsvarande period, trots att den var fyra år när vi köpte den. Det känns riktigt bra.

Vad som känns mindre bra är kunskapen om vad det årliga bilägandet egentligen kostar. Det är inga spargrisar man åker runt i. :cautious:
 
Det stämmer att det är en Kia. :) En Niro Plug-in.

Det ska bli jättespännande med ny bil. Vi räknade precis ut att den under en treårsperiod kommer att gå jämnt ut med med kostnaden för vår nuvarande bil under motsvarande period, trots att den var fyra år när vi köpte den. Det känns riktigt bra.

Vad som känns mindre bra är kunskapen om vad det årliga bilägandet egentligen kostar. Det är inga spargrisar man åker runt i. :cautious:

Välkommen i Kia-familjen ;) Niro är min dröm, men jag får nöja mig med Rio. Som du säger, de är inte gratis. Fast ändå, värmen i ratten är värd det extra det kostar alla dagar i veckan :angel::love:
 
Ja, självrisken är ofta högre under garantitiden. Fick lära mig det när jag fick en parkeringsskada av okänd person. Kan man, så bör man avvakta med att anmäla den till garantin är slut :angel:
6200 kr för att någon backat in i min bil :(
Hade jag haft kvar 245:an Hade det nog inte ens synts....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp