BILD: Vad har hänt under svansen?

Krystalline

Trådstartare
Tvättade rumpan på en häst idag, och fann till min bestörtning att det bildats "hål" vid sidorna om anus.
Det vänstra är som synes mycket större och djupare än det högra. Hästen har inte sett ut så här tidigare.

Info:
Sto, 26 år.
Äter bra men har magrat av under vintern, får nu mycket extramat och har slutat tappa.
Är inte farligt smal.
Pensionär, jobbar inte mer än någon enstaka promenad vid hand. Går annars i hage 12-16h/dygn.
Har till och från (till exempel just nu) haft problem med att det kommer bajsvatten efter att hon bajsat. Bollarna är bra som de ska.

Upptäckte detta nu för en timma sedan.
11068805_10152722906377483_745545686_n.jpg

11051083_10152722906382483_1958796910_n.jpg


Ursäkta smutsigheten, kunde inte vänta med att fota tills jag tvättat färdigt, blev så chockad då hon aldrig sett ut så förr.
Den vänstra är alltså rätt djup, det ser ut som om någon muskel liksom har släppt eller försvunnit eller nåt.
Det är inga sår, men hon piskar med svansen när jag vill pilla och titta närmare.

Vad tror ni?
 
Ja, en veterinär kommer ut i eftermiddag. Men jag är så orolig, hoppades att någon skulle ha nån idé =/
 
Mja men grejen är att huden är intakt, (allt är vått på bilden eftersom det är mitt under pågående tvätt, ser sårigt ut men det är det inte) det ser mer ut som om någon muskel där på sidorna försvunnit. Ni vet så som det kan se ut när de blivit hårt sparkade och det blir en fördjupning i muskeln som aldrig försvinner?
 
Veterinären kommer mellan 15-16 idag, ska be honom kolla detta och allmänt titta igenom henne så man vet vad man ska tro...
 
Veterinären sa att det som hänt under svansen är ett ålderstecken, att det är ligament som har släppt, men att det i sig inte är något att bry sig om.
Han var mer orolig över hennes hull, men menar på att jag ska köra på fri tillgång på bra hösilage fram till betet, och sedan ska vi ta ny kontakt med honom vid midsommar för att se hur det utvecklat sig när hon gått på fett bete ett tag.

Nu är det bara till att mata och hoppas...
 
Så skönt att det var "normalt"! Blev lite orolig faktiskt, spec när du berättade om bajset.

Lycka till med "gödningen"! :)
 
Tack, jag ska ösa på fri tillgång, har två gamla hästar som går ihop. Risken är väl att den andra blir lite för tjock, men det är bara knappt 2 månader kvar till betet, sen får min dam äta hur mycket gräs hon vill i många månader.
Bara det att hon föll ur runt juni på betet förra året också. Vet sa att om det händer igen så finns det inget att göra.


Ät nu, lilla häst!
 
Tror det där är ganska vanligt på gamla hästar, tycker mig känna igen det från många olika tanter och farbröder. :)
 
Många hästar kan man ju inte ha på bara bete. Min häst föll ur supersnabbt på bara bete som yngre. Samma problem med hennes då 25-åriga hagkompis. De fick gå på bete men extrafodras med lucern och hö. Jag hade i alla fall inte haft en häst som jag vet lätt faller ur på enbart bete.
 
Äldre hästar har sämre upptagningsförmåga och kräver mer foder än vad den gjorde som yngre, i synnerhet proteinet tycker jag många slarvar med. Jag tycker inte det är normalt med ryggrad som sticker upp på en gammal häst, det är helt enkelt dålig utfodring.

Nu har jag inte sett hur din ser ut då jag inte kan se bilderna, men de kan behöva mer året om, även under bete.
 
Bara det att hon föll ur runt juni på betet förra året också. Vet sa att om det händer igen så finns det inget att göra.


Ät nu, lilla häst!

Tillskottsfodra!

Många äldre hästar står sig dåligt på bara bete/grovfoder, de behöver tillskottsfodras. Oftast behöver de få stor del av grovfodret utbytt mot mer lättuggat och lättsmält med, t ex lucernhack eller lucerngröt.
 
Jag ger min gamla mineraler, rapsolja och potatisprotein, lite speedibeet och grovfoder. Det har hon lagom hull på. Men det är olika vad de behöver och vad de håller hullet på.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Tillskottsfodra!

Många äldre hästar står sig dåligt på bara bete/grovfoder, de behöver tillskottsfodras. Oftast behöver de få stor del av grovfodret utbytt mot mer lättuggat och lättsmält med, t ex lucernhack eller lucerngröt.


Ja, får göra det :)

Men veterinären sa att jag skulle ta bort lucernhacket som hon får nu, han sa att hon blir mätt på det och äter mindre silage då?? Lät konstigt i mina öron... Men nu går de på fri tillgång på en blandning mellan hö och hösilage, dygnet runt.
 
Lucernpellets tror jag ger mer "innehåll" och mindre "mättnadskänsla" än hackat strå, om man tror att det är ett problem.
Fast hade jag en häst med underhull (vilken dröm det vore, har smällfet ponny) har jag ju föredragit om den ätit sig mätt på lucernhack heller än hösilage, eftersom att lucernhacket (oftast) har bättre värden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp