Bilden av ett gult kort

Ridsport har fått ta del av dokumentationen kring det gula kort som delades ut under JBK Horseshows CSI2*-tävling i Odense i oktober. Italienska ryttaren Piergiorgio Albanese fick gult kort för "Abuse of horse". Dokumentationen visar varför det i allt högre grad är en viktig funktion på tävling med officiella funktionärer med hästens bästa för ögonen....

Källa / Läs mer:
http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Nyheter/2013/11/Bilden-av-ett-gult-kort-/
 
Sv: Bilden av ett gult kort

Hur veterinären kunde missa detta är för mig obegripligt... :cautious:
Men vad är ett så kallat "sporrskydd" och varför skulle det mest användas på skimmlar?
 
Sv: Bilden av ett gult kort

Sporrskyddet ser ut ungefär såhär:
130041.jpg


Skimmlar kanske har känsligare päls?
 
Sv: Bilden av ett gult kort

Mkt känsligare.. inte alla! Min ljusa skimmel får skav av allt, så därför sparar jag hans päls som en fyrkant vid skänkelläget när jag klipper. Min gråskimmel är inte alls lika känslig för skav.
 
Sv: Bilden av ett gult kort

Menar de att han lyckades sporra hasten blodig TROTS skydd? Antar att det dessutom var sar som gatt upp?
Finns det inga roda kort?
Helt sjukt
 
Sv: Bilden av ett gult kort

De hade kanske skyddet för att dölja skadorna?

Så mycket konstigheter i den här historien. Varför sitter man öht upp på en häst som har stora sår i skänkelläget? Hur kunde vet missa såren och ärren? Varför fick hästen tävla bara 14 dagar senare? Såren kan ju knappast ha hunnit läka. Och igen då, varför ens tänka tanken att sitta upp på en häst med sår i skänkelläget? Två veckor efter att den bedömdes som ej tävlingsbar pga nämnda sår?
 
Sv: Bilden av ett gult kort

Förutom att (en del) skimmlar är känsligare kan kanske en orsak vara att ev skador syns bättre? Domaren som blåste av Katarzyna Milczareks ritt på Ekwador i VC-finalen 2012 på grund av blod i skänkelläget menade att de aldrig hade sett det på en brun häst...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under årets internationella tävlingar i Sverige har flera ryttare fått varningar i form av gult kort av Internationella...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För knappt två veckor sedan avgjordes den internationella tävlingen på Eketorp. Två svenska ryttare fick gult kort i den enstjärniga...
Svar
12
· Visningar
1 050
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Den brittiska inomhusserien i fälttävlan kommer inte att ha sin final i samband med årets Horse of the Year Show. Tävlingen...
Svar
0
· Visningar
509
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Gult kort utdelas inte enbart i fotboll. Det förekommer även inom ridsport och nu har det internationella ridsportförbundet...
Svar
0
· Visningar
784
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp